Volvo S70, motorn ger upp och dör

mandyadolf
30 mars 2020 · 5 Inlägg

Gäller alltså en Volvo S70 2.5 från 97.

Tjena! Det är så att min motor börjat ge sig lite. Ibland när jag är ute och kör så är det precis som att bilen gör sig redo för att motorn ska dö, mer exakt så dör min stereo och några lampor i instrumenten blinkar till. Detta händer när jag släpper gasen. Det har även vid två tillfällen hänt att motorn faktiskt dör efter jag släppt gasen, stannat till och sedan ska köra igen.

Det jag har gjort är att jag bytt givaren till spjällhuset då jag tidigare fått felkoder på den, problemet försvann i ca 2 veckor, men idag var det tillbaka.

Någon som har en idé om vad felet kan vara? Börjar bli rätt trött på skiten smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Tycker du ska börja med att mäta batteriet som ska visa minst 12,5 volt med motorn avstängd, eller minst 13,5 volt med motorn igång.
Har du inte dessa värdena så kan man fundera på om det kanske är generatorn som inte laddar så bra längre..

Senast redigerat av axxet (30 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mandyadolf
30 mars 2020 · 5 Inlägg

axxet skrev:
Tycker du ska börja med att mäta batteriet som ska visa minst 12,5 volt med motorn avstängd, eller minst 13,5 volt med motorn igång.
Har du inte dessa värdena så kan man fundera på om det kanske är generatorn som inte laddar så bra längre..

Mätte för knappt en vecka sen, allting var som det ska, känns sådär att det skulle ändras bara så?

jaka54
30 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Hur var allting?  Vilken spänning hade du på batteriet? När generatorn laddar (motorn igång ) ska spänningen ligga över 13,5V över batteripolerna.

mandyadolf
30 mars 2020 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur var allting?  Vilken spänning hade du på batteriet? När generatorn laddar (motorn igång ) ska spänningen ligga över 13,5V över batteripolerna.

Hej,
Spänning låg på ca 13 med motorn igång, så inga konstigheter!

Meaganeowner
30 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Tror inte att någon av mina bilar (fler än 25) haft så låg laddspänning och haft fungerande generator och bra batteri.
I vart fall inte efter 10 minuter, med motorn igång.

Men visst jag kan minnas fel.

O ja, en gång hade jag klent batteri i voltmetern, och då visade den fel.

Har bilgenerator och under åren olika typer av 12 volts batterier i båtar. Som Jaka skriver... Minst 13.5 volt laddspänning.

Varför inte mäta spänningen på en likadan bil om du nu tror att det inte är fel på just ditt åk.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 mars 2020)

mandyadolf
30 mars 2020 · 5 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tror inte att någon av mina bilar (fler än 25) haft så låg laddspänning och haft fungerande generator och bra batteri.
I vart fall inte efter 10 minuter, med motorn igång.

Men visst jag kan minnas fel.

O ja, en gång hade jag klent batteri i voltmetern, och då visade den fel.

Varför inte mäta spänningen på en likadan bil om du nu tror att det inte är fel på just ditt åk.

Tror dock inte det är generatorn det är fel på då det inte händer varje gång jag kör, utan händer kanske 4 utav 10 gånger.

Meaganeowner
30 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Men när det händer... Mät spänningen mellan gods (t ex motorblock) och batteriets pluspol.

Och mät sen spänningen mellan gods
och grova kabeln ut från generstorn, så slipper vi tro.

En enda fråga. När motorn stannat, går det att starta den direkt igen?

Senast redigerat av Meaganeowner (30 mars 2020)

mandyadolf
30 mars 2020 · 5 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Men när det händer... Mät spänningen mellan gods (t ex motorblock) och batteriets pluspol.

Och mät sen spänningen mellan gods
och grova kabeln ut från generstorn, så slipper vi tro.

En enda fråga. När motorn stannat, gpr det att starta den direkt igen?

Ska prova det, tack!

Ja, bilen startar direkt utan problem, det är det som får mig att tvivla på att det är generatorn.

Meaganeowner
30 mars 2020 · 2 250 Inlägg

En annan vinkel på det hela... Visst kan spänningen ha varit 13 volt, just när du mätte. Men säkert lägre ibland, t ex när stereo o annat la av.

Och vad jag förstått kan alla möjliga felkoder sättas, om systemspänningen blir för låg, i vart fall under en viss tid...

Meaganeowner
30 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Min tanke är att du har dålig kontakt eller snarare glapp på endera plus eller minussidan. Baserat på att du kan starta igen.

På min Audi 100, gick grova pluskabeln från batteriet till stora polskruven på solenoiden (på startmotorn) och därifrån ut till bilens övriga elsystem...
Felet var oxiderade kabelskor, vilket gjorde att det blev värmutveckling just där. Omväxlande god kontakt, växlande med avbrott.
Alltså i mitt fall, så startade motorn bara systemet fick kallna lite.

Därmed inte sagt att elkopplingen är samma i din bil.
Brukar sitta huvudsäkringar i en kopplingsplint med skruvar och annat intill batteriet på "nyare" bilar.

Mät först....

Senast redigerat av Meaganeowner (30 mars 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang