Köpråd: VW Passat Sportcombi GTS BiTDI DSG7 2016

TelleT
7 mars 2020 · 96 Inlägg

Har varit och kollat på en av dessa hos en handlare.

Pris: 235.000:-

Endast en ägare, en kvinna i 50års-åldern (Troligtvis varit leasad).

Bilen har gått 10800mil, har fått sagt till mig att kamremmen skall bytas vid 12000 på dessa bilar (pga 240hk motorn tydligen). Annars brukar det väl vara 18000-21000?

Bilen i säg är i princip fullutrustad med allt man kan tänka sig på en Passat. Stötfångaren bak ska lackeras om samt en av dörrarna pga repor innan försäljning, ska inte påverka priset.

Eftersom snubben som var där idag har hand om Audi-bilarna så hade han ingen koll på just Passat. Han kollade upp i databasen vad som var gjort på bilen, eftersom jag frågade om svänghjul var bytt någon gång eftersom jag läst lite att det är ett vanligt problem på DSG lådorna, speciellt DSG7 som haft torra lameller förut, men det ska tydligen vara åtgärdat på nyare modeller. Inge större ingrepp var gjord på bilen.

Provkörde bilen och den växlade mjukt och fint och inga missljud överhuvudtaget, inga vibrationer vid inbromsning eller när man svänger. Gick rakt när man släppte ratten. Tog ojämnheterna i vägen på ett väldigt behagligt sätt.

Ringde dit i torsdags för att höra om bilen var kvar och då tipsade killen jag pratade med om att teckna ett serviceavtal med Das Welt Auto (DWA) i 36mån eller 4500 mil för 299:-/månaden. Vilket blir strax över 10000:- på 3 år. Eftersom kamremsbyte är så nära inpå lär det väl vara värt att ta med? Skulle dessutom få 12 månaders garanti via DWA som skulle fungera "ungefär" som en nybilsgaranti. Han var osäker om maskinskadegaranti gällde där, men tipsade mig om IF eftersom dom har vagnskadegaranti till 15000 mil eller att bilen är högst 8 år gammal.

Dom skulle reservera bilen till mig så skulle jag ringa och prata med personen som hade mer koll på måndag.

Dom notiser jag gjorde var att det såklart var endel stenskott på huv och front (dock inga som gick igenom grundlacken) men bilen har ju ändå gått lite mil så det borde man förvänta sig. Nedre kromlisten fram och bak har börjat rosta i slutändan på båda sidor, vänster bakskärm har tappat cirka 1cm lack vid kanten. I princip alla bromsskivor och bromssköldar såg jätterostiga ut. Fälg vänster bak var lite kantstött. Elmotorn till bakluckan lät som den gick tungt, har aldrig hört hur den ska låta på en Passat, men jämför man med tex en Mercedes så var det otroligt stor skillnad på ljudnivån.

SoV skulle följa med, dubbdäcken som satt på nu såg i princip nya ut.

Vart lite mycket text det här!

Någon som kan komma med lite råd? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2020 · 17 386 Inlägg

Har inget att tillägga om bilvalet.

Men DWA-garantin hade jag undvikit. De bolagen har en tendens till att ogärna ersätta skador. Den upphör som exempel att gälla vid 12000 mil även om du betalt för mer tid. Den gäller inte heller om ni kör bilen på Autobahn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TelleT
8 mars 2020 · 96 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har inget att tillägga om bilvalet.

Men DWA-garantin hade jag undvikit. De bolagen har en tendens till att ogärna ersätta skador. Den upphör som exempel att gälla vid 12000 mil även om du betalt för mer tid. Den gäller inte heller om ni kör bilen på Autobahn.

Tack för svar smile
DWA-garantin är bara något som ingår i köpet av bilen, inget jag behöver betala extra för.

simlar
8 mars 2020 · 5 516 Inlägg

12k mil på kamremmen på 240hk motorn stämmer.

Svänghjulet är det inget problem med på dessa, är ett märkligt svänghjul med vikter som slungas ut, dom kan skramla till när man drar på starten men är sen tysta.

Våtkopplings DSG7 är stadigaste DSG-lådan, specade för 500Nm. Kom först i Transporter T5 innan dom senare började användas i personbilarna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
caromania Forummoderator
8 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Behöver man en kombi så är det kanske lite låst läge men det är för mig obegripligt att ge 235k för en Passat med 10.000mil på mätaren med tanke på vad jag betalade för min Lexus Gs450h som gått betydligt kortare. Men som sagt, den är ju ingen kombi.

Sorry for tråkig inställning. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
8 mars 2020 · 863 Inlägg

TelleT skrev:

Hybrid_ skrev:
Har inget att tillägga om bilvalet.

Men DWA-garantin hade jag undvikit. De bolagen har en tendens till att ogärna ersätta skador. Den upphör som exempel att gälla vid 12000 mil även om du betalt för mer tid. Den gäller inte heller om ni kör bilen på Autobahn.

Tack för svar smile
DWA-garantin är bara något som ingår i köpet av bilen, inget jag behöver betala extra för.

Du frågar ju i första inlägget om det är värt 299:-/mån x 36.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
TelleT
11 mars 2020 · 96 Inlägg

simlar skrev:
12k mil på kamremmen på 240hk motorn stämmer.

Svänghjulet är det inget problem med på dessa, är ett märkligt svänghjul med vikter som slungas ut, dom kan skramla till när man drar på starten men är sen tysta.

Våtkopplings DSG7 är stadigaste DSG-lådan, specade för 500Nm. Kom först i Transporter T5 innan dom senare började användas i personbilarna.

Tack för svar, låter bra det där med lådan! big_smile Så det är ingen bra idé att steg 1 chippa bilen senare när garantier och maskinskadegarantin är borta? Tänkte mer på att lådan kan ta stryk?


caromania skrev:
Behöver man en kombi så är det kanske lite låst läge men det är för mig obegripligt att ge 235k för en Passat med 10.000mil på mätaren med tanke på vad jag betalade för min Lexus Gs450h som gått betydligt kortare. Men som sagt, den är ju ingen kombi.

Sorry for tråkig inställning. hmm

Du snackar med en snubbe som ägt en 740 GL i snart 10 år. Nyligen skaffat hund, så en kombi är nästan ett måste. Men jag kan hålla med om att priset är lite saftigt, men bilen är som sagt fullutrustad med allt som gick att välja till från den årsmodellen, sedan den större motorn. Smakar det så kostar det cool

candyweiss skrev:

TelleT skrev:

Hybrid_ skrev:
Har inget att tillägga om bilvalet.

Men DWA-garantin hade jag undvikit. De bolagen har en tendens till att ogärna ersätta skador. Den upphör som exempel att gälla vid 12000 mil även om du betalt för mer tid. Den gäller inte heller om ni kör bilen på Autobahn.

Tack för svar smile
DWA-garantin är bara något som ingår i köpet av bilen, inget jag behöver betala extra för.

Du frågar ju i första inlägget om det är värt 299:-/mån x 36.

Det är ju ett serviceavtal, inte garanti. Det är en fast kostnad varje månad som täcker allt inom service förutom slitagedelar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilen ska in på lack början på nästa vecka, då skulle bakpartiet under bagageluckan och båda skärmarna bak lackas, sedan någon av dörrarna. Jag pratade med säljaren i måndags och poängterade att jag tyckte att bromsskivorna och sköldarna såg lite väl rostiga ut, han skulle kolla upp det och eventuellt byta. När dom får tillbaka bilen ska den testas och kontrolleras av Das Welt Auto, om det är något dom inte godkänner i sina tester så skall det åtgärdas innan bilen får deras certifiering. Bilen ska även besiktas innan 30 April, skulle dom också ordna.

Senast redigerat av TelleT (11 mars 2020)

candyweiss
11 mars 2020 · 863 Inlägg

TelleT skrev:

simlar skrev:
12k mil på kamremmen på 240hk motorn stämmer.

Svänghjulet är det inget problem med på dessa, är ett märkligt svänghjul med vikter som slungas ut, dom kan skramla till när man drar på starten men är sen tysta.

Våtkopplings DSG7 är stadigaste DSG-lådan, specade för 500Nm. Kom först i Transporter T5 innan dom senare började användas i personbilarna.

Tack för svar, låter bra det där med lådan! big_smile Så det är ingen bra idé att steg 1 chippa bilen senare när garantier och maskinskadegarantin är borta? Tänkte mer på att lådan kan ta stryk?


caromania skrev:
Behöver man en kombi så är det kanske lite låst läge men det är för mig obegripligt att ge 235k för en Passat med 10.000mil på mätaren med tanke på vad jag betalade för min Lexus Gs450h som gått betydligt kortare. Men som sagt, den är ju ingen kombi.

Sorry for tråkig inställning. hmm

Du snackar med en snubbe som ägt en 740 GL i snart 10 år. Nyligen skaffat hund, så en kombi är nästan ett måste. Men jag kan hålla med om att priset är lite saftigt, men bilen är som sagt fullutrustad med allt som gick att välja till från den årsmodellen, sedan den större motorn. Smakar det så kostar det cool

candyweiss skrev:

TelleT skrev:

Tack för svar smile
DWA-garantin är bara något som ingår i köpet av bilen, inget jag behöver betala extra för.

Du frågar ju i första inlägget om det är värt 299:-/mån x 36.

Det är ju ett serviceavtal, inte garanti. Det är en fast kostnad varje månad som täcker allt inom service förutom slitagedelar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilen ska in på lack början på nästa vecka, då skulle bakpartiet under bagageluckan och båda skärmarna bak lackas, sedan någon av dörrarna. Jag pratade med säljaren i måndags och poängterade att jag tyckte att bromsskivorna och sköldarna såg lite väl rostiga ut, han skulle kolla upp det och eventuellt byta. När dom får tillbaka bilen ska den testas och kontrolleras av Das Welt Auto, om det är något dom inte godkänner i sina tester så skall det åtgärdas innan bilen får deras certifiering. Bilen ska även besiktas innan 30 April, skulle dom också ordna.

Så du menar att kostnaden på 299kr x 36 månader inte är en utgift?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
11 mars 2020 · 9 296 Inlägg

TelleT skrev:

caromania skrev:
....text...

...Smakar det så kostar det cool

Jag lovar att en GS450h smakar bättre. wink
Men det är ju ingen kombi... så jag förlåter dig.

Så bara att gratulera. Hoppas du blir nöjd med bilen och att den rullar många billiga och problemfria mil! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
11 mars 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
det är ju viktigt att man sitter bra! Finns det justerbart svankstöd? Standardstolarna utan svankstöd var ju ingen höjdare!

zzr9409209
11 mars 2020 · 716 Inlägg

Finns det ens nån bil utan ett svankstöd i dag? Jo,kanske dom billigare skitbilarna..

Presidento Of World
11 mars 2020 · 3 306 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Finns det ens nån bil utan ett svankstöd i dag? Jo,kanske dom billigare skitbilarna..

Många passater. Vi Har många skapligt utrustade med skitstolar..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
11 mars 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
det är ju viktigt att man sitter bra! Finns det justerbart svankstöd? Standardstolarna utan svankstöd var ju ingen höjdare!

Vilken modell tänker du på nu Jaka?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr9409209
12 mars 2020 · 716 Inlägg

Ok.jag har eljustering av svankstödet, v60..

TelleT
12 mars 2020 · 96 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
det är ju viktigt att man sitter bra! Finns det justerbart svankstöd? Standardstolarna utan svankstöd var ju ingen höjdare!

Är elektriskt svankstöd som är justerbart, men jag är själv inget fan av just svankstöd. Brukar mest bara få ont av dom och då har jag provat ställa om dom hur mycket som helst. Jag brukar bara ställa stolen så jag sitter så rakt som möjligt i ryggen så kan jag köra väldigt långt utan att få ont. Även massage i stolen cool sen om det är bra har jag ingen aning om lol

jaka54
12 mars 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Åtminstone den Passaten jag satt i hos VAG i Kista för två, tre år sedan hade inte svankstöd trots att det var läderklädsel. Man satt väldigt dåligt! Helt rakt ryggstöd.

Slim
13 mars 2020 · 340 Inlägg

Har kört gamla Passat Alltrack med svankstöd och det fungerade ua. Sportstolarna passade mig bra som är lite mindre.

Har även kört den modell som avses med 240hk dieseln och upplevde den som mycket bra.

Förstår inte diskussionen kring serviceavtalet. Han betalar 299/mån för serviceavtalet och får då med garantin. Inga konstigheter och garantin går ju knappast att välja bort om man vill ha serviceavtalet... Sen får ju var och en bedöma om man vill ha serviceavtal eller inte.

candyweiss
13 mars 2020 · 863 Inlägg

Slim skrev:
Förstår inte diskussionen kring serviceavtalet. Han betalar 299/mån för serviceavtalet och får då med garantin. Inga konstigheter och garantin går ju knappast att välja bort om man vill ha serviceavtalet... Sen får ju var och en bedöma om man vill ha serviceavtal eller inte.

Som jag förstår det efter ha läst TS inlägg igen så ingår 1 års garanti hos DWA oavsett om det tecknas ett serviceavtal för 299kr/mån x 36(hos DWA) eller inte. smile

Senast redigerat av candyweiss (13 mars 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
TelleT
13 mars 2020 · 96 Inlägg

candyweiss skrev:

Slim skrev:
Förstår inte diskussionen kring serviceavtalet. Han betalar 299/mån för serviceavtalet och får då med garantin. Inga konstigheter och garantin går ju knappast att välja bort om man vill ha serviceavtalet... Sen får ju var och en bedöma om man vill ha serviceavtal eller inte.

Som jag förstår det efter ha läst TS inlägg igen så ingår 1 års garanti hos DWA oavsett om det tecknas ett serviceavtal för 299kr/mån x 36(hos DWA) eller inte. smile

Precis! 12 månaders-garantin följer med hursomhelst när jag köper bilen. Serviceavtalet är frivilligt.

TelleT
1 maj 2020 · 96 Inlägg

Här kommer en uppdatering om någon är intresserad.

Grymt nöjd med bilen! Den enda "oturen" jag haft är att efter en vecka så slutade 360 Area View läget att sluta funka när jag la in backen eller tryckte på den manuella knappen på panelen. Har haft inne bilen på verkstad och dom konstaterade att det var ett styrdon som måste bytas, fanns inget på lager i Sverige så det skulle skickas från Tyskland. DWA's nybilsgaranti täcker detta.

Sedan hade återförsäljaren glömt att aktivera serviceavtalet, vilket är åtgärdat nu i veckan. Men enligt kundtjänsten hos VW Finance så ingår inte ett kamremsbyte i deras serviceavtal. Så vart lite frustrerad och hörde av mig till återförsäljaren eftersom han sa att det skulle ingå och var väldigt säker på den punkten. Han sa att det skall ingå och om det skulle bli något strul när det väl kommer till kritan så skulle dom stå för det istället.

Annars riktigt körglädje med denna bil i mitt tycke. När jag körde hem som var 13 mil som mestadels var 110-väg så drog den 0.58L/mil. Även fast man ibland får nåt ryck och vill prova motorn lite så är det sällan den går över litern. Men brukar snitta runt 0.65-0.70L/mil till jobbet.

Nu inväntar jag bara att sommaren skall börja närma sig så man kan lackförsegla. big_smile

https://www1.garaget.org/archive/175/174224/421581/421581-3966231.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang