Hur MYCKET drar din bil?

Xebers76
22 februari 2020 · 2 268 Inlägg

Ja! En gammal tråd som Evildan skapade för några år sedan vaknade halvt till liv igen. Den handlade om hur LITE din bil drar.

Men då tänkte jag... varför inte vända på det istället? big_smile

Mitt bidrag är från 2017 när min "rullande soffgrupp" drog nästan 2.9 liter milen. Jag minns inte omständigheterna till varför det blev så mycket, den har ingen dragkrok så det var inte husvagn eller så tongue
Normal förbrukning brukar vara ca 1.5 liter milen. Men som ni andra här på garaget säkert vet (ja ni som har bilar med stor motor) så kan bensinförbrukningen dra iväg något enormt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8390cf95707922a002b574aab92b5ed.jpg

Så låt höra! Var är era erfarenheter av galet törstiga bilar? smile


Obs: jag kräver inget bildbevis wink

Low
22 februari 2020 · 3 311 Inlägg

Min van uppmätt:

Full tank 125L kört 40-50mil sedan tankat full tank igen. Milen delat på litrarna.

Fått förbrukning mellan 1.35-1.55L milen beroende stads/motor/släp

Skulle våga påstå vid ren motorväg går den under 1.30.

Mycket? Tycker inte jag för en 30 år gammal bil med v8 och noll aerodynamik:)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 februari 2020 · 14 056 Inlägg

Eftersom det bara är finbilar/sommarbilar så bryr jag mig inte så mycket då det inte blir herrejösses mycket mil. Trans Amen och Corvetten drar nog mellan 1,5 och 2 liter milen. Har inte mätt förbrukningen och är inte intresserad att göra det heller så förbrukningen är bara uppskattad! Motorerna är på 5,0 l i Trans Amen och 5,7 l i Corvetten.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (22 februari 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
22 februari 2020 · 2 160 Inlägg

Alltså procentuellt var nog Wheels and Wings 2017, då bubblan drog 1.75l/milen (normalt mellan 0.7-0.8). Men ja... Är nog lite i lä där. lol

https://i.imgur.com/t5A2EwH.jpg

Senast redigerat av Mew (22 februari 2020)

Xebers76
22 februari 2020 · 2 268 Inlägg

Mew skrev:
Alltså procentuellt var nog Wheels and Wings 2017, då bubblan drog 1.75l/milen (normalt mellan 0.7-0.8). Men ja... Är nog lite i lä där. lol

https://i.imgur.com/t5A2EwH.jpg

Just ja! lol Så många timmars cruising med manuell låda var ju... sådär lol

caromania Forummoderator
22 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Min amazon med automatlåda drog 2,5l milen när jag fick den. B18a med zenithfugg. Efter ett luftfilterbyte drog den runt litern. Fast med tung fot och accelerationspumpen satt på långt slag drog den 1.6. Året var 1989 och DÅ var det dyrt att tanka.

Ps. Kul tråd! Tack för den! smile

Senast redigerat av caromania (22 februari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
22 februari 2020 · 7 238 Inlägg

Mina 2CV och CR-V drar ungefär lika = strax under 0,7 li/mil
Inte ohemult.
Bensinvärstingen av mina bilar var en Jeep Wrangler 2005 med (alltför) stora M/T-däck.
Vid vissa tillfällen drog den runt 3,5 lit/mil vid 10% offroad och 90% landsväg.
2 x 10 mil till offroadkörområde + 2 mil offroad + en massa snack och bärgning/winchning av andra.
Den växlade sällan upp till högsta växeln på motorväg, endast i vissa utförslöpor.
Men det var det värt - varenda liter.

Hade en Mazda Tribute 3.0 V6 Automat 2001som dragbil till en Suzuki Samurai på bilsläpet.
Den kunde dra drygt 2½ liter om man hade bråttom hem och det var motorväg.
För övrigt den i särklass bästa dragbil jag ägt.
Men så hade den ju också en Jaguarmotor!

Bland dieslarna så var en Jeep Liberty 2.8 CRD automat väldigt törstig.
Närmare 2 lit/mil vid "vanlig" körning.
Fullt så mycket drog inte någon av mina Deffar.

Har även haft två Plymouth som pendlarbilar för länge sedan.
Den manuella drog 1.10 lit/mil.
Automaten drog 1.02 lit/mil.
Samma motor i båda.
Den manuella hade körts drygt 9.000 mil när jag köpte den(som f d tidningsbil under 9 månader).
Automaten var körd lite över 3.000 mil vid inköpet.

caromania Forummoderator
22 februari 2020 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Mina 2CV och CR-V drar ungefär lika = strax under 0,7 li/mil
Inte ohemult.
Bensinvärstingen av mina bilar var en Jeep Wrangler 2005 med (alltför) stora M/T-däck.
Vid vissa tillfällen drog den runt 3,5 lit/mil vid 10% offroad och 90% landsväg.
2 x 10 mil till offroadkörområde + 2 mil offroad + en massa snack och bärgning/winchning av andra.
Den växlade sällan upp till högsta växeln på motorväg, endast i vissa utförslöpor.
Men det var det värt - varenda liter.

Hade en Mazda Tribute 3.0 V6 Automat 2001som dragbil till en Suzuki Samurai på bilsläpet.
Den kunde dra drygt 2½ liter om man hade bråttom hem och det var motorväg.
För övrigt den i särklass bästa dragbil jag ägt.
Men så hade den ju också en Jaguarmotor!

Bland dieslarna så var en Jeep Liberty 2.8 CRD automat väldigt törstig.
Närmare 2 lit/mil vid "vanlig" körning.
Fullt så mycket drog inte någon av mina Deffar.

Har även haft två Plymouth som pendlarbilar för länge sedan.
Den manuella drog 1.10 lit/mil.
Automaten drog 1.02 lit/mil.
Samma motor i båda.
Den manuella hade körts drygt 9.000 mil när jag köpte den(som f d tidningsbil under 9 månader).
Automaten var körd lite över 3.000 mil vid inköpet.

Apropå terrängkörning. I lumpen körde jag en terrängbil 221 (Lv robotversionen av Tgb 20) och vi räknade ut att den hade dragit 19 liter milen när vi hade terrängkörningsutbildning. Men då var det offroad på riktigt med låsta diffar och lågväxel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang