Obesiktad bil

Xoyeye
25 februari 2020 · 3 Inlägg

Tjena, snabbt svar hade uppskattats. Har besiktning imorgon 12:30 och undrar ifall något kan hända om jag kör runt bilen i centrum 2-3 timmar innan? Har även prövotid nu, vAd är de värsta som kan hända ?

Xoyeye
25 februari 2020 · 3 Inlägg

Xoyeye skrev:
Tjena, snabbt svar hade uppskattats. Har besiktning imorgon 12:30 och undrar ifall något kan hända om jag kör runt bilen i centrum 2-3 timmar innan? Har även prövotid nu, vAd är de värsta som kan hända ?

, bilen är påställd, trafikförsäkring o allt finns

uhlin
25 februari 2020 · 2 834 Inlägg

Du får inte åka runt överallt med den innan besiktning.

Kortast lämpliga väg till besiktning gäller.

Åker du runt med bilen innan och polisen stoppar dig så blir det lindrigaste böter iallafall, vilket du borde veta själv då du har nyligen tagit körkort.

Ingen ide och riskera nåt, åk in och besikta först sen kan du förhoppningsvis åka runt, fast får du ombesiktning för du inte åka mer än vad som krävs för att åtgärda felen.

Senast redigerat av uhlin (25 februari 2020)

Xoyeye
26 februari 2020 · 3 Inlägg

uhlin skrev:
Du får inte åka runt överallt med den innan besiktning.

Kortast lämpliga väg till besiktning gäller.

Åker du runt med bilen innan och polisen stoppar dig så blir det lindrigaste böter iallafall, vilket du borde veta själv då du har nyligen tagit körkort.

Ingen ide och riskera nåt, åk in och besikta först sen kan du förhoppningsvis åka runt, fast får du ombesiktning för du inte åka mer än vad som krävs för att åtgärda felen.

Tack så mycket för snabbt svar!

torsen
26 februari 2020 · 7 230 Inlägg

Principiellt gäller, som uhlin skriver, kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.
Men en LITEN omväg tror jag knappast farbror blå har synpunkter på.
Om du kan bevisa att du har en bokad besiktningstid.
Skriv i s f ut den på papper.
Du kan ju förklara ditt handlande med att du måste "köra in" bromsarna.
Vilket jag anser är ett giltigt skäl.
Gör jag ALLTID varje vår inför besiktning med hobbybilarna.
D v s kör en sträcka och "fisbromsar" för att beläggen ska bli varma och svettas ur vinterns fukt.
Att vara på väg till "Drive In" tror jag inte accepteras.
Lycka till!

Utmarks-Loke
26 februari 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Principiellt gäller, som uhlin skriver, kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.
Men en LITEN omväg tror jag knappast farbror blå har synpunkter på.
Om du kan bevisa att du har en bokad besiktningstid.
Skriv i s f ut den på papper.
Du kan ju förklara ditt handlande med att du måste "köra in" bromsarna.
Vilket jag anser är ett giltigt skäl.
Gör jag ALLTID varje vår inför besiktning med hobbybilarna.
D v s kör en sträcka och "fisbromsar" för att beläggen ska bli varma och svettas ur vinterns fukt.
Att vara på väg till "Drive In" tror jag inte accepteras.
Lycka till!

Smågatorna i centrum är inte lämpliga för inslitning av bromsar, nog för att poliser ofta har bristande tekniska kunskaper men så mycket tror jag ändå de förstår

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang