Saab b234r förebyggande mods när motorn ändå är ute.

Hackle
28 februari 2020 · 6 Inlägg

Dagens!

Som rubriken antyder undrar jag om jag ska passa på att göra i förebyggande syfte med motorn när den ändå är ute ur bilen. Tanken är att hysta ner den i en volvo 240 med målet på ~300-350hk på hjulen med hållbarhet. Kommer som det ser ut nu användas för nöjesåkning.
Jag tänkte byta kolvringar, topplockspackning, topplocksbultar, avgas-/insugspackning, vev-/ramlager och ventilfjäderhållarna. Allt orginal.

Tack på förhand för svar

VirreEriksson
28 februari 2020 · 1 301 Inlägg

E85 eller vanlig bf95? Ska du köra e85 är det en fördel att svarva kolvarna 1,1-1,3mm och köra med T7 stålpackning(tål mycket mera mos)

Hackle
28 februari 2020 · 6 Inlägg

Hade tänkt att köra e85 så tack för detta!

Bwonka
28 februari 2020 · 236 Inlägg

Byt o-ringen till olje-pickupen. Slutar den hålla tätt så suger pumpen luft och oljetrycket uteblir.

Kolla kedjorna så att de inte slackar för mycket, främst balansaxelkedjan. Ev. deleta balansaxeln om du ska varva mycket.

Annars mycket trevliga motorer som står pall för massa effekt big_smile

Amazon_123GT Driifter;)
29 februari 2020 · 1 630 Inlägg

E85 brukar väl palla mer komp än bf95?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
VirreEriksson
1 mars 2020 · 1 301 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
E85 brukar väl palla mer komp än bf95?

Stämmer! Men är väldigt vanligt med högre tryck i kylsystemet blandannat, pga punktkokningar när man kör e85 och hög tändning, vilket inte t5 toppackningen brukar gilla. Därav t7 stålpackning

Amazon_123GT Driifter;)
1 mars 2020 · 1 630 Inlägg

Okej där ser man

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang