Från att jag var 17 år och efter 3 års letande hittade jag äntligen min drömbil. Inte värd mycket i många ögon men för mig ovärderlig Bilen köptes i början av Juli 2016.
Såhär såg bilen ut när den köptes, original förutom en ful överdragsklädsel.
Och i skrivande stund, ca 4 år senare, ser den ut såhär.
Tänkte lägga ut lite vad jag har gjort på bilen hittills. Började lite lätt med 70mm sänkfjädrar runt om, några roliga fälgar och en välbehövlig polering. Eftersom det inte satt någon stereola eller högtalare i från fabrik så snickrade jag ihop en baslåda med dubbla 10 tummare i hatthyllan. Blev jäkligt nöjd över resultatet.
Blev inget monstersystem men Gas Silver serien funkar alldeles utmärkt och dunkar på bra!
År 2018 Gjorde jag och ett gäng goa grabbar med respektive Lador en roadtrip ner till Ungern till Världens största Lada träff (enligt arrangörerna). Resan gick bra utan några större bekymmer förutom en rem till generatorn & vattenpumpen som gick sönder. På hemvägen däremot, ca 1 mil kvar till garaget, började stackars 1.2 Litarn gå sjukt illa. Men eftersom att den gått ca 320 mil på 6 dagar i varma Europa mitt i sommarn och att jag ändå tänkt byta motor till en 1.6 liters så så brydde jag mig inte så mycket. Det gav bara mer anledning till att byta motor, antar jag.
För de intresserade finns 3 filmer från resan ner till Ungern:)
När jag väl kommit hem och ställt undan bilen i garaget köpte jag en 1.6L motor utav Jimmy som var med på resan till Ungern. Så jag börjar med en snabb genomgång utav renoveringen på 1.6 litarn.
Nyligen rivit ner 1600 motorn och ställt på stativ, gamla 1200 motorn står på däcket bakom.
Toppen
Gamla 1600:an levde visst ett hårt liv innan jag köpte den, en nedslipad kamaxel..
Ser ut att ha gått lite torrt
Beställt lite delar
Blocket & toppen färdigmålade
Motorn klar
Framifrån
Blev jävligt fin om jag får säga det själv
Glitter i lacken. Tack till Jimmy som lackade kåpan åt mig!
Några minuter innan motorn hängs i
Där sitter han! Jag tycker den röda färgen gör sig väldigt bra mot den beiga.
Förutom alla originaldelar som blev renoverade eller utbytta mot nya installerades även ett brytarlöst tändsystem, 4-1 extraktorgrenrör, trimkamm & en större generator på 120A (gamla generatorn var på 55A)
När allt väl var inkört och fungerade som det ska fungera (det är ju trots allt en Lada) så fick jag erbjudande om att ställa ut bilen på Scumballs utställning inne i Nordstan gallerian i Göteborg. Skitcoolt tyckte jag och tackade såklart ja! Här är några bilder därifrån.
Pontuz vita Lada står bredvid (Pontuz som också var med på resan till Ungern)
Efter utställningen cruisade jag bara runt i Ladan tills säsongen var över och vintern var på ingång. Bilen ställdes i garaget för vintervila och eventuella ombyggnationer. Sen bilen kom i min ägo har jag alltid velat ha ett canvastak i den. Ni vet, ett sånt man måste såga bort nästan hela taket för att få plats. Så när jag väl hittade ett så slog jag till och köpte det. Här kommer några bilder på hur jag gjorde.
Taket kommer ifrån en Renault Twingo, här har jag precis skruvat av canvastaket
Skar ut Hålet från Twingon för att använda som mall
Maskeringstejpa typ hela taket
Centrerat & ritat av mallen
Jag ska inte ljuga för er. Jag var skitnervös för att såga hål i bilen. Men det blev gjort och det blev bra. Slänger in en snabb video när jag med lite hjälp från kompisar sågade av taket. tyvärr blev det en ful stämpel över hela botten av filmen, men man ser ändå.
Sedan var det bara att hänga i och montera canvastaket.
Var tvungen att åka ut på en testrunda med nya taket.
Då jag vill ha canvastaket registrerat på papper för att slippa tjuriga poliser och åka på ombesiktning måste jag svetsa på 2 längsgående balkar på var sida om taket eftersom att jag kapade av de gamla tvärgående balkarna. Det nya balkarna tänker jag tillverka så att de har en flärp som jag sedan kan fästa någon typ av innertak på. Så innan jag gör det tänkte jag passa på att smäcka dit luftfjädringen och registrera både taket och luften i samma veva. Smart va?! Så det är där jag är just nu i byggets gång. Just nu håller jag på att mocka upp fästena till luftfjädringen för att få rätt vinkel till bälgarna.
Köpte ett begagnat oanvänt kit, saknas kopplingar, slang & tank
eastmotorsport skrev: Härligt med lite udda projekt! Tycker du fått till jävligt skön! Har själv letat lite efter Fiat 124 /125 men det är inte lätt.
Tack! Det är roligt att sticka ut lite. Alltid är det någon som kommer fram och pratar med en när man står på parkeringen Fiat 124 ser precis likadan ut som min fast jag har för mig att den har lite större dimensioner, annars är det väldigt mycket som passar bilarna emellan. Är du sugen skulle du nog försöka hitta en Lada istället då det tillverkades bra många fler än Fiat 124. Det hittas fortfarande i stort sett nya Lador i Ryssland tillexempel. Inte svårt att hitta utomlands och importera från gamla Sovjet länder och nya delar är inte alls svårt att få tag i. Billigt också!