Toyota Mirai 2

jaka54
28 februari 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vad tror ni ? Kommer Toyota Mirai 2 att få världens bilköpare att ändra riktning från rena elbilar till bränslecelldrift?
https://automacha.com/toyota-mirai-fuel … -unveiled/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari 2020 · 17 477 Inlägg

Tveksamt. Först måste infrastrukturen byggas ut så man kan tanka. Sen är vätgas väldigt utrymmeskrävande in sin slutliga form så även där blir det ett logistiskt problem.

Dessutom är tekniken ineffektiv. Bilens verkningsgrad ligger bara på 50%. En egenhet som är inbyggd i själva cellen är att den är känslig, den åldras helt enkelt. Frågan är hur långt Toyota har kommit på det planet. Vem vill köpa en bil som har en sista förbrukningsdag på 15000 mil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 februari 2020 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tveksamt. Först måste infrastrukturen byggas ut så man kan tanka. Sen är vätgas väldigt utrymmeskrävande in sin slutliga form så även där blir det ett logistiskt problem.

Dessutom är tekniken ineffektiv. Bilens verkningsgrad ligger bara på 50%. En egenhet som är inbyggd i själva cellen är att den är känslig, den åldras helt enkelt. Frågan är hur långt Toyota har kommit på det planet. Vem vill köpa en bil som har en sista förbrukningsdag på 15000 mil?

ganska många som köper bilar med en livlängd på 10-15år så det är väll inget konstigt.. så är det ju på alla bilar med någon form av batteri framtdrivning..

efter det är det batteri byte som gäller. 

vilket kommer överstiga bilens värde eller väldigt nära.

så det är nog knappast några problem där.

Var ju några som pratade om att man skulle kunna byta elektrolytet i batterierna lite snabbt på en "mack" och kunna åka vidare.  relativt snabbt med laddad elektrolyt.  nu minns jag inte exakt hur tanken var och vilken typ av batterier det handlade om.


det jag inte förstår är varför man inte lägger ner mer energi på våra nuvarande  bilar.     för bilarna kommer bara bli äldre och äldre tanke på hur tankesättet är att straffa ut alla som inte har råd att köpa en ny elbil så kommer alla bilar bli bra mycket äldre.    när en elbil hamnar i en nivå där normala människor har pengarna att köpa dom så är det lite som att ge en 2åring en handgranat och tro att det kommer gå bra..    för det gör det aldrig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 februari 2020 · 14 049 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tveksamt. Först måste infrastrukturen byggas ut så man kan tanka. Sen är vätgas väldigt utrymmeskrävande in sin slutliga form så även där blir det ett logistiskt problem.

Dessutom är tekniken ineffektiv. Bilens verkningsgrad ligger bara på 50%. En egenhet som är inbyggd i själva cellen är att den är känslig, den åldras helt enkelt. Frågan är hur långt Toyota har kommit på det planet. Vem vill köpa en bil som har en sista förbrukningsdag på 15000 mil?

ganska många som köper bilar med en livlängd på 10-15år så det är väll inget konstigt.. så är det ju på alla bilar med någon form av batteri framtdrivning..

efter det är det batteri byte som gäller. 

vilket kommer överstiga bilens värde eller väldigt nära.

så det är nog knappast några problem där.

Var ju några som pratade om att man skulle kunna byta elektrolytet i batterierna lite snabbt på en "mack" och kunna åka vidare.  relativt snabbt med laddad elektrolyt.  nu minns jag inte exakt hur tanken var och vilken typ av batterier det handlade om.


det jag inte förstår är varför man inte lägger ner mer energi på våra nuvarande  bilar.     för bilarna kommer bara bli äldre och äldre tanke på hur tankesättet är att straffa ut alla som inte har råd att köpa en ny elbil så kommer alla bilar bli bra mycket äldre.    när en elbil hamnar i en nivå där normala människor har pengarna att köpa dom så är det lite som att ge en 2åring en handgranat och tro att det kommer gå bra..    för det gör det aldrig

Lite så känns det tycker jag med!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
viccoA
29 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Vätgas kostar 2-3ggr mer el att ta fram per passagerarkilometer än ren eldrift. Man måste besöka macken istället för att bekvämt plugga in vagnen på jobbet eller hemma. De flesta bränslecellsbilarna är rätt slöa, 0-100 kring 9 sekunder eller mer, kostar som en elbil eller lite till. Bränslecellen har en begränsad livstid.

Finns en del elbilar som gått mellan 50-80.000 mil, då har man bytt bränslecell 4-6 ggr.

Senast redigerat av viccoA (29 februari 2020)

Janneutanb
29 februari 2020 · 7 271 Inlägg

Jag testar en bränslecellsbil på jobbet och jag tror inte att den har någon framtid alls i dagsläget.

Hade den kommit ut för 20 år sen innan elbilen blivit så pass bra som den är så hade den haft en marknad.
Att utveckla dom NU är alldeles för sent då elbilen har kommit för långt och har bara fördelar, förutom laddningstiden som utvecklas hela tiden ändå.

Bilen jag testar i dagsläget kommer drygt 380 miles på en fulltank OM man faktiskt lyckas tanka fullt vilket inte sker så ofta.
Brukar hamna på 280-320 miles.

Prestandan är duger för vardagskörning men intressantare än så är det inte.
Fördel är som en vanlig elbil att man slipper växlingar I stadstrafik.

Senast redigerat av Janneutanb (29 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang