Bästa (gärna beg. ) el bil för under 300.000 ?

KenthIJ
25 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Förslag på bästa, gärna begagnad, el bil för under 300.000 emottages tacksamt.
Mer kanske för att det intresserar mig än för att jag bestämt mig för att skaffa en precis nu.


Ett krav är att de måste klara minst 20 mil på en laddning (även vid utetemperaturer på ca -5 till + 5 grader c)

Såg att det finns nissan leaf 40 kWh i den prisklassen och de verkar ju ha fått ganska bra kritik. Någon som vet om de är hyfsat bekväma att köra på lite längre sträckor  (10-20 mil). Här de svankstöd i förarstolen ?

Senast redigerat av KenthIJ (26 februari 2020)

KenthIJ
26 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Såg att Leaf har fått en del kritik för att den tål upprepad snabbladdning för dåligt.

Någon som vet vad som menas med "upprepad" i det här sammanhanget ? är det flera ggr. per dag eller per vecka ?

mrsanca
26 februari 2020 · 30 Inlägg

KenthIJ skrev:
Såg att Leaf har fått en del kritik för att den tål upprepad snabbladdning för dåligt.

Någon som vet vad som menas med "upprepad" i det här sammanhanget ? är det flera ggr. per dag eller per vecka ?

Detta gällde Leaf 40kW batteri.
Om du snabbladdar fler än 2 gånger under samma resa kan batteriet bli över 41 grader och laddningen stänger då automatiskt av. Nissan har ändrat i mjukvaran, begränsningen är satt till 50 grader alltså något högre och problemet bör vara åtgärdat.

https://cleantechnica.com/2019/01/05/ni … re-update/

För övrigt är Leaf en jättefin bil med bra utrymmen.

Senast redigerat av mrsanca (26 februari 2020)

KenthIJ
26 februari 2020 · 1 429 Inlägg

mrsanca skrev:

KenthIJ skrev:
Såg att Leaf har fått en del kritik för att den tål upprepad snabbladdning för dåligt.

Någon som vet vad som menas med "upprepad" i det här sammanhanget ? är det flera ggr. per dag eller per vecka ?

Detta gällde Leaf 40kW batteri.
Om du snabbladdar fler än 1 gång under samma resa kan batteriet bli över 41 grader och laddningen stänger då automatiskt av. Nissan har ändrat i mjukvaran, begränsningen är satt till 50 grader alltså något högre och problemet bör vara åtgärdat.

https://cleantechnica.com/2019/01/05/ni … re-update/

För övrigt är Leaf en jättefin bil med bra utrymmen.

Tackar för info. och länk.

Vet du om Leaf 40 kWh har svankstöd i förarsätet ?

mrsanca
26 februari 2020 · 30 Inlägg

KenthIJ skrev:

mrsanca skrev:

KenthIJ skrev:
Såg att Leaf har fått en del kritik för att den tål upprepad snabbladdning för dåligt.

Någon som vet vad som menas med "upprepad" i det här sammanhanget ? är det flera ggr. per dag eller per vecka ?

Detta gällde Leaf 40kW batteri.
Om du snabbladdar fler än 1 gång under samma resa kan batteriet bli över 41 grader och laddningen stänger då automatiskt av. Nissan har ändrat i mjukvaran, begränsningen är satt till 50 grader alltså något högre och problemet bör vara åtgärdat.

https://cleantechnica.com/2019/01/05/ni … re-update/

För övrigt är Leaf en jättefin bil med bra utrymmen.

Tackar för info. och länk.

Vet du om Leaf 40 kWh har svankstöd i förarsätet ?

Jag läste nog fel. Laddningen kopplades aldrig ifrån men laddhastigheten var sämre på andra eller tredje laddningen. Men problemet är i alla fall åtgärdat.

mrsanca
26 februari 2020 · 30 Inlägg

mrsanca skrev:

KenthIJ skrev:

mrsanca skrev:

Detta gällde Leaf 40kW batteri.
Om du snabbladdar fler än 1 gång under samma resa kan batteriet bli över 41 grader och laddningen stänger då automatiskt av. Nissan har ändrat i mjukvaran, begränsningen är satt till 50 grader alltså något högre och problemet bör vara åtgärdat.

https://cleantechnica.com/2019/01/05/ni … re-update/

För övrigt är Leaf en jättefin bil med bra utrymmen.

Tackar för info. och länk.

Vet du om Leaf 40 kWh har svankstöd i förarsätet ?

Jag läste nog fel. Laddningen kopplades aldrig ifrån men laddhastigheten var sämre på andra eller tredje laddningen. Men problemet är i alla fall åtgärdat.

Mer om de nya laddhastigheterna i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=J92fS73qw8c

mrsanca
26 februari 2020 · 30 Inlägg

Haha! Skoda Citigo finns i Kawasaki Grön.
Den kostar under 268 000. Dock ny. Var tvungen att posta då den var Kawa grön.

https://www.blocket.se/annons/skane/sko … k/88562663

Senast redigerat av mrsanca (26 februari 2020)

KenthIJ
28 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Var inne och kollade lite snabbt på Nissan Leaf 40 kWh hos vår lokala Nissan handlare och det stämmer att de fått en uppdatering för att tåla fler snabbladdningar. Kollade och provsatt som hastigast och Leaf har tydligen inget svankstöd oavsett utrustningsnivå. Förarsätet passade dock mig ganska bra ändå. Däremot var baksätet inte så bekvämt för mig och takhöjden bak var lite låg. Skall dock kolla mer noga och även provköra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari 2020 · 17 376 Inlägg

Tycker Leaf är trevlig. Kört 40kWh Tekna.

Har dock bara kört 3-4 mil som mest på ett bräde. jag sitter gott och cockpit-känslan är påtaglig fast nog sitter man lite lågt? Man sätter sig inte i en Leaf. Man ramlar ner i den.

Hade problem med en senast i veckan nu. Den startade inte. fick trycka på startknappen flera gånger och efter att först ha slagit på tändningen (Läs: tryckt på startknappen utan att hålla foten på bromsen) så kunde jag senare bromsa och trycka igen. Då vaknade den. Aldrig hört om problemet förut så troligen råkade jag på ett måndagsexemplar. Men lite undrande blev man då bilen bara rullat 14 mil innan avfärd...

En annan sak som störde mig i onsdags morse var att värmen tog ovanligt lång tid på sig att bli närvarande. Till saken hör att det var stadiga 8 minusgrader ute och låg fruset snöslask på vindrutan så fick snällt sitta där en bra stund innan värmepumpen varvade upp. Gissar på att den tar sin insugsluft från området runt batterierna? Frågan är om den har eldriven värme för att stötta upp pumpen? Frågan är hur lång tid det hade tagit om jag suttit i en 15-gradig kyla? Det förekommer ju även om det är ovanligt  på mina breddgrader numera. En E-niro/ioniq är mycket snabbare där.

Bilen var 99% laddad vid avfärd. Tankad av en DEFA eRange 7,4 kWh. Full värme, rattvärme och full stolsvärme på förarplatsen så visade tankmätaren på 219 km räckvidd. Dalade snabbt till 195 km för att hålla sig rätt konstant där under de 20 km jag körde den, landsväg 85 km/h. Batteritempen stiger rätt snabbt så där var nog förklaringen.

Tips! Prova att köra bilen med e-pedal inkopplat! Man behöver aldrig bromsa. Dessutom så regenererar bilen effektivare och man får längre körsträcka. Jag gillar det funktionen skarpt. Fast den kräver tillvänjning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
29 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tycker Leaf är trevlig. Kört 40kWh Tekna.

Har dock bara kört 3-4 mil som mest på ett bräde. jag sitter gott och cockpit-känslan är påtaglig fast nog sitter man lite lågt? Man sätter sig inte i en Leaf. Man ramlar ner i den.

Hade problem med en senast i veckan nu. Den startade inte. fick trycka på startknappen flera gånger och efter att först ha slagit på tändningen (Läs: tryckt på startknappen utan att hålla foten på bromsen) så kunde jag senare bromsa och trycka igen. Då vaknade den. Aldrig hört om problemet förut så troligen råkade jag på ett måndagsexemplar. Men lite undrande blev man då bilen bara rullat 14 mil innan avfärd...

En annan sak som störde mig i onsdags morse var att värmen tog ovanligt lång tid på sig att bli närvarande. Till saken hör att det var stadiga 8 minusgrader ute och låg fruset snöslask på vindrutan så fick snällt sitta där en bra stund innan värmepumpen varvade upp. Gissar på att den tar sin insugsluft från området runt batterierna? Frågan är om den har eldriven värme för att stötta upp pumpen? Frågan är hur lång tid det hade tagit om jag suttit i en 15-gradig kyla? Det förekommer ju även om det är ovanligt  på mina breddgrader numera. En E-niro/ioniq är mycket snabbare där.

Bilen var 99% laddad vid avfärd. Tankad av en DEFA eRange 7,4 kWh. Full värme, rattvärme och full stolsvärme på förarplatsen så visade tankmätaren på 219 km räckvidd. Dalade snabbt till 195 km för att hålla sig rätt konstant där under de 20 km jag körde den, landsväg 85 km/h. Batteritempen stiger rätt snabbt så där var nog förklaringen.

Tips! Prova att köra bilen med e-pedal inkopplat! Man behöver aldrig bromsa. Dessutom så regenererar bilen effektivare och man får längre körsträcka. Jag gillar det funktionen skarpt. Fast den kräver tillvänjning.

Tackar för tips och info.

Tror att Kia E Niro skulle passa oss ändå bättre men det finns ju inte så många begagnade ännu.
Är ju inte riktigt aktuellt för oss med hel el bil ännu dock, även om jag kollar och funderar en hel del.

Skall iaf provköra Leaf.

Som det är nu så funderar vi ju annars mest på om vi skall byta in vår Prius PHEV 2015 Gen 1 mot en Gen 2
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332072

viccoA
29 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Leaf 40kwh är en rätt okej elbil på vissa sätt:
lite snabbare än Eniro
okej adaptiv farthållare som styr "själv"
sätena fungerar bra för resor kortare än 30 mil enligt min kropp
snabbladdning är inte ett problem om man inte tänkt köra mer än 40-50 mil i ett sträck, särskilt sommartid, då blir batteriet varmt och bilen laddar lite saktare.
Värmepump, låg energiåtgång för värmen även vintertid, plus för rattvärme och värme i dynorna i baksätet
Hållbar och har sällan problem
Ungefär lika tyst som en Royce Rolls i farter upp till 100km/h
Chademo snabbladdning är inte riktigt lika vanligt som europeiska standarden CCS (inget problem i dagsläget men kommer kanske inte fortsättas byggas ut i samma utsträckning som CCS).
Infotainment systemet i första årsmodellerna 40kw är lite suddigt och lågupplöst men stödjer Apple Carplay och har 360graders kamera i de flesta fall.


Appen är lite krånglig, ibland funkar den, ibland inte - värmen går även att programmera via tidur, varmt och gott när man ska köra iväg.

Har kört drygt 3500mil med den LEAF 40 Tekna vi har i hushållet, går inte att jämföra med Teslan, men den kostar därefter.

Väljer du mellan Prius plugin och Leafen hade jag valt Leafen alla dagar i veckan. Är du även intresserad av Eniron så hade jag nog valt den, större batterier och lite mer bil, även om den är i slöaste laget.

Senast redigerat av viccoA (29 februari 2020)

mrsanca
29 februari 2020 · 30 Inlägg

Har en Leaf 62kWh och tycker den är toppen.
Jag valde mellan Leaf och E-niro. Leaf har funnits på marknaden så pass länge och haft sina problem som bilar har när de är nya och dessa är lösta redan. E-nirons lastförmåga var lite mindre än Leaf och att packa in mycket grejer är viktigt för mig. Jag gillar inte heller suv designen av E-niro och den hade lång leveranstid.
Att köra hybrid har jag inte ens övervägt och är väldigt nöjd med att vi köpte en ren elbil.

viccoA
29 februari 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var inne och kollade lite snabbt på Nissan Leaf 40 kWh hos vår lokala Nissan handlare och det stämmer att de fått en uppdatering för att tåla fler snabbladdningar. Kollade och provsatt som hastigast och Leaf har tydligen inget svankstöd oavsett utrustningsnivå. Förarsätet passade dock mig ganska bra ändå. Däremot var baksätet inte så bekvämt för mig och takhöjden bak var lite låg. Skall dock kolla mer noga och även provköra.

Har en Tekna och har inget inställbart svankstöd. Däremot så har jag sett att de som har elstolar har svankstöd men tror inte Leaf har sålts med elstolar i Sverige (var i UK jag såg det).
Jag har alla paket utom autoparkering i min (skinn och mocka stolar/inredning i två toner, Pearl-lack med blankt svart tak och svarta detaljer, tekna paket etc) och att det inte går att få elstolar stör mig lite av ren princip. Å andra sidan mindre som kan gå sönder och bilen väger mindre utan.

KenthIJ
1 mars 2020 · 1 429 Inlägg

mrsanca skrev:
Har en Leaf 62kWh och tycker den är toppen.
Jag valde mellan Leaf och E-niro. Leaf har funnits på marknaden så pass länge och haft sina problem som bilar har när de är nya och dessa är lösta redan. E-nirons lastförmåga var lite mindre än Leaf och att packa in mycket grejer är viktigt för mig. Jag gillar inte heller suv designen av E-niro och den hade lång leveranstid.
Att köra hybrid har jag inte ens övervägt och är väldigt nöjd med att vi köpte en ren elbil.

Tackar för info. och tips men...

Vad jag fått fram så lastar E Niro 451 L uppfällt baksäte och 1450 L nedfällt enl. VDA och
Leafen lastar 435 L - 1176 VDA L och i så fall lastar ju Niron mer än Leafen , eller tänker jag fel ?

KenthIJ
1 mars 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Var inne och kollade lite snabbt på Nissan Leaf 40 kWh hos vår lokala Nissan handlare och det stämmer att de fått en uppdatering för att tåla fler snabbladdningar. Kollade och provsatt som hastigast och Leaf har tydligen inget svankstöd oavsett utrustningsnivå. Förarsätet passade dock mig ganska bra ändå. Däremot var baksätet inte så bekvämt för mig och takhöjden bak var lite låg. Skall dock kolla mer noga och även provköra.

Har en Tekna och har inget inställbart svankstöd. Däremot så har jag sett att de som har elstolar har svankstöd men tror inte Leaf har sålts med elstolar i Sverige (var i UK jag såg det).
Jag har alla paket utom autoparkering i min (skinn och mocka stolar/inredning i två toner, Pearl-lack med blankt svart tak och svarta detaljer, tekna paket etc) och att det inte går att få elstolar stör mig lite av ren princip. Å andra sidan mindre som kan gå sönder och bilen väger mindre utan.

Tackar för hjälpsam info.

Vet du om det är det någon skillnad på sätena i acenta/ n- nonnecta/tekna förutom klädseln?

Kan man får tekna (väldigt skönt med värme även i baksätet) med 16" hjul ?

KenthIJ
5 mars 2020 · 1 429 Inlägg

Var inne på Kia och kollade på E Niro som hastigast i dag. Prövade även att lasta dotterns rullstol vilket faktiskt funkade ganska bra . Så en E Niro skulle ju kunna funka även som familjebil åt oss. Kostar ju dock runt halvmiljonen (före bonus) så då blir det ju till att vänta några ( förmodligen ganska många) år på begagnatpriser under 300.000

viccoA
5 mars 2020 · 3 109 Inlägg

Tänkte bara snabbt inflika att inköpspriset inte är den enda faktorn att ta hänsyn till, köper du en ny Nissan ingår service i 3 år/9000 mil.
Köper du en ny bil ingår vagnskada
Ny bil kommer med längre garantier än en begagnad vagn
Skulle alternativet vara en bil som går på bensin ibland beror det på hur mycket pengar det går åt till soppa osv osv

viccoA
5 mars 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Var inne och kollade lite snabbt på Nissan Leaf 40 kWh hos vår lokala Nissan handlare och det stämmer att de fått en uppdatering för att tåla fler snabbladdningar. Kollade och provsatt som hastigast och Leaf har tydligen inget svankstöd oavsett utrustningsnivå. Förarsätet passade dock mig ganska bra ändå. Däremot var baksätet inte så bekvämt för mig och takhöjden bak var lite låg. Skall dock kolla mer noga och även provköra.

Har en Tekna och har inget inställbart svankstöd. Däremot så har jag sett att de som har elstolar har svankstöd men tror inte Leaf har sålts med elstolar i Sverige (var i UK jag såg det).
Jag har alla paket utom autoparkering i min (skinn och mocka stolar/inredning i två toner, Pearl-lack med blankt svart tak och svarta detaljer, tekna paket etc) och att det inte går att få elstolar stör mig lite av ren princip. Å andra sidan mindre som kan gå sönder och bilen väger mindre utan.

Tackar för hjälpsam info.

Vet du om det är det någon skillnad på sätena i acenta/ n- nonnecta/tekna förutom klädseln?

Kan man får tekna (väldigt skönt med värme även i baksätet) med 16" hjul ?

Ingen skillnad på sätena förutom klädseln vad jag vet (men har inte sett så många grundutrustade leafar)

Tekna kommer med större hjul som standard men det är hög profil även på de större hjulen så 16" behövs inte enligt min mening,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2020 · 17 376 Inlägg

Stolarna är de samma i alla Leaf. Apropå E-nirons något sävligare uppträdande så sätt den i läge sport... Då vaknar de 204 elhästarna till liv.

Hyundai Ioniq? Samma bil som Niro men annan kaross. Glöm rullstol i den misstänker jag. Men kolla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 mars 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar både viccoA och Hybrid_ för tips,info och engagemang.

Tänker mig att provköra både Nissan Leaf (40 och 62 kWh) och Kia e Niro (och Niro plug In samt Hybrid) innan jag bestämmer mig för om jag skall byta min Prius Plug In 2015 Gen 1 mot en beggad Prius Plug In 2017 Gen 2.
Vad det gäller Hyundai Ioniq så är väl den minst lika låg som Prius PHEV 2017 så då går den nog bort hur som helst.
Testar och kollar även lite elbil åt min älsta dotter som tänker sig att skaffa ny (och kanske då helel) bil i sommar. De har dock tänkt att leasa.
E Niron går ju inte att få med drag, vad jag förstår, men går det att få drag på Leaf 40/62 kWh ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang