caromania
Forummoderator
23 februari 2020
· 9 296 Inlägg
WilleG skrev:
viccoA skrev:
Ivel skrev:
Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.
Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.
Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.
Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också
Lobbyismen är stark inom oljebolagen.
Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.
Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.
Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.
Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.