Byta hjullager V70 2001

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Jaha, då får jag kanske höja till 3 på en 5gradig skala då..
Fast du använde  mest våld..
Men du klarade det..
Nu vet du varför det heter "själv är bästa dräng ".. smile

Senast redigerat av axxet (22 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
RobinJacobsson
22 februari 2020 · 88 Inlägg

Här är mina moment, verkar detta som ett rimligt tillvägagångsätt?

Lossa däck 17mm
Lossa styrstoppet 15mm
Lossa drivaxelskruv lite 14mm (gamla), 13mm (nya)
Banka in drivaxel lite
Lossa spindel 2st 14mm
Lossa spindel under om det inte lossnar 18mm + Torx 40
Ta bort skruv drivaxel 14mm
Bänd spindelled ur länkarmen
Banka in drivaxel så den lossnar
Lossa lager baksida 18mm
Lossa drivaxel från lagret (Akta så att drivaxeln inte trillar ut där uppe)
Banka loss lagret

Senast redigerat av RobinJacobsson (22 februari 2020)

husseman
23 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja det funkar ju uppenbarligen att göra så oxå, ja hade aldrig bråkat med spindelled dock. Mkt. smidigare att släppa bultarna på fjäderbenet- den undre kan du låta sitta kvar bara den e´släppt. Knuten går att plocka ur när du fäller paketet mot dig. Tycker du det känns vingligt så lägg drivaxeln åt sidan o dra åt undre bulten på fjäderbenet igen....sen e det bara att banka på. Fast ja gör ju detta med muttersmack, kanske blir annat om man handjobbar. Men borde vara smidigaste sättet även då enligt mig. Skål/ husse

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2020 · 10 277 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja det funkar ju uppenbarligen att göra så oxå, ja hade aldrig bråkat med spindelled dock. Mkt. smidigare att släppa bultarna på fjäderbenet- den undre kan du låta sitta kvar bara den e´släppt. Knuten går att plocka ur när du fäller paketet mot dig. Tycker du det känns vingligt så lägg drivaxeln åt sidan o dra åt undre bulten på fjäderbenet igen....sen e det bara att banka på. Fast ja gör ju detta med muttersmack, kanske blir annat om man handjobbar. Men borde vara smidigaste sättet även då enligt mig. Skål/ husse

Jag har inte heller lossat vid spindelleden på varken 850/X70 eller V70N-bilarna. Blir så vingligt alltihopa då känns det som, rätt skönt att ha hubben vilande på nå´nting i höjdled. smile

Jag vet inte heller varför trådskaparen vill plocka av styrstoppet?

Senast redigerat av Brådhis (23 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
motorraZ
23 februari 2020 · 578 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, ja det funkar ju uppenbarligen att göra så oxå, ja hade aldrig bråkat med spindelled dock. Mkt. smidigare att släppa bultarna på fjäderbenet- den undre kan du låta sitta kvar bara den e´släppt. Knuten går att plocka ur när du fäller paketet mot dig. Tycker du det känns vingligt så lägg drivaxeln åt sidan o dra åt undre bulten på fjäderbenet igen....sen e det bara att banka på. Fast ja gör ju detta med muttersmack, kanske blir annat om man handjobbar. Men borde vara smidigaste sättet även då enligt mig. Skål/ husse

Jag har inte heller lossat vid spindelleden på varken 850/X70 eller V70N-bilarna. Blir så vingligt alltihopa då känns det som, rätt skönt att ha hubben vilande på nå´nting i höjdled. smile

Jag vet inte heller varför trådskaparen vill plocka av styrstoppet?

Sitter i samma bultar som okhållare

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2020 · 10 277 Inlägg

motorraZ skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, ja det funkar ju uppenbarligen att göra så oxå, ja hade aldrig bråkat med spindelled dock. Mkt. smidigare att släppa bultarna på fjäderbenet- den undre kan du låta sitta kvar bara den e´släppt. Knuten går att plocka ur när du fäller paketet mot dig. Tycker du det känns vingligt så lägg drivaxeln åt sidan o dra åt undre bulten på fjäderbenet igen....sen e det bara att banka på. Fast ja gör ju detta med muttersmack, kanske blir annat om man handjobbar. Men borde vara smidigaste sättet även då enligt mig. Skål/ husse

Jag har inte heller lossat vid spindelleden på varken 850/X70 eller V70N-bilarna. Blir så vingligt alltihopa då känns det som, rätt skönt att ha hubben vilande på nå´nting i höjdled. smile

Jag vet inte heller varför trådskaparen vill plocka av styrstoppet?

Sitter i samma bultar som okhållare

Aha, jag tänkte på styrutslagsbegränsaren. Sorry, tankevurpa hos mig där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang