Pensionärs-Saabens förvandling till en schysst sommarbil - Saab 900i 16V

En klassisk Saab 900 OG som ska fixas till och bli en potent glassätarbil. F.d Norrlandsbil med 1 ägare 1990-2018 och 16 400 mil på mätaren.

Bwonka

  • 26 Följare
  • 1 926 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 mars
Bwonka
23 mars · 193 Inlägg
#1

Halloj gott folk!

Efter nästan tre år med min 9000 CSE 2.3T kände jag att det var dags för något annat. Men Saabsjukan blir bara svårare och svårare. Har man väl börjat är man fast. Efter att ha ägt ett antal äldre slitna bilar, de flesta med en hel del rost på, var jag sugen på en riktigt välhållen Saab. Helst en Norrlandsbil utan rost.

Sommaren 2019 hittade jag en bil som uppfyllde mina önskemål. En ultramarinblå Saab 900i 16V från 1990. En extremt välskött bil som ägts av ett äldre par. Paret, vid namn av Ove och Birgitta, köpte Saaben splitterny sommaren 1990 och ägde den i alla år fram till 2018 då damen blev änka. Såld ny på SAAB-ANA i Sundsvall och bilen rullade i trakten under alla år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c71371df855f5bda9a8285b665f863b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-9eceb229020d9e022e32f621b7be7d42.jpg

Ove och Birgitta har i princip gjort vad de kunnat för att bevara bilen för framtiden. Bilen har en äldre rostskyddsbehandling i dörrar, skärmkanter, länkarmsinfästningar och z-balkarna. Sätena har överdragsklädsel, troligen suttit sedan bilen var ny då det är Saabs överdragsklädsel. Avgassystemet är utbytt mot en Ferrita helsats i rostfritt. Startspärr är eftermonterad. Paret lät även montera bakrutejalusiet.

Utöver detta har Saaben helt otroligt väldokumenterad historik. Varenda tankning, service, reparation och långresa är dokumenterad i tre stycken körjournaler, från 1990 till 2018. Som synes på följande bild skedde första anteckningen när bilen rullat blott 25 kilometer.


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-015b815afd335ff5ccc95dca9e7979f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8b3beba8ae1b4084f1196287c681a4bd.jpg

Alla besiktningsprotokoll finns sparade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-5ac5462e251d9871d3c2b074760f3391.jpg

I 26 år klarade sig Saaben genom besiktningarna UA. Inte ens en "etta" eller värt att veta. 2016 när vägmätarställningen stod på 14 800 mil blev det underkänt, pga trasig lambdasond och högerspaken som var ur funktion. I min ägo blev det underkänt på bromsljuset som inte slocknade som det skulle. Efter justering av bromsljuskontakten blev det godkänt på efterkontrollen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-06c6deaf5e782029719d9f782b30929d.jpg

Vinterdäcken som följde med är daterade 2004 och har 7-8 mm mönster på samtliga däck, vilket skvallrar om att bilen har rullat sparsamt på vintern. Körjournalerna styrker även detta. Vissa vintrar har den stått i hela månader mellan tankningarna.
De sista åren rullade Saaben mycket sparsamt, 100-200 mil årligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-3d8952a129449b10e43c5b74e907c5c3.jpg

Dagen efter inköp tog jag en lång runda med bilen en varm och skön sommarkväll. Turen var snudd på magisk och jag var otroligt nöjd med mitt köp. Saab 900 är en bil med mycket personlighet - något som alla moderna bilar saknar. Jag bekantade mig med den välvda panoramarutan, startnyckeln i golvet, den tjorviga transmissionen, B202:ans härliga vridmoment och pysljudet från ventilationsreglaget. Jag hade aldrig kört eller upplevt en klassisk 900 innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-077fb661783e85d36aa38d9f90863b18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-652ae438a191043ed4a44a3c89fc55d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b3b742e58e61463f2a8dae5bfb4ea1e0.jpg

Planen med bilen är att vårda den och bevara den i sitt fina originalskick, men även göra varsamma modifieringar och förbättringar efter hand. Fler uppdateringar kommer alldeles strax, det är gjort lite på den sedan köp. Välkomna att följa! big_smile

Senast redigerat av Bwonka (24 mars )

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
23 mars · 893 Inlägg
#2

klart jag följer!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
turbonova gillar en riktig burnout
24 mars · 989 Inlägg
#4

Fin bil, kul att allt är dokumenterat och sparat smile

Bwonka
24 mars · 193 Inlägg
#5

gps18 skrev:
klart jag följer!

Mew skrev:
Ojoj, vilken bil! Klart man följer! big_smile

turbonova skrev:
Fin bil, kul att allt är dokumenterat och sparat smile

Tack hörni! Välkomna! big_smile

Bwonka
24 mars · 193 Inlägg
#6

Det första som gjordes efter köp var egentligen att bara köra med bilen och njuta av den. Pga sommarjobb veckopendlade jag mellan två orter så möjligheter till större reparationer saknades under den tidsperioden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-ab7e114def5e763fda608be228bbc180.jpg

Dock var det ett bra sätt att lära känna bilen och börja grunna lite på vad det ska bli av den. Även smärre fel och brister upptäcktes under denna tidsperioden, b.la behövdes remmarna till generatorn och styrservon bytas omgående, något som gjordes på Biltemaparkeringen i Trollhättan. Efter det blev det en tur till Stallbacka för att ta den obligatoriska bilden vid skylten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-440f8c5db917543778546f3e9fd70f40.jpg

Fegade lite och vågade inte köra upp bilen på den bulliga grästerrängen. tongue

Sedan tyckte jag allt att en motortvätt var på sin plats. La en beställning på Mac A-25, lite vassare ammunition än den man kanske hittar i vanliga affärer. Köpte den av Mackans Garage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b95a92141ad998a3112efe6398722d01.jpg

Den bet fint på smutsen, speciellt på aluminiumet som blev som nytt! Tyvärr ingen före bild men efter tvätt såg det ut så här i pannrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-14242b2661c5667fa27b3ffdfe4b3f70.jpg

När hösten så småningom närmade sig var det dags att ta tag i nästa åtgärdspunkt. Rust never sleeps.

Trots att Saaben har genomgått rostskyddsbehandling och brukats mycket varsamt genom åren så fanns det faktiskt antydan till rost på ena skärmkanten samt i batterihyllan. Detta såg jag dock redan vid köpet så det kom inte som någon överraskning. Eftersom jag i det närmaste är allergisk mot rost så hade dessa åtgärdspunkter högsta prioritet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-db7ea5f577412751d1fe1699b102a193.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-dbd2ba46adc8213c3869978a79db5143.jpg

Besiktning av rostskadorna. Under skärmlisterna dolde sig lite mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-385a8b99104339164ae0dea94af576f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-9c544625713c34a48d2de028ad07f1bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-7da1493824aa447e8ed955fa9c50e6df.jpg

Detta är faktiskt första gången jag lagar en exteriör rostskada. Innan jag sätter kapen, blästern eller svetsen på bilen kände jag att jag ville öva lite. Ekonomiplåt och en urkapad skärm köptes av en folkraceåkare som skrotade ner en 900. På så sätt övade jag på ett komplett skärmkantsbyte - kapning, inpassning, svetsning, spackling och lackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a9bd3f16d97c26bedaa6d8422136c12c.jpg

Passar in bitar på min bil! Svetsade även dit nya bitar till den inre skärmkanten som rosten käkat lite på, dock inga bilder på det. Tyvärr inga bilder på batterihyllan heller men den grövsta rosten blästrades bort och porerna syrades av med citronsyra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-73de21252b086dea6e9f871146c4af37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-aefc416ba6454dd33e0224f88847488d.jpg

Resultatet efter svetsning, spackling och lack! Använde genomgående Hagmans produkter, deras finspackel och gula CA-primer. Topplacken är 2-komponentsfärg på burk som beställts efter bilens färgkod. Tycker allt färgen stämde väldigt bra och resultatet blev väldigt bra för att vara första gången jag gör något sådant här. Det ligger dock många arbetstimmar bakom men det var det värt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-fa5ce35dc67a597b39fef8ec582fa3c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-371a6bcdc8c62b3d3a29d05e829572a6.jpg

Allt för denna gång! Uppdatering kommer snart! Håll till godo big_smile

Senast redigerat av Bwonka (24 mars )

Bwonka
25 mars · 193 Inlägg
#7

Oktober 2019
Efter rostlagningen av framskärmen och batterihyllan servades bilen med oljebyte och bromsvätskebyte.

När jag bytte till vinterdäcken passade jag på att göra rent i drivaxeltunneln på båda sidor och hittade tyvärr lite rost där. Drivaxeltunneln/länkarmsinfästningarna är en ökänd rostfälla på dessa vagnar. Senare i sommar kommer jag blästra rent där, måla och rostskydda till tänderna. Detta är den enda rosten jag har hittat på bilen. I övrigt är samtliga dörrar och hjulhus samt underredet i kalasskick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-90abe6bdeedfc76807b3e8e598a1cafa.jpg

Med skärmkantsrosten lagad och oljeservice avklarad kunde jag med gott samvete köra Saaben till vinterförvaringen i oktober månad. Redan i början på februari tog jag ut bilen, på grund av den extremt milda vintern här i Skåne.

Tyvärr dåligt med bilder, lovar att skärpa mig big_smile
Håll till godo, fler uppdateringar kommer!

Senast redigerat av Bwonka (25 mars )

ifakiezz
25 mars · 384 Inlägg
#8

Kul att se en äldre saab i sånt fint skick!

Jdmboy96
25 mars · 45 Inlägg
#9

Cool Saab, smile

Bwonka
25 mars · 193 Inlägg
#10

ifakiezz skrev:
Kul att se en äldre saab i sånt fint skick!

Jdmboy96 skrev:
Cool Saab, smile

Tackar! big_smile

Bwonka
25 mars · 193 Inlägg
#11

I väntans tider…

Mellan oktober och februari stod bilen på vinterförvaring. I brist på annat planerade och genomförde jag litet experiment gällande grundfärger och rostskyddsmedel. Läser man projekttrådar förekommer en mängd olika grundfärger och sätt att måla upp naken plåt. Vissa använder kallgalv som grundfärg, andra kör brun rostskyddsprimer och en del kör Hagmans gula CA-primer uteslutande. För att rostskydda bilar är det vissa som vurmar för kallpressad linolja medan andra tycker det är världens skit. Den stora frågan är då: vilken grundfärg och rostskyddsmedel är egentligen bäst?

Jag såg bara ett sätt att ta reda på det och det var måla färgerna på likadana plåtytor och genomföra ett långtidsexperiment. Med armeringsjärn och 10 stycken identiska plåtbitar tillverkades en rigg att måla på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a96e92fa9ac209503648639548c0d769.jpg

Plåtar målade!
På första raden: Hagmans Rostskyddsgrund 1K, Hagmans Zinkspray, Biltemas 2K grundfärg, Kallpressad rå linolja (typ genomskinligt) och Carosol T03 Tunnflytande rostskyddsmedel.
På andra raden: Hagmans Grundfärg Grå 1K, Hagmans CA primer 2K, resterande tre plåtar är nakna/omålade.

Så här såg det ut efter tre månaders intensivt ”vattnande” av plåtarna med saltvatten i blomspruta, experimentet genomfördes på min balkong.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-17717b1c45c71092a39653770fb3ed98.jpg

Resultat:
Överlägset sämst är den kallpressade linoljan som rostade redan efter första besprutningen. (Nr 4 på översta raden)
1K färgerna har rostat igenom, dock har den bruna rostskyddsprimern hållt något bättre.  (Nr 1 på första och andra raden)
Zinkgrunden skyddade förvånansvärt bra och har nästan ingen rost. Däremot har färgen släppt/spruckit från ytan. (Nr 2 på första raden)
2K färgerna höll bäst och rostade i princip bara i hörnen. Jämnt mellan Hagmans gula och Biltemas vita. (Nr 3 på första raden och nr 2 på andra raden)
Carosol T03 höll bra och rostade mest i kanterna/hörnen. (Nr 5 på första raden).

Övriga nakna plåtar ska användas för att testa vad som händer över tid när man målar direkt på rost smile

Summa summarum: välj inte linolja eller 1K färgerna om ni vill att det ska hålla över tid smile

Jag passade även på att ”vänstra” lite under tiden bilen stod på förvaringen. Nära där jag bor rullar en 900 Turbo -84, även den en fyrdörrars sedan. En äldre man har ägt den sedan den var nästan ny och kört drygt 30 000 mil med den under åren. Mannen gick bort nyligen så jag hörde av mig till änkan och frågade om bilen var till salu. Och det var den!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-20608078026aec2d9c0e2a15ec614998.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1b29cf0a178a5b9b1e6ef31cdd758e4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-13db41d4461ee6bbb85f59616e5aafc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8d9551b0ee5d1defb8d0413066b4ebf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-0893a6f60f2152d766c204a94f179e7d.jpg

Trång uppfart så bilderna är inte lysande direkt smile
Trots en del rost här och var på karossen samt i länkarmsinfästningarna hade den klart potential som veteranbruksbil. Dock kändes det tråkigt med ännu en fyrdörrars sedan och dessutom hade den automatlåda, så efter mycket övervägande fram och tillbaka bestämde jag mig för att avstå. I efterhand känns detta som rätt beslut, jag är väldigt nöjd med den jag redan har smile

Mer uppdateringar kommer!

Senast redigerat av Bwonka (26 mars )

ifakiezz
26 mars · 384 Inlägg
#12

På farsan veteran bil kör vi biltemas zink och den har funkat bra för oss

Bwonka
26 mars · 193 Inlägg
#13

ifakiezz skrev:
På farsan veteran bil kör vi biltemas zink och den har funkat bra för oss

Ja zinksprayen var kanonbra! Kommer använda det betydligt oftare framöver smile

Slim
26 mars · 300 Inlägg
#14

Kul experiment och intressant att se vad som funkar och inte!

Kul också att se en og900, det är inte ofta man gör det nu för tiden.

Jdmboy96
26 mars · 45 Inlägg
#15

Det va ett bra test big_smile har en polare som va anti biltema zink haha så nu ska han veta. Han körde linolja å hagmans.

Bwonka
26 mars · 193 Inlägg
#16

Slim skrev:
Kul experiment och intressant att se vad som funkar och inte!

Kul också att se en og900, det är inte ofta man gör det nu för tiden.

Roligt att höra! Jag tyckte det gav en väldigt bra uppfattning om produkterna smile

Sällan man ser og900-projekt här på garaget så förhoppningsvis sprider jag lite kunskap och väcker intresse för modellen smile

Jdmboy96 skrev:
Det va ett bra test big_smile har en polare som va anti biltema zink haha så nu ska han veta. Han körde linolja å hagmans.

Haha tackar! Han får gärna återkomma med vilken sorts linolja som är bäst. Jag använde kallpressad rå linolja i detta test smile

Bwonka
26 mars · 193 Inlägg
#17

Den efterlängtade vårens ankomst.

Skåne skippade helt sin vinter detta året. Ständiga runt 5 plusgrader i och avsaknad av salt på vägarna gjorde att jag tog ut Saaben redan i början av februari, passande nog på min 23 årsdag. Med fulladdat batteri startade den som om det vore igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-5b1be8e5dac24fdffa77c6a19f47f9f2.jpg

Ute och nosar på vårluften! I och med detta så rullar den sina första meter som veteranbil och skattebefriad tongue

Saab har inget rekommenderat bytesintervall för växellådsoljan på og900. Därför bör växellådsoljan bytas om man inte vet att detta är gjort någon gång, för längre livslängd på lådan och smidigare växling. På samstämmig rekommendation från 900-entusiaster är det Quaker State Quadralube man ska hälla i lådan. Ganska dyr olja, kostar drygt 500 kr för tre liter mineralolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b9f8d182b267c3bac768a352ca1a4c8f.jpg


Jag skulle ”bara” byta växellådsoljan och sen ut och provköra men tvi fick jag. Upptäckte att bilen pissade kylvatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-bb624e9a17c61b12874fd5e2adc3aa2e.jpg

För att utesluta att det var slangarna som inte höll tätt så fylldes kylaren med vatten och trycksattes med hjälp av trädgårdsslangen. Kylaren pluggades med det som fanns i garaget - slangstumpar, klämmor och burkar i rätt storlek big_smile

Resultatet var dock det väntade - kylaren var paj. I körjournalerna står det att kylartätning har hällts i systemet vilket man även kunde se på kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-03f64ab9f74fe3504d5b0900a13b3dd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-6a35d04c41aaeb2af1128726f17aa097.jpg

Nytt kyl! Egentligen avsedd för 900 Turbo som har 32 mm kyl medan insprutarna har 22 mm, men det passar bolt-on ändå big_smile. Bilden ljuger lite, det är samma yttermått på båda förutom tjockleken. Gamla kylaren är daterad -89 så den har väl gjort sitt.


Slutligen byttes växellådsoljan. Oljepluggen har en magnet, mycket bra! Fanns spån på pluggen, om det är mycket eller lite vet jag dock inte. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-31082c392bafc6fe22cc5b9bae5d7ffa.jpg


För att göra rent kylsystemet och få bort det mesta av kylartätningen så hällde jag en halv deciliter diskmaskinsmedel i övre kylarslangen och fyllde upp med varmt vatten från kranen. Efter varmkörning blev vattnet alldeles grått och äckligt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-eb4a65ccc6e1c3643f1903e487364289.jpg

Tappade ur, fyllde med nytt vatten, åkte ut och varmkörde. Upprepade denna procedur 5-6 gånger tills vattnet var helt klart. Den nya oljan gjorde underverk. Lådan växlar mycket smidigare numera, speciellt när den är kall  smile

Allt för denna gång! Uppdatering kommer smile

Senast redigerat av Bwonka (26 mars )

Jdmboy96
26 mars · 45 Inlägg
#18

Massor gjort vad kul big_smile ja vi i Skåne hade väl lite tur å skippa salt smile fast regn å vind fick vi mycket av...

Mr_Lööf
26 mars · 1 600 Inlägg
#19

Ännu ett projekt att följa. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bwonka
27 mars · 193 Inlägg
#20

Mr_Lööf skrev:
Ännu ett projekt att följa. smile

Kul att du följer! smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang