Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?

KenthIJ
23 februari 2020 · 1 429 Inlägg

En fördel med Prius PHEV Gen 2 (2017)är ju att den går att värma på el/ värmepump samt att den går något mer än dubbelt så långt (ca 45-50 km) som min Prius PHEV Gen 1 (2015), på bara el. Dessutom går den ju att köra i 130 km/h på el medans min bara klarar ca 80 km/h på el.
Har sett att det finns 2017/18 Prius PHEV som gått ca 2-3000  mil för ca 260-270 000 hos Toyotahandlare (jag är ju inte så förtjust i att köpa privat)
Borde kunna fås mot en mellanskillnad på ca 100 000 om jag byter in min.

Inser att jag aldrig får igen de pengarna på den minskade förbrukningen men...
Jag har nördat in lite på att köra så snålt som möjligt.

Behöver dessutom, sedan ett par månader tillbaka, köra (lille) bilen (PHEVn)  ca 60 km 4 ggr i veckan (regelbundet) utan att kunna ladda på vägen , så där har ju gen 2 en fördel eftersom den går längre på en laddning.

En nackdel med den nyare Prius gen2 PHEV är ju att den har riktigt litet bagage och bara två platser bak ( 2019 års modell har 3 platser bak) men vi har bara tänkt att använda den som en och två personers (förare och en passagerare) fraktare så det är inte så stort bekymmer men...

En annan nackdel (för oss) med Gen 2 (2017-) är att den är något lägre ( 20 mm) och har lite lägre sitt/kör ställning än vår gen 1 2015 vilket faktiskt märks av (lite svårare för våra småkassa ryggar)när man skall gå i och ur bilen.

Tycker också att ”runtikring” sikten är något bättre i vår Gen 1 och att det är lite bättre med fysiska knappar/rattar på infotainmentsystemet, vilket vår Gen 1 har medans Gen 2 har helt och hållet touch funktion

Någon som vet om det är tekniska skillnader på tex fjädring, dämpare, hjul upphängning och isolering av hjulhus mellan Prius PHEV Gen 1 och Gen 2 ?

Mycket att fundera på så... synpunkter och tips emottages tacksamt

Senast redigerat av KenthIJ (23 februari 2020)

viccoA
23 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Varför inte gå steget till en begagnad eller ny ren elbil, ni har väl ytterliggare en hybrid sen tidigare som borde klara de behov som inte elbilen löser?

KenthIJ
23 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar både Ivel och viccoA för info. tips och råd.

Återkommer i ärendet.

KenthIJ
24 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:
Gen 2 byggdes på samma plattform som Auris/Corolla vilket bla innebär delad bakaxel. Gen 2 är bättre ljudisolerad och har en ännu effektivare ICE med 40% verkningsgrad.
Dessa reas ut då Prius slutat säljas i Sverige sedan någon månad. Ny bil är på gång, men jag kan tyvärr inte glappa mer än så.
5mil är i regel inga problem att köra på el, uppåt 8mil vittnar erfarna gen2 förare om, men det är i undantag och perfekta förutsättningar.
Däremot har jag personligen svårt för den vita mittkonsollen i dom.
Pruta stenhårt om ni tänker slå till.

Min lokala handlare får in en begagnad gen 2 om nån vecka. Skall kolla upp den .

Skall du skaffa ny bil eller är det Toyota som kommer med en ny modell ?
( om det är det senare så kanske jag bör avvakta med bilköp ett tag ? )

KenthIJ
24 februari 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
Varför inte gå steget till en begagnad eller ny ren elbil, ni har väl ytterliggare en hybrid sen tidigare som borde klara de behov som inte elbilen löser?

Har funderat på det men...

Jag har inte möjlighet att ladda i vårt hyrda kallgarage ( endast motorvärmaruttag på knappa 3 A) och det verkar som att det inte blir några nya laddstationer i garagen utan bara ute på vår parkering och den kommer förmodligen bara att bli på 22 kWh och då tar det väl väl lång tid att ladda en helel.

Som det är nu så laddar jag vår plug in (utan kostnad för mig. iaf här och nu) på en av bostadsbolagets stolpar (ett 7.4 och ett 22 kWh uttag) i vårt område (har iofs 550 m dit)men där får man bara stå 3 timmar i taget. Dessutom finns det ett 20 tal laddutag på 7.4 - 22 kWh inom en radie på 6km där jag kan ladda utan kostnad för mig (3 tim).Finns även lika många ladduttag ( ett 20 tal ) till där jag laddar för 2.50 sek /kWh inom samma radie.

Brukar oxå ladda (utan kostnad för mig. iaf här och nu) ca 1 timmma vid lunch, 6 mil bort, 2 ggr i veckan.
Laddar även för 2.50 sek/kWh i ca 2 timmmar , 8 mil bort, 1 ggr i veckan.

Vår Gen 1 Prius PHEV tar ju bara 1,5 tim att ladda full (går ca 15 km på vintern och 20 km på sommaren) och Gen 2 tar väl 3 timmar att ladda full. Både gen 1 och 2 är ju sedan dock ganska snåla i "vanlig" elhybriddrift

Senast redigerat av KenthIJ (24 februari 2020)

KenthIJ
24 februari 2020 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Gen 2 byggdes på samma plattform som Auris/Corolla vilket bla innebär delad bakaxel. Gen 2 är bättre ljudisolerad och har en ännu effektivare ICE med 40% verkningsgrad.
Dessa reas ut då Prius slutat säljas i Sverige sedan någon månad. Ny bil är på gång, men jag kan tyvärr inte glappa mer än så.
5mil är i regel inga problem att köra på el, uppåt 8mil vittnar erfarna gen2 förare om, men det är i undantag och perfekta förutsättningar.
Däremot har jag personligen svårt för den vita mittkonsollen i dom.
Pruta stenhårt om ni tänker slå till.

Min lokala handlare får in en begagnad gen 2 om nån vecka. Skall kolla upp den .

Skall du skaffa ny bil eller är det Toyota som kommer med en ny modell ?
( om det är det senare så kanske jag bör avvakta med bilköp ett tag ? )

Förhandskollade lite med min lokala Toyota handlare och det verkar som att vi skulle kunna få till en ganska bra inbytesdeal mellan en beggad 2017 active Whith Pearl Gen2 med 3.100 mil på mätaren och vår PHEV 2015.

Skall kolla mer noga när den kommer in om nån dryg vecka.

Gillar ju våra Prius+ 2017 och PHEV 2015 bra annars.

Skulle väldigt gärna konverterat vår Prius + till PHEV och jag har kollat med en del företag ( de du tipsat om) men det verkar svårt att fixa det på ett bra (ekonomi, säkerhet och garantier) sätt.
Skulle oxå gärna "uppgradera" vår PHEV  med mer elkraft men inte heller det verkar som nångon bra genomförbar ide.

Prius + en är ju väldigt bekväm och passar oss bra, så den kommer vi att behålla ett tag till som det ser ut (hittar inget bättre alternativ) och den går ju dessutom ganska snålt. Har kört den på 5.09 i snitt, blandad körning, sedan dec 2018,  när jag kollat vid pump och Fuelio app.

Vår Prius PHEV Gen 2 påminner ju ganska mycket om vår Prius + med likadan färgkod och ganska lika säten (Prius + är dock avgjort bekvämare för oss) ratt, parkeringsbroms och inter/exteriör.
Man känner sig helt enkelt ganska hemtam när man skiftar mellan bilarna.

Men... som sagt... PHEV Gen 2 har ju ganska många fördelar i förhållande till Gen 1 så jag skall överväga noga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7496d30375da7935a8ab1ddf072ce6d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-3fc23707bbcd2b356a204064c5a0023e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-3ae97a320af5c1664e5b2bd6f3d49254.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-d0e6cf459f23ee18f1e56f05c7c080f1.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (24 februari 2020)

viccoA
24 februari 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:
Varför inte gå steget till en begagnad eller ny ren elbil, ni har väl ytterliggare en hybrid sen tidigare som borde klara de behov som inte elbilen löser?

Har funderat på det men...

Jag har inte möjlighet att ladda i vårt hyrda kallgarage ( endast motorvärmaruttag på knappa 3 A) och det verkar som att det inte blir några nya laddstationer i garagen utan bara ute på vår parkering och den kommer förmodligen bara att bli på 22 kWh och då tar det väl väl lång tid att ladda en helel.

Som det är nu så laddar jag vår plug in (utan kostnad för mig. iaf här och nu) på en av bostadsbolagets stolpar (ett 7.4 och ett 22 kWh uttag) i vårt område (har iofs 550 m dit)men där får man bara stå 3 timmar i taget. Dessutom finns det ett 20 tal laddutag på 7.4 - 22 kWh inom en radie på 6km där jag kan ladda utan kostnad för mig (3 tim).Finns även lika många ladduttag ( ett 20 tal ) till där jag laddar för 2.50 sek /kWh inom samma radie.

Brukar oxå ladda (utan kostnad för mig. iaf här och nu) ca 1 timmma vid lunch, 6 mil bort, 2 ggr i veckan.
Laddar även för 2.50 sek/kWh i ca 2 timmmar , 8 mil bort, 1 ggr i veckan.

Vår Gen 1 Prius PHEV tar ju bara 1,5 tim att ladda full (går ca 15 km på vintern och 20 km på sommaren) och Gen 2 tar väl 3 timmar att ladda full. Både gen 1 och 2 är ju sedan dock ganska snåla i "vanlig" elhybriddrift

22kwh är inte en dålig stolpe,  ger 12 mil i timmen, men kräver såklart en elbil som har tillräckligt stor ombordladdare (3 fas 32A). Med en 1 fas 32A (typ Nissan Leaf) blir det 4 mil i timmen, med en 3 fas 16A laddare (Kia Eniro, Tesla 3, Renault mfl) 6mil i timmen. Vissa Renault klarar 32A 3 fas samt Tesla model S och X.

Senast redigerat av viccoA (24 februari 2020)

KenthIJ
24 februari 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:
Varför inte gå steget till en begagnad eller ny ren elbil, ni har väl ytterliggare en hybrid sen tidigare som borde klara de behov som inte elbilen löser?

Har funderat på det men...

Jag har inte möjlighet att ladda i vårt hyrda kallgarage ( endast motorvärmaruttag på knappa 3 A) och det verkar som att det inte blir några nya laddstationer i garagen utan bara ute på vår parkering och den kommer förmodligen bara att bli på 22 kWh och då tar det väl väl lång tid att ladda en helel.

Som det är nu så laddar jag vår plug in (utan kostnad för mig. iaf här och nu) på en av bostadsbolagets stolpar (ett 7.4 och ett 22 kWh uttag) i vårt område (har iofs 550 m dit)men där får man bara stå 3 timmar i taget. Dessutom finns det ett 20 tal laddutag på 7.4 - 22 kWh inom en radie på 6km där jag kan ladda utan kostnad för mig (3 tim).Finns även lika många ladduttag ( ett 20 tal ) till där jag laddar för 2.50 sek /kWh inom samma radie.

Brukar oxå ladda (utan kostnad för mig. iaf här och nu) ca 1 timmma vid lunch, 6 mil bort, 2 ggr i veckan.
Laddar även för 2.50 sek/kWh i ca 2 timmmar , 8 mil bort, 1 ggr i veckan.

Vår Gen 1 Prius PHEV tar ju bara 1,5 tim att ladda full (går ca 15 km på vintern och 20 km på sommaren) och Gen 2 tar väl 3 timmar att ladda full. Både gen 1 och 2 är ju sedan dock ganska snåla i "vanlig" elhybriddrift

22kwh är inte en dålig stolpe,  ger 12 mil i timmen, men kräver såklart en elbil som har tillräckligt stor ombordladdare (3 fas 32A). Med en 1 fas 32A (typ Nissan Leaf) blir det 4 mil i timmen, med en 3 fas 16A laddare (Kia Eniro, Tesla 3, Renault mfl) 6mil i timmen. Vissa Renault klarar 32A 3 fas samt Tesla model S och X.

Tackar igen för info. och engagemang.

Tycker att spec. Kia e Niro verkar bra och skulle passa oss ganska bra (ganska högt insteg och hyfsat stort bagage. tror till och med att dotterns rullstol får plats i den) men jag hade fått för mig att det bara är den kommande uppdateringen (2020) som klarar att ladda såpass snabbt och den blir nog ganska dyr.

Edit -
Men när du säger det så har jag för mig att Hybrid_ pratade om ca 80% på 7-8 timmar genom 7.4 kWh om batteriet inte var helt tomt, i en annan tråd.
Då frågade jag för min äldsta dotters räkning och jag har faktiskt inte tänkt på det på allvar för egen del

Senast redigerat av KenthIJ (24 februari 2020)

viccoA
24 februari 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Har funderat på det men...

Jag har inte möjlighet att ladda i vårt hyrda kallgarage ( endast motorvärmaruttag på knappa 3 A) och det verkar som att det inte blir några nya laddstationer i garagen utan bara ute på vår parkering och den kommer förmodligen bara att bli på 22 kWh och då tar det väl väl lång tid att ladda en helel.

Som det är nu så laddar jag vår plug in (utan kostnad för mig. iaf här och nu) på en av bostadsbolagets stolpar (ett 7.4 och ett 22 kWh uttag) i vårt område (har iofs 550 m dit)men där får man bara stå 3 timmar i taget. Dessutom finns det ett 20 tal laddutag på 7.4 - 22 kWh inom en radie på 6km där jag kan ladda utan kostnad för mig (3 tim).Finns även lika många ladduttag ( ett 20 tal ) till där jag laddar för 2.50 sek /kWh inom samma radie.

Brukar oxå ladda (utan kostnad för mig. iaf här och nu) ca 1 timmma vid lunch, 6 mil bort, 2 ggr i veckan.
Laddar även för 2.50 sek/kWh i ca 2 timmmar , 8 mil bort, 1 ggr i veckan.

Vår Gen 1 Prius PHEV tar ju bara 1,5 tim att ladda full (går ca 15 km på vintern och 20 km på sommaren) och Gen 2 tar väl 3 timmar att ladda full. Både gen 1 och 2 är ju sedan dock ganska snåla i "vanlig" elhybriddrift

22kwh är inte en dålig stolpe,  ger 12 mil i timmen, men kräver såklart en elbil som har tillräckligt stor ombordladdare (3 fas 32A). Med en 1 fas 32A (typ Nissan Leaf) blir det 4 mil i timmen, med en 3 fas 16A laddare (Kia Eniro, Tesla 3, Renault mfl) 6mil i timmen. Vissa Renault klarar 32A 3 fas samt Tesla model S och X.

Tackar igen för info. och engagemang.

Tycker att spec. Kia e Niro verkar bra och skulle passa oss ganska bra (ganska högt insteg och hyfsat stort bagage. tror till och med att dotterns rullstol får plats i den) men jag hade fått för mig att det bara är den kommande uppdateringen (2020) som klarar att ladda såpass snabbt och den blir nog ganska dyr.

Edit -
Men när du säger det så har jag för mig att Hybrid_ pratade om ca 80% på 7-8 timmar genom 7.4 kWh om batteriet inte var helt tomt, i en annan tråd.
Då frågade jag för min äldsta dotters räkning och jag har faktiskt inte tänkt på det på allvar för egen del

Finns dessutom möjligheten att ibland ladda DC (likström, man använder inte bilens egna laddare) så laddar min tesla ibland med uppåt 130kw, dvs tomt till nästan fullt på 15-20min, bla. LIDL brukar ha gratis DC laddning.

KenthIJ
24 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Har visserligen hamnat lite OT (inte minst jag själv) men intressant ändå...

Funkar det att ladda DC även på Kia e Niro?

Senast redigerat av KenthIJ (24 februari 2020)

viccoA
24 februari 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har visserligen hamnat lite OT (inte minst jag själv) men intressant ändå...

Funkar det att ladda DC även på Kia e Niro?

Jadå. Vissa äldre Zoe går det inte på.

KenthIJ
25 februari 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Har visserligen hamnat lite OT (inte minst jag själv) men intressant ändå...

Funkar det att ladda DC även på Kia e Niro?

Jadå. Vissa äldre Zoe går det inte på.

Skall faktiskt se om jag kan kolla in Kia e Niro senare i veckan. Har aldrig kört den , bara suttit i den.

Men...

Det är nog huvudfrågan "Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?" som gäller i nuläget.

Behålla vår Prius PHEV 2015  Gen 1 eller byta in den mot en begagnad Prius PHEV 2017 Gen 2 .

Blir ju helt andra pengasummor än inbyte mot ny e Niro.
(har inte sett så många begagnade)

viccoA
25 februari 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Har visserligen hamnat lite OT (inte minst jag själv) men intressant ändå...

Funkar det att ladda DC även på Kia e Niro?

Jadå. Vissa äldre Zoe går det inte på.

Skall faktiskt se om jag kan kolla in Kia e Niro senare i veckan. Har aldrig kört den , bara suttit i den.

Men...

Det är nog huvudfrågan "Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?" som gäller i nuläget.

Behålla vår Prius PHEV 2015  Gen 1 eller byta in den mot en begagnad Prius PHEV 2017 Gen 2 .

Blir ju helt andra pengasummor än inbyte mot ny e Niro.
(har inte sett så många begagnade)

Funderar du på nästan ny elbil tänk på att dra av bidraget från den nya bilen när du jämför priser (60.000 kr på en ren elbil).

KenthIJ
25 februari 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

Jadå. Vissa äldre Zoe går det inte på.

Skall faktiskt se om jag kan kolla in Kia e Niro senare i veckan. Har aldrig kört den , bara suttit i den.

Men...

Det är nog huvudfrågan "Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?" som gäller i nuläget.

Behålla vår Prius PHEV 2015  Gen 1 eller byta in den mot en begagnad Prius PHEV 2017 Gen 2 .

Blir ju helt andra pengasummor än inbyte mot ny e Niro.
(har inte sett så många begagnade)

Funderar du på nästan ny elbil tänk på att dra av bidraget från den nya bilen när du jämför priser (60.000 kr på en ren elbil).

Tackar för tips.

Såg att nya Kia e Niro  aktive plus (mellanutrustad) har kampanjpris på lite dryga 500.000 (440.000 med avdrag då, får man vänta ca halvåret på att få ut avdraget? )
och det blir ändå en bit över 100.000 mer (lite över vår budget)  än jag skulle lägga på en begagnad Prius Gen 2 PHEV.
(visst Kian är ju helt ny och hel el)

Verkar ju vara rejält långa väntetider på att få en ny  e Niro vad jag förstår.

KenthIJ
26 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar viccoA för alla tips om ren elbil.
Intressanta infallsvinklar.

Startade dock en egen tråd ang. (för mig eventuellt) möjliga elbilar här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332101

( Det är nog huvudfrågan "Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?" som gäller i nuläget.

Behålla vår Prius PHEV 2015  Gen 1 eller byta in den mot en begagnad Prius PHEV 2017 Gen 2 . )

Senast redigerat av KenthIJ (26 februari 2020)

KenthIJ
26 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:
Gen 2 byggdes på samma plattform som Auris/Corolla vilket bla innebär delad bakaxel. Gen 2 är bättre ljudisolerad och har en ännu effektivare ICE med 40% verkningsgrad.
Dessa reas ut då Prius slutat säljas i Sverige sedan någon månad. Ny bil är på gång, men jag kan tyvärr inte glappa mer än så.
5mil är i regel inga problem att köra på el, uppåt 8mil vittnar erfarna gen2 förare om, men det är i undantag och perfekta förutsättningar.
Däremot har jag personligen svårt för den vita mittkonsollen i dom.
Pruta stenhårt om ni tänker slå till.

Vår Prius PHEV Gen 1 har ju stel bakaxel och den löper tydligen viss risk att "klackslita" bakdäcken.

Är risken för "klackslitning" eller ojämnt slitage på bakdäcken mindre på en bil med delad bakaxel?

KenthIJ
28 februari 2020 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Gen 2 byggdes på samma plattform som Auris/Corolla vilket bla innebär delad bakaxel. Gen 2 är bättre ljudisolerad och har en ännu effektivare ICE med 40% verkningsgrad.
Dessa reas ut då Prius slutat säljas i Sverige sedan någon månad. Ny bil är på gång, men jag kan tyvärr inte glappa mer än så.
5mil är i regel inga problem att köra på el, uppåt 8mil vittnar erfarna gen2 förare om, men det är i undantag och perfekta förutsättningar.
Däremot har jag personligen svårt för den vita mittkonsollen i dom.
Pruta stenhårt om ni tänker slå till.

Vår Prius PHEV Gen 1 har ju stel bakaxel och den löper tydligen viss risk att "klackslita" bakdäcken.

Är risken för "klackslitning" eller ojämnt slitage på bakdäcken mindre på en bil med delad bakaxel?

Kollade med vår lokala "hjulinstallatör" och det är tydligen så att delad bakaxel har bättre möjlighet för inställning av bakhjul ( stel bakaxel har väl inga möjligheter till justering av inställning alls ? ) , vilket ökar chanserna till jämnare däckslitage. Så... fördel för Gen 2 alltså.

Senast redigerat av KenthIJ (28 februari 2020)

KenthIJ
28 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Vår Prius PHEV Gen 1 har ju stel bakaxel och den löper tydligen viss risk att "klackslita" bakdäcken.

Är risken för "klackslitning" eller ojämnt slitage på bakdäcken mindre på en bil med delad bakaxel?

Kollade med vår lokala "hjulinstallatör" och det är tydligen så att delad bakaxel har bättre möjlighet för inställning av bakhjul ( stel bakaxel har väl inga möjligheter till justering av inställning alls ? ) , vilket ökar chanserna till jämnare däckslitage. Så... fördel för Gen 2 alltså.

Det stämmer, inga inställningsmöjligheter för den stela axeln. Man justerar framvagnen efter bakhjulens vinklar.

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

KenthIJ
28 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Det stämmer, inga inställningsmöjligheter för den stela axeln. Man justerar framvagnen efter bakhjulens vinklar.

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Senast redigerat av KenthIJ (28 februari 2020)

KenthIJ
1 mars 2020 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Kollade manualen till vår Gen 1 och den säger att AC går ca 10 min från det att man startar genom "fjärr" AC knappen på bilnyckeln.
Funkar dock bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför långt ifrån utetemp.
Står dock inget om specificerat gradantal.
Manualen säger att den inte funkar om  -
"Luftkonditioneringstemperaturen är inställd på hög nivå, eller yttertemperaturen
är låg"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang