Köpråd: Mercedes-Benz C-Klass W203

1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Hej!

Har fått upp ögonen för en C-Klass W203. Kommer endast användas för att åka till jobbet och handla osv så ingenting speciellt.

Har kollat på dessa:
https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=2
https://www.blocket.se/Stockholm/Merced … 752406.htm

Hur är jämför sig C230 V6'an mot C180? V6'an pålitiligare eller är 2.0 4'an pålitligare?
Vad ska man kolla efter hos en C-Klass W203?
Är dessa bilar ett bra köp?
Allmänna fel?

Tack på förhand!

Skitungen
15 augusti 2019 · 199 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Hej!

Har fått upp ögonen för en C-Klass W203. Kommer endast användas för att åka till jobbet och handla osv så ingenting speciellt.

Har kollat på dessa:
https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=2
https://www.blocket.se/Stockholm/Merced … 752406.htm

Hur är jämför sig C230 V6'an mot C180? V6'an pålitiligare eller är 2.0 4'an pålitligare?
Vad ska man kolla efter hos en C-Klass W203?
Är dessa bilar ett bra köp?
Allmänna fel?

Tack på förhand!

Du har ju över 70hk mer på 320n så den är mycket piggare, men drar mer bensin.

Kolla efter rost på hela bilen och extra noga runt hjulhus och balkar.

Men om du bara ska åka till jobbet och sånt så passar nog 180n bättre då den är billigare i drift.

Senast redigerat av Skitungen (15 augusti 2019)

1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Skitungen skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej!

Har fått upp ögonen för en C-Klass W203. Kommer endast användas för att åka till jobbet och handla osv så ingenting speciellt.

Har kollat på dessa:
https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=2
https://www.blocket.se/Stockholm/Merced … 752406.htm

Hur är jämför sig C230 V6'an mot C180? V6'an pålitiligare eller är 2.0 4'an pålitligare?
Vad ska man kolla efter hos en C-Klass W203?
Är dessa bilar ett bra köp?
Allmänna fel?

Tack på förhand!

Du har ju över 70hk mer på 320n så den är mycket piggare, men drar mer bensin.

Kolla efter rost på hela bilen och extra noga runt hjulhus och balkar.

Men om du bara ska åka till jobbet och sånt så passar nog 180n bättre då den är billigare i drift.

Aa, det låter rimligt. Har de några kända fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

Bägge bilarna har bytt ägare den sista månaden. Kul att folk skriver "Säljer för vi har inget behov av den längre" Nähä. Varför köpte ni den i Juli då... Säljarna går alltså inte att lita på utan en grundlig provkörning på minst 30 minuter rekommenderas.

Sexan är slö och törstig. C180 alla dagar i veckan. Fast bilen i annonsen har bara en nyckel :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bägge bilarna har bytt ägare den sista månaden. Kul att folk skriver "Säljer för vi har inget behov av den längre" Nähä. Varför köpte ni den i Juli då... Säljarna går alltså inte att lita på utan en grundlig provkörning på minst 30 minuter rekommenderas.

Sexan är slö och törstig. C180 alla dagar i veckan. Fast bilen i annonsen har bara en nyckel :-/

Och båda vill sälja för ca 5000kr mer än vad de köpte bilen för wink

Satsar nog på en C180 då, är det några kända fel på dessa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Bägge bilarna har bytt ägare den sista månaden. Kul att folk skriver "Säljer för vi har inget behov av den längre" Nähä. Varför köpte ni den i Juli då... Säljarna går alltså inte att lita på utan en grundlig provkörning på minst 30 minuter rekommenderas.

Sexan är slö och törstig. C180 alla dagar i veckan. Fast bilen i annonsen har bara en nyckel :-/

Och båda vill sälja för ca 5000kr mer än vad de köpte bilen för wink

Satsar nog på en C180 då, är det några kända fel på dessa?

Jaså, du har gjort koll.
Små elfel är inte ovanliga. Se så allt i elväg fungerar. Vid denna årstiden kan man dessutom kolla både AC och att den inte går varm i maskin. Rosten givetvis...

Känns tändningslåset det minsta konstigt så köp inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:

1Adrian1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Bägge bilarna har bytt ägare den sista månaden. Kul att folk skriver "Säljer för vi har inget behov av den längre" Nähä. Varför köpte ni den i Juli då... Säljarna går alltså inte att lita på utan en grundlig provkörning på minst 30 minuter rekommenderas.

Sexan är slö och törstig. C180 alla dagar i veckan. Fast bilen i annonsen har bara en nyckel :-/

Och båda vill sälja för ca 5000kr mer än vad de köpte bilen för wink

Satsar nog på en C180 då, är det några kända fel på dessa?

Jaså, du har gjort koll.
Små elfel är inte ovanliga. Se så allt i elväg fungerar. Vid denna årstiden kan man dessutom kolla både AC och att den inte går varm i maskin. Rosten givetvis...

Känns tändningslåset det minsta konstigt så köp inte.

Yes, kollar alltid upp bilen det första jag gör. Han med C180 kan tänka sig släppa den för 17.000kr men jag tänkte mer 15.000kr så ska om jag kan få ner den till det smile

Ska kolla det du radda upp och även tändningslåset noga, tack så mycket för svar!

1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:

1Adrian1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Bägge bilarna har bytt ägare den sista månaden. Kul att folk skriver "Säljer för vi har inget behov av den längre" Nähä. Varför köpte ni den i Juli då... Säljarna går alltså inte att lita på utan en grundlig provkörning på minst 30 minuter rekommenderas.

Sexan är slö och törstig. C180 alla dagar i veckan. Fast bilen i annonsen har bara en nyckel :-/

Och båda vill sälja för ca 5000kr mer än vad de köpte bilen för wink

Satsar nog på en C180 då, är det några kända fel på dessa?

Jaså, du har gjort koll.
Små elfel är inte ovanliga. Se så allt i elväg fungerar. Vid denna årstiden kan man dessutom kolla både AC och att den inte går varm i maskin. Rosten givetvis...

Känns tändningslåset det minsta konstigt så köp inte.

Förresten, är 23000 mil något man behöver vara orolig för?

mb_pucken
15 augusti 2019 · 5 083 Inlägg

W203 är trevliga bilar tycker jag, men kanske är lite partisk ;-)
Men dom är bekväma och tysta att åka i. Dock inte världens rymligaste bil men så länge man inte åker bak så är det lungt :-)

Lite saker jag stött på och kan vara bra att kolla innan eventuellt köp är,

Leder och bussningar i framvagnen. Dessa har 4 nedre bärarmar eller strävor som det heter på Mercedes språk. Inge slammer eller knorr från framvagnen vid körning bör förekomma.

Likt framvagnen så har bakvagnen en hel del stag och bussningar. Om dessa blir slitna kan bilen bete sig slingrande på vägen eller dra snett vid gaspådrag.

Bromsar bak, framförallt handbroms. Denna skall ta bra och lossa direkt. Händer att bromsköldarna bak rostar vilket får backarna att lossna.

Elfel, kolla så att allt funkar och att inga varningar lyser. Klämma och tryck på allt du hittar. Tändningslåset skall gå lätt. Om det hugger eller går trögt kan detta vara slitet.

Kamkedjor. Tyvärr är Mercedes bensinmotorer lite drabbade av problem med kedjan. Dock inte alls lika vanligt som hos tex vag. Men dreven till kedjan slits ner och kedjan kan då kuggad över. Det brukar dock kunna höras att kedjan rasslar vid uppstart av kall motor och eller att det kommer ett rassel eller knackande ljud från motorns framkant. Kan även höras om motorn varvas upp obelastad till ca 2500rpm.
Dock kan dessa motorer låta lite på tomgång och uppstart från ventileras lyftare. Detta är helt normalt.
Kan rekommendera att ta med en felkodsläsare och läsa av felkoder vid provkörning.
V6 går fint men dyrare att hålla i drift och reparera om något skulle fela.
Jag hade satsat på en 180 eller upp till 230.

Växellåda. Växellådan skall växla mjukt och följsamt men vara bestämd vid gaspådrag. Motorns varvtal skall vara stabilt vid jämn fart och lock Up skall funka. Den skall ej slira som en gammal automat.

Rost. Kolla över allt och lite till. Dock oftast kosmetik rost. Blåsor eller rostfläckar på dörrar, hjulhus och skuffluckor förekommer.

Detta är det jag kommer på just nu. :-)
Det mesta i min lilla lista är egentligen inget ovanligt att kontrollera men värt att slå en extra koll på.

Edit. 23000mil är inget att oroa sig för. Min slog över till 36k mil i lördags. Går och känns perfekt ännu :-)

Senast redigerat av mb_pucken (15 augusti 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Hybrid_ skrev:

1Adrian1 skrev:
Och båda vill sälja för ca 5000kr mer än vad de köpte bilen för wink

Satsar nog på en C180 då, är det några kända fel på dessa?

Jaså, du har gjort koll.
Små elfel är inte ovanliga. Se så allt i elväg fungerar. Vid denna årstiden kan man dessutom kolla både AC och att den inte går varm i maskin. Rosten givetvis...

Känns tändningslåset det minsta konstigt så köp inte.

Förresten, är 23000 mil något man behöver vara orolig för?

Nej, inte det minsta. Det var Automat va? Prova att lägga i D och vänta en sekund och lägga i R och upprepa 5 gånger till. Börjar bilen slå i växeln är det inte någon större fara men ett oljebyte i lådan kan göra gott. Fast säljaren kanske blir lite mer prutbenägen om så sker... "Lådan håller på att rasa kompis" Hehe...

EDIT: Som mb_pucken nämner bör den inte sätta sig på baken och dra snett vid gaspådrag.

Senast redigerat av Hybrid_ (15 augusti 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

mb_pucken skrev:
W203 är trevliga bilar tycker jag, men kanske är lite partisk ;-)
Men dom är bekväma och tysta att åka i. Dock inte världens rymligaste bil men så länge man inte åker bak så är det lungt :-)

Lite saker jag stött på och kan vara bra att kolla innan eventuellt köp är,

Leder och bussningar i framvagnen. Dessa har 4 nedre bärarmar eller strävor som det heter på Mercedes språk. Inge slammer eller knorr från framvagnen vid körning bör förekomma.

Likt framvagnen så har bakvagnen en hel del stag och bussningar. Om dessa blir slitna kan bilen bete sig slingrande på vägen eller dra snett vid gaspådrag.

Bromsar bak, framförallt handbroms. Denna skall ta bra och lossa direkt. Händer att bromsköldarna bak rostar vilket får backarna att lossna.

Elfel, kolla så att allt funkar och att inga varningar lyser. Klämma och tryck på allt du hittar. Tändningslåset skall gå lätt. Om det hugger eller går trögt kan detta vara slitet.

Kamkedjor. Tyvärr är Mercedes bensinmotorer lite drabbade av problem med kedjan. Dock inte alls lika vanligt som hos tex vag. Men dreven till kedjan slits ner och kedjan kan då kuggad över. Det brukar dock kunna höras att kedjan rasslar vid uppstart av kall motor och eller att det kommer ett rassel eller knackande ljud från motorns framkant. Kan även höras om motorn varvas upp obelastad till ca 2500rpm.
Dock kan dessa motorer låta lite på tomgång och uppstart från ventileras lyftare. Detta är helt normalt.
Kan rekommendera att ta med en felkodsläsare och läsa av felkoder vid provkörning.
V6 går fint men dyrare att hålla i drift och reparera om något skulle fela.
Jag hade satsat på en 180 eller upp till 230.

Växellåda. Växellådan skall växla mjukt och följsamt men vara bestämd vid gaspådrag. Motorns varvtal skall vara stabilt vid jämn fart och lock Up skall funka. Den skall ej slira som en gammal automat.

Rost. Kolla över allt och lite till. Dock oftast kosmetik rost. Blåsor eller rostfläckar på dörrar, hjulhus och skuffluckor förekommer.

Detta är det jag kommer på just nu. :-)
Det mesta i min lilla lista är egentligen inget ovanligt att kontrollera men värt att slå en extra koll på.

Edit. 23000mil är inget att oroa sig för. Min slog över till 36k mil i lördags. Går och känns perfekt ännu :-)

Tack så mycket för din fina lista, ska kolla allt det noga!

1Adrian1
15 augusti 2019 · 356 Inlägg

Hybrid_ skrev:

1Adrian1 skrev:

Hybrid_ skrev:

Jaså, du har gjort koll.
Små elfel är inte ovanliga. Se så allt i elväg fungerar. Vid denna årstiden kan man dessutom kolla både AC och att den inte går varm i maskin. Rosten givetvis...

Känns tändningslåset det minsta konstigt så köp inte.

Förresten, är 23000 mil något man behöver vara orolig för?

Nej, inte det minsta. Det var Automat va? Prova att lägga i D och vänta en sekund och lägga i R och upprepa 5 gånger till. Börjar bilen slå i växeln är det inte någon större fara men ett oljebyte i lådan kan göra gott. Fast säljaren kanske blir lite mer prutbenägen om så sker... "Lådan håller på att rasa kompis" Hehe...

EDIT: Som mb_pucken nämner bör den inte sätta sig på baken och dra snett vid gaspådrag.

Okej, då vet jag. Tack igen för ett härligt svar! smile

Nybergrobin
15 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Någon som vet hur kamkedjan är på c180?

torsen
15 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Någon som vet hur kamkedjan är på c180?

Vet inte om det är samma motorkonstruktion som på 2-litersmotorn i 124/E-klass.
På min (tjänstebil) fick jag byta kamkedja med drev plus kamaxel, lyftare och vipparmar 3 gånger på 6 år och 37.500 mil.
Instämmer även i att alla bussningar i lederna var slut i både framvagn och bakvagn.
Men bytte aldrig dessa bussningar eller stötdämpare.
Bromsskivor och belägg byttes bak var femtusende mil, trots att jag ALLTID trampade bromspedalen i botten minst 3 gånger varje dag, med motorn igång, för att motionera bromsarna bak.
Torkarmekanism byttes 2 gånger, minns inte priset men har för mig att det kostade över 10.000:- varje gång(på märkesverkstad).
Men den gick att köra på under 0,6 lit/mil om man bra låg 10% över hastighetsbegränsningarna vid långkörning (med hårdpumpde Michelin).
Bilen kördes mycket hårt på vägar mellan Smygehuk och Pajala(och lite högre upp).
Kvalitetsproblemet var tyget på förarstolen där det gick hål på kanten på vänstersidan.

StefanLee
24 februari 2020 · 2 Inlägg

Apropå w203! Tjejen har en C230 kompressor från 2004 som går fint men har ett ganska ordentligt tjut från motorn. Trodde det var styrservot men kommer mer från högersidan (när man tittar på den under luvan). Kompressorn? Ljudet hänger med varvtalet. Hennes bil hörs när den kommer körandes så jag fixar det gärna åt henne.

Nån som har liknande erfarenheter?

/Stefan

Opel GT (1969)
Skitungen
24 februari 2020 · 199 Inlägg

StefanLee skrev:
Apropå w203! Tjejen har en C230 kompressor från 2004 som går fint men har ett ganska ordentligt tjut från motorn. Trodde det var styrservot men kommer mer från högersidan (när man tittar på den under luvan). Kompressorn? Ljudet hänger med varvtalet. Hennes bil hörs när den kommer körandes så jag fixar det gärna åt henne.

Nån som har liknande erfarenheter?

/Stefan

Inte multiremmen som slirar? Spännrullen?

StefanLee
24 februari 2020 · 2 Inlägg

Skitungen skrev:

StefanLee skrev:
Apropå w203! Tjejen har en C230 kompressor från 2004 som går fint men har ett ganska ordentligt tjut från motorn. Trodde det var styrservot men kommer mer från högersidan (när man tittar på den under luvan). Kompressorn? Ljudet hänger med varvtalet. Hennes bil hörs när den kommer körandes så jag fixar det gärna åt henne.

Nån som har liknande erfarenheter?

/Stefan

Inte multiremmen som slirar? Spännrullen?

Jo, nu när jag reder vidare i det så kom jag på att spännrullen kan vara boven i dramat. Vore ju rätt fint om det är så! big_smile Tack för input!

Undrar om det går att hitta en imorgon i butik nånstans i Stockholmsområdet?

/Stefan

Opel GT (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang