Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.

simlar

  • 50 Följare
  • 9 373 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 mars
Loveless
13 februari · 321 Inlägg
#41

Kul projekt det här och vilken härlig bil! Den ser ut att vara uttagen bara en vecka innan min 264 Diesel. smile
Skall följas!

simlar
13 februari · 4 083 Inlägg
#42

Loveless skrev:
Kul projekt det här och vilken härlig bil! Den ser ut att vara uttagen bara en vecka innan min 264 Diesel. smile
Skall följas!

Tackar!

simlar
17 februari · 4 083 Inlägg
#43

Update!

Kan börja med att berätta att efter att skickat någon gång fram och tillbaka till L-M-R kundservice i Tisdags så slutade det med att dom bjuder på fraktkostnaden (398kr) för bekymret att avgassystemet inte passade korrekt, jag är då nöjd med den lösningen då det är mindre pengar än vad jag behöver lägga för att få det att passa smile

Men helgen då?
Jo började med att packa upp paket som kom i slutet av veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e36c6df9fcfdf0908278cea15cb952f4.jpgFörsta paketet var från MrTuning, beställde på Tisdag-morgon och fick det på Torsdag, verkar faktiskt som att postnord skärpt till sig med frakttiderna.
Paketet innehöll 2m AN10 PTFE-slang, 4st 45° AN10 PTFE-slangkopplingar, 1st 16-raders oljekylare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9560eef6d74663580b0ee4863f28aed1.jpgAndra paketet innehöll M8 och M6 gänginsatser. Behöver egentligen bara 1st M6 gänginsats men bra att ha till framtida bekymmer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d623961b817495442fe6b40f18338352.jpg Var även en sväng på Biltema, blev 2st Volvo 240 gummiupphängningar, 1st 60° 3" krök och värmeskydd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e0640937b7a7027e4cd7ee0da8679f53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3c1592a82adec43d04075011bc5efee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-010fec8321b47c06f11f866c6205c304.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1a50e756c97703855e981bb75f2ad83f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3948fd9acf59c596b845d35863ee6d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e89c5b7e1755a8d5f1646c2e8195b104.jpgFixade färdigt avgassystemet.
60° kröken visade sig vara för lite, behövdes typ 75° krök så blev att snitta kröken på ljuddämparen och böja den lite så blev det bra.
Kapade även bort dom tattiga plattjärnen och svetsade på upphängingen från 244an sönderrostade original-ljuddämpare så nu hänger även 3" ljuddämparen i original-gummiupphängning smile
Röret mellan ljuddämparen och downpipe/katalysator består av medföljande stegmuff och en bit av ett biltema 2,5" multirör, blev perfekt!
Avgassystemet sitter som det ska och man måste slita kraftigt i det för att det ska slå emot nånstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae461b1cc8ba0f7fb3ab5bcb56b682c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5d348389a0698a132be9d505920e0c12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-183bce9017570d156603378ed75d573e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7464beff72176ea46212864ac5a86abc.jpgEfter avgassystemet var fixat så gick jag över till motorn igen, tog ut kylaren och kylvätskeröret på motorns framsida för att komma åt att sätta insatsgänga.
Först borrade jag upp hålet med dom dåliga gängorna till 9mm och drog sen i M6-mässingsinsatsgängan.
Enkelt att montera dit, man skruvar i en skruv i gänginsatsen ner till där skåran börjar, sen drar man i den genom att skruva på muttern man låser fast gänginsatsen med. Drar muttern ända till gänginsatsen är jämns med materialet sen lossar man muttern och drar i skruven tills den bottnar i gänginsatsen och då är den låst fast och ska inte kunna gänga ut sig själv.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cc70f0fc9733234ff959f1ae47ad1b27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-605a2c2ec64007f18c962f9af145f26a.jpgInnan kylaren återmonterades så passade jag på att montera den nya spårkilremmen med ny spännrulle och löprulle.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-87f68de860643e47ee1a23eb2ff2bec9.jpgSen drog jag dit värmeskyddet på motorn kabelhärva så gott det går.
Det ska klara 800° C konstant och upp till 1300°C tillfälligt så borde räcka till för strålningsvärmen bakom toppen och vid grenröret smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-99b8765245035c174d3a544d019cd3e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7a7e90acc4b72addb0e340d34935906d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1c35ed1715ce4f7d314d3c1419152863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f2d036251f285180900ae416dfde301a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-128ec13c6b8b1424688ca274951a3c3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-05bc955f6c31e4558dbad3b647ae3750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a07887c60927f26cc5a419f8fb72f858.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6c00813457eff0edd7cd9b2346e4774.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-12e0e89a706e075b26ab73ff33afbcdf.jpgBlev sen att montera oljekylaren.
Provmonterade först AN-kopplingarna både på oljekylaren och oljekylaradaptern så att dom passade, vilket dom gjorde.
Monterade sen fast oljekylaren med hjälp av 2st överblivna ledrampsfästen.
Efter det så gjorde jag en AN-slang i taget, började med den som skulle gå på anslutningen på oljekylaren som blir längst bort från oljefilterhuset, gjorde först änden mot oljefilterhuset, skruvade fast den änden och måttade längden, kapade, sen innan jag drog fast AN-nippeln helt på änden mot oljekylaren så monterade jag slangen som den skulle sitta och drog sen fast nippeln på slangen på plats för att få vinklarna rätt.
Sen samma sak med andra slangen, den andra slangen blev däremot mycket simplare då den blev mer rak.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-57cc023521dc32a0c9490b57b1ffc2f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-13b1637005c86807689a5497f8459124.jpgNär då oljekylaren var fixad så blev det att tömma motorn på gammal olja och hälla i närmare 7L ny 5W40 helsyntet smile
Vi drog sen på startmotorn ända tills oljetryckslampan slocknade, tog ca 30sek.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f9c7ab0d4d1aaf1bfebea54d8090c2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2eba566adb060136f8b6e03d1c447fea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b47d04162ee9e5e54bb4b52ba39b37e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-171f540cb9545994fd75fba8d8a4e682.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-09ada4fc38bd21e0f39852d9d853a418.jpgFyllde sen på kylvätska, men efter jag fyllt lite över 5L så hörde jag att det började droppa på garagegolvet.
Efter att ha pausat påfyllningen och slängt ett öga på motorrummet så såg jag snabbt att det droppade från termostathuset.
Skruvade loss termostathuset och hittade då att flänsen var helt dränkt i silikon, mycket av det hade även hamnat på termostaten hmm
Syns även att termostathuset är sönderbrutet invändigt, om det nu inte är att motorn gått varmt och smält termostathuset men ser ut att vara för vassa kanter för att kunna vara annat än sönderbrutet.
Tog bort så mycket silikon som möjligt och skruvade tillbaka termostathuset för att testa, men icke blev bara värre läckage.
Så nytt termostathus måste beställas då detta bevislingen är skevt.

Och inte nog med det så läcker det även diesel från spridare nr3, läcker genom kablarna till nållyftgivaren.
Så har även beställt en beggad spridare fast utan nållyftgivaren då den ej är nödvändig utan får då bli att mappa tändningen på känn.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9960fecdd39ef63ba6e361a2414622eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cea8e59bb40f9d5cd4c3c5881f27712e.jpgUnder tiden jag gjorde det mekaniska så kopplade lillbrorsan in motorstyrningen samt varningslamporna (oljetryck, laddlampa, glödningslampa, varväknare).
Han hittade även en fin plats på värmepaketet att montera själv glödrelät.
Men fick glödningen ändå inte att funka, misstänker att den även behöver någon signal för att aktiveras då vi för tillfället endast kopplat in jord, kl15 och kl30 till det.

Det blev ett startförsök trots läckage av både diesel och kylvätska.
Men inget oljeläckage iaf, varken från motor eller servo smile

Motorn fick vi igång men fick den inte att gå bra pga störningar i motorstyrningen, främst pga varvtalssignal då motorstyrningen trodde motorn varvade 2000rpm när man drog på starten och 5000rpm när den väl startade.
Men brorsan får klura på det bekymret så får vi ta nya tag igen, känns som att det är väldigt nära att få bilen körbar big_smile

Berglund_89
17 februari · 1 138 Inlägg
#44

Grymt!!! :d

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
simlar
23 februari · 4 083 Inlägg
#46

Update!


I helgen blev det väl inte extremt mycket gjort, känns inte som det iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-295247065f31a3e57f31be110dea429f.jpgBytte den läckande spridaren så nu är det inte längre något bränsleläckage smile

Blev sen att försöka starta bilen.
Mycket problem med varvtalssignalen, brorsan byggde om VR-givarkretsen 4ggr innan han till slut fick till den.
Visade sig att han bara missat montera en kabel till VR-chippet men vi hann tyvärr inte få startat motorn igen efter det.

Men 3st korta videos ihopklippta till en 1minut lång video blev det iaf tongue
Brorsan pumpar på gasen för att få den att hålla sig igång och ECUn tror att motorn varvar ca 3500rpm när man drar på starten och 5000rpm så fort varvet stiger lite.
Men det är som sagt fixat nu så det bör inte vara långt borta innan motorn går som den ska smile

simlar
8 mars · 4 083 Inlägg
#47

Update!

Nu har det hänt lite grejjer igen smile

Började med att packa upp ett paket från Trodo.se jag fått i veckan.
Innehöll ett nytt termostathus och en ny termostat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e74a707cf78280fe130e156f894d0fcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9bd43841e105e9a5671e5ec81386d6b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9938f50f7a9937828bde4a9e7e77eca7.jpgNya termostathuset är en aning mer plant än det gamla roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dadd035ed68d083bd3ed6a5035be66d7.jpgMonterade det på motorn och fyllde upp kylsystemet, äntligen så var den skiten tät big_smile

Sen var det dags att fortsätta med att försöka få motorn att gå med det hemmabyggda styrsystemet.
Varvtalssignalen har brorsan åtgärdat genom att bygga om kretsen, bekräftat att varvtalet som visar i programmet stämmer med riktigt varvtal genom att mäta med en digital varvtalsräknare pekad mot remskivan på veven.
Vi höll sen på och testa oss fram diverse inställningar och pwm-värden innan motorn till slut lyckades gå på "tomgång".
Motorn går extremt ojämnt på tomgång för tillfället, mappen är långt ifrån rätt och PID-inställningar måste laboreras med så att pumpen styrs mjukt.
Men motorn är lättstartad och håller sig igång, kan dock inte ha igång den allt för länge inuti garaget då avgaserna blåser in igen trots att jag dragit ut dom en bit.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f5c4529cfb45bb2e60adc26e8da38dea.jpgEfter att motorn varit i gång i kanske totalt 10min så upptäcktes en liten oljefläck på golvet, sökte vars oljan kom i från och kunde konstatera att det läcker olja vid vakuumpumpen.
Sitter en o-ring där inne som antingen saknas eller är dålig, har mina misstankar att vakuumpumpen varit demonterad av någon tidigare ägare då en skruv till vakuumpumpen saknades när min polare köpte motorn.
Ska kika om jag hittar en o-ring som passar annars får det bli att beställa en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6b372799d3cb76b76d101c0ba3c4e771.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7dba777af810670a9dc5e52bd8e05bb8.jpgEftersom vi inte kunde ha igång motorn allt för länge med bilen ståendes i garaget så blev det istället att börja med att renovera hjulupphängningen så hissade upp hö fram och rev ner fjäderben och bärarm då stötdämpare, topplagring, spindelled, bromsslangar och bussningarna ska bytas.

Men mer än så här hanns inte i helgen så får fortsätta nästa helg smile

simlar
16 mars · 4 083 Inlägg
#48

Update!

Ännu en helg har passerat och ännu lite till har gjorts med bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-720e75c3c266dcdf3771335e842d5d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-195591a182fb99a21b345518a140ac27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b4c70c153f4eb4ed73ee282cd41acf9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0cf788a2b18f58b9771ab5cce459cfe1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-64419aacd6a14463d9f8494d656a1b1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f3d462610823dd8b6ab53b6b415c35b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c8b7229b74d846271ba51fddab77c1e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-78bf627a66b89e54d271754ec1fead4e.jpgBörjade med att fortsätta från förra helgen och renovera framvagnen.
Bytte bussningar till bärarmarna, bytte stötdämparna, fjäderbenslagringarna, hjullagerna, krängningshämmarstagen och nya servospindelleder för ökad caster.
Brorsan lade även på lite färg på fjäderbenen, blev Biltemas Metallskyddsfärg på sprayburk (både luktar och känns som slät hammarlack på spray)
Endast bilder på höger sida men blev lika på vänster sida.



https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b725b936c48e5145a8016662dc157eb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c4f71171f9f4fa909f9da2e37bcfa106.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5247475f8ed3287e8216397dcfe73316.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-06f9c082eab6508732e00368feb64109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7f0ea4c528f04b86c6298e98b407edbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-34af6053a63e933969391cd93894a7f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b8c1d9814bb4513dfd452ba077b47107.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce5bd9f802f1aefe12deb9f54c6a4e4b.jpgKapade sen bort batterihyllan för att rostlaga både batterihyllan och i karossen under batterihyllan.
Kapade bort rosten, slipade rent, kapade och bockade till ny plåt, svetsade dit, slipade svetsarna och målade med Biltema metallskyddsfärg även här då det ändå inte kommer synas med batteriet på plats.
Svetsarna är inte dom snyggaste, jag är inte riktigt vän med tunnplåt dock bra mycket bättre plåt att svetsa i än 300-serien.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f821e4885c1fbb3feecc4b75699ae566.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-845c70ab9c3c95a831dc09d4eeb7a1ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-10eb9c360f5240670216a60795a87dc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ea22ed7025523e579155902df8bb8b60.jpgFixade sen dit en gummisamask och en skinndamask runt växelspaken.
Jag är inte nöjd med passformen men får duga då jag inte har något bättre lösning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4b1d6ce4109654195a227045696895eb.jpgTill sist så bytte jag stödlagret på kardan då det som satt på var riktigt dåligt.


Det var allt som gjordes denna helg, bara vänta på nästa helg smile

simlar
23 mars · 4 083 Inlägg
#49

Update!

En till helg och en till uppdatering smile

Väldigt lite gjordes denna helg, väntar på delar fortfarande.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fe27afb314f1b1acb198ac835ad1d6ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-afca152db8a86b16c37c6c4095f63c56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a36a40a3e9ac4a3968d85cc3eb41c6fc.jpgBörjade med att förstärka den 3d-printade kardanförlängaren med stålrör, förhoppningsvis håller det åtminstone till dess att jag lyckats hitta nån som kan frästa ut en i aluminium.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3beb4fa030f34591fb4e9a12c35a7553.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-65ffa7dcebe94659de3d19010f856766.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d2132badbb4d376e9ff0eb9af8a6809f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-20adb18c4d89a94196ab30730a66509b.jpgGjorde sen ett fäste för en VW MAP+IAT sensor, denna adapter kommer svetsas fast på tryckröret sen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d844481b66d630ba352f2837cfdf378c.jpgBrorsan har under veckan 3d-printat ett fäste för 850-TPS, detta då det visar sig att 525TDS-sensorn är en hallgivare så blir dålig upplösning att läsa av den som en TPS, Volvo-TPSen däremot är bara ett variabelt motstånd som då ger mycket bättre upplösning till styrsystemet.


Sen gjordes inget mer på bilen denna helgen.
Väntar på paket som kommer i veckan, paketen innehåller en intercooler, elfläkt och bromsslangar fram (andra bromsslangar 75-78 så köpte såklart fel tidigare).

simlar
måndag 18:07 · 4 083 Inlägg
#50

Update!

Nu var det dags igen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c5d5686070ec574c6b71da8e97c638ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-44a434a6313577b9b7bb23a8cebf1083.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2cefc1c46bc091ff4b1f97caf97cf088.jpgBörjade lördagen med att packa upp paket, 1st Spal 305mm fläkt, 1st 72cm intercooler (550x350x76 cellpaket), 1st ny trycksensor med inbyggd lufttemp och 4st bromsslangar fram av rätt modell.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3f857b842389ff3f35e0f1c46e9a7ebf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ea44846bec5d831da576c73afa7793c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9a46cce4eb351024c11c5a01e359568b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-99f1b4e5d1ad657f66b71145faedadcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b61f6c0e7f0d63a274ac6602cfa165c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-57984079cb5f988e902498cd7eba4d57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-86ac76176e5ad73367a81f013491c734.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fd8aba9e6776b51586cf9d421f4cf290.jpgKnåpade sen ihop en fläktkåpa och målade den svart.
Använde mig av en vinkelslip, steggborr, plåtnibbler, plåtsax, falstång samt svetstång med ett slangklammer för att tillverka kåpan.
Kapat ur själva grundplåten med vinkelslip.
Klippte till och borrade så att plåten passade på kylaren.
Markerade ut var fläkten skulle hamna.
Borrade fästhål till fläkten och ett hål tillräckligt stort för plåtnibblern.
Nibblade ut ett stort hål i mitten för fläkten att suga genom.
Klämde en kant med falstången runt hela ytterdelen av plåten samt runt fläkthålet för att förstärka plåten.
Blev inte tillräckligt stadig så tog en svetstång och ett slangklammer för att klämma mera falsningar.
Sen lite färg på det och avslutade med gummislang på kanterna så plåten inte riskerar att nöta hål i kylaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-77c940f7bb62bff8ac3d7655df3042f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-99df1451c9ec8c0eb2874ff88bc72280.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b643b521c34139853ac8847cb6995026.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9d08443df97c0b9eb813c6e2d29f47f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a797a54188b9c3b37b96f0464ce6422.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-10402d03148209fbda77512787b3243e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-59fded39709d3d8573757420f3e28d5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fb2759f1f54ace499664c4b9d381cd0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-88636e628f49531e836f58cb23e2b400.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0911ef7ed08f31bc458f74dbd871d64f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ebc290d47400768e9b0b7ae6dfdbd8cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9938ada0a4206cc79e6aea2445b99baa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1cb176cf75ce7d845fa16dab4aed3c22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-37df78732e71eb9cea045838917d1e15.jpgSen blev att att få dit den stora intercoolern. Lättare sagt än gjort men blev bra till slut.
Började med att kapa bort lite plåt så att intercoolern ens har chans att få plats.
Skruvade loss övre plåten och lirkade in intercoolern, gick att få dit men är jävligt tight för anslutningarna vid kylaren.
Skruvade tillbaka övre plåten och förstärkningsstaget och flyttade intercoolern så långt fram som möjligt.
Provmonterade en 3" silikonslang, går att få dit på båda sidor men tar precis lite i kylaren, bör funka ändå.
Fixade sen till fästen för intercoolern, tyvärr inga bilder på detta, blev 2st plattjärn fastsvetsade i karossen under intercoolern sen en 25x25x1,5mm fyrkantsprofil mellan dom övre hålen och en tunga med mutter mitt på fyrkantsröret och ett hål i övre plåten att skruva fast intercoolern med.
Tog ut intercoolern efter detta och målade den mattsvart för att göra den mer diskret, galvarna fick tjockt med färg på sig och kylflänsarna fick bara tillräckligt med färg för att få den svart för att inte försämra kylningen.
Skruvade sen ihop allt igen, blev positivt överraskad då t.o.m tutorna rymdes på originalplatsen smile
Bara kvar att bygga tryckrör, kikade lite och kom fram till att jag behöver 1st 3"-2,5" silikonslang och 1st 3"-2" silikonslang för att det ska passa bra med dom övriga slangarna jag har liggandes.
2,5" rör blir ut från turbon och 2" till insuget.

Till sist så monterades lyktsargar och grill för att testa kylfläktens funktion.
Fläkten suger bra med luft, trots stora glipor mellan intercooler och kylare och långt mellan intercooler och grill så lyckas ändå fläkten suga fast ett A4-ark mot grillen big_smile
Jag är imponerad!
Fläkten är en Spal 305mm Standard plus 2070m3/h, drar 32A vid startögonblicket och sedan 11A vid konstant hastighet.




Det var allt som hanns med denna helgen.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang