Svårstartad och seg passat 1,8. 3bG

BeaArvidsson
27 mars 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Behöver hjälp med min och min sambos bil. Passat från 2003. Han har nyss fått hjälp att byta blockpackningen på våran passat. Nu så är den svårstartad, startar på andra eller tredje försöket(ibland fler) om man sätter på tändningen först och låter alla lampor slockna innan man startar den. Sen när man kör den så är den väldigt svag tills man kommer upp i ca 2000 varv. Den kan gå lite ojämnt i tommgången ibland, men inte alltid. Fått olika förslag på vad som kan ha blivit fel, men vet inte hur vi ska börja. Kamaxelgivare är bytt, flänsen är bytt, och en vakumslang, nu vet vi inte..

Mvh Bea och Marcus

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade börjat med att göra ett kompressionstest.
Men för att komma närmre felet så kan man undra vad som föranledde packningsbytet, eftersom något tydligen hänt som vi inte vet ännu..

Senast redigerat av axxet (28 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
28 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Till att börja med, sitter kamremmen rätt?

BeaArvidsson
30 mars 2020 · 2 Inlägg

Det som ledde till att packningen byttes var att den läckte vatten, vilket ledde till att bilen började koka och ha sig. Så vi lämnade in toppen på planing och fick sedan hjälp med bytet av topplockspackningen smile

Kamremmen sitter som den ska, har kollats medans man försökt lista ut vad som hänt..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vidhåller komptest och tillägger startgas, för att avgöra om det är bränslebrist vid starten..
Insprutningen har väl rörts i s m reparationen, så där är en felkälla..

Senast redigerat av axxet (30 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang