Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Mack Forum- och sitemoderator
9 februari 2020 · 26 111 Inlägg

Och så håller vi oss till ämnet tack..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
WilleG
23 februari 2020 · 185 Inlägg

candyweiss skrev:
Perfekt. Misstänkte iofs inte dig för något skumt big_smile

Här en klickbar länk, det var något bokstav för mycket i din smile
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/fi … och-diesel

Tror mycket mer på en sån här lösning istället för elbilshysterin.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
-Akerfeldt-
23 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:
Bensinen har ännu inte ökat lavinartat utan kostade hos Ingo 15.31kr/l i veckan.

Samtidigt förbrukades 1486kWh totalt i januari enligt fjärravläsningen av elmätaren, för detta betalades 2078kr.
2078/1486 = 1.40kr per kWh.
Elbilen förbrukar alltjämt 15kW per 10km.
15x1.4= 2.10kr/10km.

Lite felaktig uträkning, 15x1,4 = 21, låter dyrt åka elbil med denna uträkning men misstänker det finns flera fel där wink

viccoA
23 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Ivel skrev:

WilleG skrev:

candyweiss skrev:
Perfekt. Misstänkte iofs inte dig för något skumt big_smile

Här en klickbar länk, det var något bokstav för mycket i din smile
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/fi … och-diesel

Tror mycket mer på en sån här lösning istället för elbilshysterin.

Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

-Akerfeldt-
23 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Bensinen har ännu inte ökat lavinartat utan kostade hos Ingo 15.31kr/l i veckan.

Samtidigt förbrukades 1486kWh totalt i januari enligt fjärravläsningen av elmätaren, för detta betalades 2078kr.
2078/1486 = 1.40kr per kWh.
Elbilen förbrukar alltjämt 15kW per 10km.
15x1.4= 2.10kr/10km.

Lite felaktig uträkning, 15x1,4 = 21, låter dyrt åka elbil med denna uträkning men misstänker det finns flera fel där wink

Korrigerat, det blev en decimalmiss gällande gamla inhemska räknesättet per mil och det nyare EU-anpassade per 100km.
Tack för att du var uppmärksam. (Y)

Misstänkte det, kändes orimligt att det skulle vara dyrare åka elbil än fossilbil i nuläget.

WilleG
23 februari 2020 · 185 Inlägg

viccoA skrev:

Ivel skrev:
Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Low
23 februari 2020 · 3 296 Inlägg

WilleG skrev:

viccoA skrev:

Ivel skrev:
Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Oh shit... Ta på dig hjälmen nu:D...

caromania Forummoderator
23 februari 2020 · 9 296 Inlägg

WilleG skrev:

viccoA skrev:

Ivel skrev:
Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
23 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Low skrev:
Oh shit... Ta på dig hjälmen nu:D...

Varför ska han ha hjälm? Han kanske inte är faktaresistent utan uppskattar information om verkligheten utanför Flashback.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
micke-wes
23 februari 2020 · 60 Inlägg

oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

WilleG
24 februari 2020 · 185 Inlägg

caromania skrev:
Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Det är ju sant. Skulle alla köra elbil i centrala Stockholm så vore ju mest troligt luftkvaliteten mycket bättre.

Den enda "miljöbil" jag skulle kunna tänka mig skaffa är en hybrid men det finns tyvärr ännu ingen som lockar mig iallafall. Köper hellre en begagnad dieselbil på 25000 mil än en hybrid där batterierna håller på vara dåliga.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
zemet
24 februari 2020 · 4 030 Inlägg

caromania skrev:

WilleG skrev:

viccoA skrev:

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Var har du fått tag på den informationen om ingen skriver om det?

Jag håller dock med om ditt grundargument, oljeindustrin orsakar ju hur mycket utsläpp och lindande som helst. Krig om olja är ju inte direkt okänt. Ändå tjatar folk om barnarbete i nån gruva i afrika.

Inget av det är bra men det är ju knappast ett argument för att forsätta med olja.

Angående extra partiklar vid bromsning så har min kollega nu bytt bromsklossar på sin modell S efter 28000 mil...
Så det är nog iaf inte bromsdamms partiklar som är problemet.

viccoA
24 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

Varför har Norges oljebolag Statoil bytt namn till Equinor? De omsätter knappt 500 miljarder
och av deras årliga investeringsbudget ska 25% läggas på förnyelsebar energi i dagsläget, framöver kommer det att öka.
Knappast en slump, utan oljebolagen själva inser att de behöver satsa på vindsnurror, sytestisk bensin och elbilsbatterier om de ens ska finnas kvar om några år. Tar man till och med bort namnet olja i sitt företagsnamn säger det en del om oljebolaget.

Cuefa Ain't no place like home...
24 februari 2020 · 4 628 Inlägg

En intressant notis från förr:
Kollade igenom lite bilder från 2013.
Hittade gott om bilder på mina tankningar.
2013 kostade dieseln mellan 13:50-14:10kr/litern...
Mindre skillnad än jag trodde det skulle vara, faktiskt.

Med det sagt skulle jag gärna ha kostnaden för en liter diesel på den nivån igen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
24 februari 2020 · 9 296 Inlägg

zemet skrev:

caromania skrev:

WilleG skrev:

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Var har du fått tag på den informationen om ingen skriver om det?

Jag håller dock med om ditt grundargument, oljeindustrin orsakar ju hur mycket utsläpp och lindande som helst. Krig om olja är ju inte direkt okänt. Ändå tjatar folk om barnarbete i nån gruva i afrika.

Inget av det är bra men det är ju knappast ett argument för att forsätta med olja.

Angående extra partiklar vid bromsning så har min kollega nu bytt bromsklossar på sin modell S efter 28000 mil...
Så det är nog iaf inte bromsdamms partiklar som är problemet.

Det ena (om kobolt) är taget ur en EU-rapport som finns länkad i tråden. Det andra är från en forskningsrapport som universitet i Edinburgh gjorde 2016.
https://www.sciencedirect.com/science/a … 101630187X

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
micke-wes
24 februari 2020 · 60 Inlägg

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

ok vi får väll se om dom slutar pumpar upp olja snart då och köper in vindsnurror i stället.

caromania Forummoderator
24 februari 2020 · 9 296 Inlägg

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

ok vi får väll se om dom slutar pumpar upp olja snart då och köper in vindsnurror i stället.

Fast det är väl ingen som sagt att de kommer sluta med det över en natt? Men du inser väl att om världens bilpark ställer om från fossildrift till nästintill fossilfritt under en 30årsperiod så kommer det påverka efterfrågan? Det är ju samma sak med eldningsolja för bostäder. Självklart behöver oljebolagen tänka om med tanke på omställningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WilleG
25 februari 2020 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Vad som alltid glöms bort i dylika debatter är hur mycket skit oljeborrning orsakar både socialt och miljömässigt.

Det där 10000 mil påståendet är som jämförelse extremt korkat.
Varför?
En dieselbil åsamkar också miljöpåverkan vid tillverkning.
En dieselbil släpper ut mer smuts när den brukas.
En dieselbils LCA/WTW påvisar att den är smutsigare, även om elbilen körs på kolkraft.
För att göra ett lika korkat exempel, jag kan köra min elbil över 500.000 km och ändå har den släppt ut mindre skräp än tillverkningen av en jämnstor dieselbil orsakar.
Varför?
Jag laddar bilen till 100% på klimatneutral elektricitet.

Sluta tro saker och läs på istället, men gör det då på neutrala sidor med verifierbara fakta. Likt en sida som Caromania länkade in här innan.

Läser kanske för lite kan jag hålla med om, men jag bildar gärna egna uppfattningar innan jag läser 20 artiklar om samma sak som säger helt olika saker.

För att förlänga dom här korkade exemplen så kan man ju fråga sig hur många batteripaket du har bytt vid 500.000km? Hur miljövänligt var det att framställa dom? Hur vet du att du laddar bilen på 100% klimatneutral el? För att din leverantör säger det?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
zemet
25 februari 2020 · 4 030 Inlägg

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Vad som alltid glöms bort i dylika debatter är hur mycket skit oljeborrning orsakar både socialt och miljömässigt.

Det där 10000 mil påståendet är som jämförelse extremt korkat.
Varför?
En dieselbil åsamkar också miljöpåverkan vid tillverkning.
En dieselbil släpper ut mer smuts när den brukas.
En dieselbils LCA/WTW påvisar att den är smutsigare, även om elbilen körs på kolkraft.
För att göra ett lika korkat exempel, jag kan köra min elbil över 500.000 km och ändå har den släppt ut mindre skräp än tillverkningen av en jämnstor dieselbil orsakar.
Varför?
Jag laddar bilen till 100% på klimatneutral elektricitet.

Sluta tro saker och läs på istället, men gör det då på neutrala sidor med verifierbara fakta. Likt en sida som Caromania länkade in här innan.

Läser kanske för lite kan jag hålla med om, men jag bildar gärna egna uppfattningar innan jag läser 20 artiklar om samma sak som säger helt olika saker.

För att förlänga dom här korkade exemplen så kan man ju fråga sig hur många batteripaket du har bytt vid 500.000km? Hur miljövänligt var det att framställa dom? Hur vet du att du laddar bilen på 100% klimatneutral el? För att din leverantör säger det?

Jag fattar inte riktigt denna inställningen, om eldrift inte är 100% klimatneutral och arbetsvilkoren från gruvdriften till färdig produkt är snäppet bättre än svenska kollektivavtal så är el skit och då kan man lika gärna köra diesel.

Vem bryr sig om det går åt 2 eller 3 batteipack på den sträckan, det är ju fortfarande extremt mycket bättre för miljön och även plånboken att köra så långt på el.

Batterierna går ju dessutom återvinna till typ 90% ( jag har ingen källa på detta, googla själva)
Det går ju knappast återanvända dieseln. 

Sen kan jag ju säga att 500000 km är ju inte ens speciellt långt. Min kollega har redan kört 300000km med sin model S och tappat ca 5% batteri på denna sträckan.

Rekordet är just nu 900000 km. Dock är batteripacket utbytt 1 gång. https://insideevs.com/news/359939/tesla%20…%20-odometer/" target="_blank" rel="nofollow">(

zemet
25 februari 2020 · 4 030 Inlägg

Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang