Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 95 Följare
  • 74 649 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 12:20
Pininfarina406
22 januari · 349 Inlägg
#261

martinhejdesten skrev:
Man ska aldrig ta en paus när det både går bra och går undan. Så tycks vara fallet med farsan just nu. Jösses, full rulle! Jag joinar honom på söndag med en hjälpande hand.

Han har i alla fall måttat och justerat drivknutarna och ska ta ett snack med en närliggande firma om hur vi skarvar på bästa sätt. Eventuellt en hylsa med något mindre diameter som värms, träs på, låta svalna och svetsas både i ändar och i några få förborrade hål längs med hylsan.

Han har också flyttat växelstaget 15 mm bakåt (kapat staget och svetsat dit en distans), vilket gör att lutningen på växelspaken tvingas framåt en bra bit. Nu finns det ingen som helst risk att den tar i sätena, vare sig man skjuter bak stolarna längst bak eller fram.

I denna stund letar jag efter rostfritt avgassystem. Diverse rörbitar med diametern runt 40-45 mm. Tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4532c8e1faaa455e30a0f674fbbe5ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12a07a536a436e2ab62e951261551ad1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2339102f1d31a5eec7d1692173c4b369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c882a0a1827e28e064f4cb7d309f142.jpg

Hej vad kul att det är dags för avgasrör. Det innebär provstart snart hoppas jag.
Jag vill tipsa om att Biltema har 45mm rostfria rör. Mvh T.

martinhejdesten
23 januari · 272 Inlägg
#262

Tre snabba bilder.
1) Växelanordningen är nu justerad och slutmonterad...
2) ...och kontrollerat att det är fri rörelse till handbroms och stolar.
3) Kopplingen monterad.

Och så har jag inhandlat "lördagsgodis", dvs delar till avgassystemet (tack Pininfarina406). Några delar beställs på nätet pga annorlunda dimensioner.

I helgen lär vi hitta en lösning på hur vi fäster kylaren mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09b1534b2ee444eda6cc231d2cb44558.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-122504a9b835fe5870dfa522f1e49ba8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d2332698827cb6b166d3ba63ba8a63c5.jpg

martinhejdesten
28 januari · 272 Inlägg
#263

Markera, maskeringstejpa, kapa, markera, kapa, måtta, klippa, bocka, klippa, borra, bulta, svära, bulta, svära igen… ja, sådant är livet för en bilbyggare. I alla fall i helgen.

Vårt kära lilla grenrör från Australien tar ju i flipfronten. Så vi bävade inför att kapa bort ett spår. Inte tillräckligt. Lite till. Nja. Lite till. Spåret göms rent visuellt genom att lacka nedre delen av fronten svart, dvs strax under där grillen sen ska sitta. Nu ska spåret bara slipas och lackas.

Flipfronten är ju lite vinglig när man ska lyfta av den så vi provmonterade mc-förgasarkitet och markerade ut vart vi kunde sätta ett stag/rör tvärs över motorrummet, dvs mellan framskärmarna, för att få stadga när man hanterar flipfronten när den inte sitter på plats.

Där flipfronten fälls ner och möter A-stolparna sätter vi någon slags gummilist/tätning för att eliminera skavmärken. När Dzus-låsen kommer på plats så lär fronten sitta som berget.

Därefter gav vi oss på kylaren. Fick den plats med fläkt och hur skulle vi fästa den? Farsan hittade några bultar i växellådan som vi kunde utnyttja för att fästa kylaren. Sagt och gjort, han kapade lite plattjärn, borrade, bockade och monterade. Lackas inom kort. Dessförinnan hade han kapat till en plåtbit som ska bli fläktkåpa. Jag fick äran att klippa ett större hål i den, tålamodsprövande då plåtsaxen klippte 2 mm åt gången då mekanismen inte var helt hundra. Räknade fram omkretsen till 879,2 mm. Och 2 mm klipp åt gången. Jösses. Men bra blev det och de bockade kanterna omsluter kylaren perfekt.

Sen var det tämligen enkelt att fästa den på plats. Skönt. Nu hade vi klarat av de två viktigaste punkterna för dagen. Jag var under tidspress då jag hade en tid att passa senare under kvällen.

Sen tänkte vi att vi kunde avrunda kvällen med två snabba småsaker – fästa stolarna och bulta fast det främre/övre burröret mellan A-stolparna. Ja, ni vet ett par sådana 2 minutersjobb. Men icke. Svordomarna haglade tätt när utrymmena är tighta och låsbrickor med bultar jävlas med en big time. Vi var tvungna att vara två med att fixa burfästena då en fick pressa samman fästena med polygrip, medan den andre försökte klämma in bult/låsbricka mellan fästet och innertaket. Ja, behöver vi tillägga att det inte tog 2 minuter? Snarare 30 minuter.

Stolsfästena då? 2 minuter för att fästa 4 bultar? Haha, inte i vår värld. 45 minuter. Stolsfästena och ”öronen” på balken ville inte linjera så som vi ville förstås, fast att detta är gjort sedan länge och funkade fint tidigare. Men inte idag minsann. När vi äntligen fick bultarna på plats så skulle de "bara” spännas. Fick hitta en speciallösning minsann. Skam den som ger sig!

Och så knäppte jag två nya bilder på växelspaken som numera sitter fint.

På hemmaplan måste jag sätta fart med att rengöra tändfördelaren så att vi kan lämna den till någon som kan synka allt. I skrivande stund pusslar farsan ihop alla delar i nya avgassystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bdc1a3d26544195108e306e33c94be31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42f0d208b5afe5aa7215c5f5e0923793.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-088b8cef04b2d16df1a0c1a685e8d0b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-780ad48fcea5c3fa220c6f425f45ebcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aa3914299b76d40535c9b1d405689388.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d1cf23899816a90c5eb125b8adefe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a29c995717b72431f511b48aeb10d685.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4a91e55a8b4dbf9c5c3631860f26db7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e3f09efc5c35981e9902529bc558bde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd66eb376348d312b5d708cd4e1725b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b0476282349b5e764c9f3168cd89929.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1609d45799b9173d3584ae2176c9fbc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fe5aa2115cbf62b0ace3a6122b78227.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8b2b4c36f7bcdde1464563832efe10f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4ee28559d2c832536b42e6483371414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bed62d00651c33a927b2e4382241a1a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f78ed71156d0052dc33da07bb2559ad8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-087b209edb03829ebb4cfee255fadaa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-591a8d89d6f3802822cbb61a9f9c17f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6152f05a90cba98516decc7540bbb509.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0cb86aff641b44a1756125738eb5f6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-575aba594b024635209806ec07398dfe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92ebb1d3c6ec2a6602077dad605d36b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fb698ec5ec72e812a3d2cfc1d955829.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-85720ceac9aa9f877637130279e36585.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ceedca8ab5193f259ae5e7400198ef1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b3c361a9e73f9e94ee92957815fdf496.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5b396f3418829b78d55ee35c390d0ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb9c99eb302aabb298fde5241c2f1cf9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94da672afab154901f906c7a3501b1a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-285bd245482f471fd3bd8e151dcea67d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2643126b436f920687e4ea863401d2f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3830eed127256c5640360ebc25aeb8f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5382470f0cd02ded402d3d75cda38cdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3012866357a21a9db10edd962bdf270d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a9cc49f77acd498ae641be10b4761bd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3fa79c8cec2b2f5b3fa64cb93901092c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5902a2a43316ec013896e8808e2e714c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cbf4d06f7a9a561a7f9160fa4fba211c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8902feb8eb093abb8f45854b33c9f30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bb5c505fe14e5ddb0cea191904d02a9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b130a5953baf5f75e56c79508017250b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 januari )

Montecarlo
28 januari · 394 Inlägg
#264

Trångt värre, men blir riktigt bra! Kul nu när man börjar få lite helhet

martinhejdesten
6 februari · 272 Inlägg
#265

Ikväll var det dags för lite pillemojs. Fram med trasa, tops och kirurgiska verktyg. Tändfördelaren skulle få lite egentid och rengöras noggrant. Så det var bara till att rispa bort smutsen ur packningsspåren, rengöra i små skrymslen med tops och trasa för att gnugga det lite mer rent. Kan hända att lagret måste plockas itu och ultraljudstvättas för att få bort smutsresterna från blästringen.

– Imorrn lämnas drivaxlarna för skarvning
– Kylarfästena är lackade
– Avgassystemet är hyfsat ihopplockat och mätt

I övrigt har jag och farsan kikat på lite Youtube-videor gällande Mikuni MC-förgasarkit. Det ska ju kopplas lite vacuumslangar och så måste där införskaffas en lägesgivare.

Andreas tar eventuellt en titt på vilken av VR-sensorerna som ska plockas bort och konsulterar motorverkstaden i hur vi går vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-17232a557668a4141f536fa97261988c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc7260c76621a820e46e967db4c90a2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aff03baf0cb2695d3c2109804524ff85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f632a2132c8a63e80a81ede1a4b07b76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-992ebf023e1e2760691f473e5b6112c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f246efa53025ba466a9c2dfa0992a01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da09ceb5c548e40a81b111e5bc5e0601.jpg

martinhejdesten
11 februari · 272 Inlägg
#266

"–I have a dream" är ett välkänt citat. Och i natt drömde jag, om än kort, en riktigt trevlig dröm. Vi startade bilen. Och det lät bra! Men, dröm förblir en dröm om man inte sätter igång.

Farsan har slutmonterat fläkten på kylaren och satt den på plats, för att sekunden senare inse att han hade glömt sätta tätning mellan fläkten och den egentillverkade fläktkåpan. Så, av med allt igen. På med tätning. Och på med allt. Igen. Nu återstår det bara för mig att införskaffa lite flexibel slang och slangklämmor. Sen kan vi testa kylaren.

Skarvningen av drivaxlarna blir troligtvis klara vilken dag som helst. Och innan de monteras på plats så ska jag ha köpt damask-kit så att det blir tätt, snyggt och prydligt.

På hemmaplan har jag lämnat tändfördelare till Andreas. Vi är oroliga för packningens skick. Den var torr som fnöske och i riktigt risigt skick. Men så bad jag farsan kolla hur tändfördelaren såg ut på reservdelsbilen. Förvisso ingen GTi, men det var exakt samma packning. Och i gott skick dessutom. Nice. Ligger i ett kuvert på väg någonstans i Skåne i väntan på utkörning as we speak. Denna packning ska sedan raskt lämnas vidare till Andreas.

Sen har jag letat efter en bättre begagnad TPS (Throttle Position Sensor) till min Kawasaki Mikuni ZX-R6 mc-förgasare. Men de jag kom i kontakt med önskade både regnummer/chassinummer och årsmodell. Ehh, prylen kom från England. Och utan själva den där sk motorcykeln, liksom. Mailade danST Engineering som svarade "Later model". Oh, thanks. "Helpful". Men enligt Andreas så lär den inte behövas ändå, citat: "–Olof's mojäng (nya styrboxen, red. anm.) behöver inte veta gaspådrag. Den får varvtal via pulsgivaren i fördelaren, det styr kurvan i burken. Sedan ger den mekaniska vakuumförställningen en justering för gaspådraget". Klart som korvspad. VR-sensorerna testas inom kort.

Imorrn ska farsan plocka vattentempgivare och oljetryckgivare från hundkojans originalmotor för att se ifall dessa kan användas. Gäller ju att det blir rätt signaler till instrumentpanelen, fläkt mm. Dock tveksamt att det lär fungera då vi blandar tum och millimeter hej vilt. Lite av ett generellt bekymmer med brittiska bilar. Nåja, problem är ju till för att lösas, inte sant?

Och så slänger jag med en blänkare att vi nyligen passerade 60 000 besök på denna lilla projekttråd. Riktigt skoj!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91f2b9f06956bee59222dfa20e62dc9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e715fc82d67eb8e6fdffb94036493971.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19e324a3d7faec1b869a33e03685b3b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e150984798486037f0cfdd5ff69bbac7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c1222f4586119a474afb5042f3491da0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4cf401298d317780f450446ef44e692.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a26736468bc85652ed372755f97b5c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-be6dc62af8d4c83776a20513792cc283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0680f8b80fb35a84306b88156b3acb0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-31da4e8cb5ddd724028410597efbefd4.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 februari )

martinhejdesten
18 februari · 272 Inlägg
#267

Ojoj, det händer minsann grejor i garaget! Farsan bockar av den ena punkten efter den andra. Värmereglage, bränslefilter, avgassystem och... drivaxlarna! Yes. Monteras snarast!

Efter att han hade legat under bilen ett bra tag och provhängt avgassystemet så dök det upp ett fyrkantigt problem, batterilådan, som retligt satt i vägen för ett utav ändrören. Botten på batterilådan kapades genast och höjdes 5 cm upp i kofferten.

Nästa vecka lär jag ta en tur dit för att hjälpa till med en del grejor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f9088b545be934500984dc9a52060675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5d819eedd0e5083c4ec211dbf208dd4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5072a8ef2b8822e2696d2b06bd5f016.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-465cd79eea90380421280889a48d3fb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b10e02092f226d34b45540917b500ed8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56bf2d429c05b5dbbcc6f11902cd35a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21854bcbdb51d7d3b8e42509d0cc9538.jpg

martinhejdesten
25 februari · 272 Inlägg
#268

Uppdateringar från garaget:
- Kylarfläkten är nu färdigkopplad
- Avgassystemet är kapat och förmonterat, men kräver en skarvning mellan fasta rör och en bit flexibelt rör
- Drivaxlarna är klara att monteras
- Nya rattstångsfästet från UK är lackat
- Ändrören är provmonterade, blir nog bra när allt hängs på plats
- Lyktpottorna är monterade
- Framlyktorna är också monterade, men nya ska inköpas (utan parkeringsljus då vi har en annan lösning gällande just det)
- Nya ringar runt framlyktorna monteras inom kort
- Farsan har besökt en mc-butik och fått svar gällande frågor om alla smårör på mc-förgasaren

Upphängningsmekanismer, gula blinkerslampor och skarv för avgasröret är inhandlat och monteras på torsdag om det går enligt planerna. Skulle ha gjorts imorrn men några försenade projekt på reklambyrån tvingade mig att skjuta på mitt garagebesök en dag. Men väl på plats ska vi göra följande:

- Drivaxlarna monteras
- Med dessa på plats så kan vi slutmontera övriga damasker och börja koppla alla bromsslangar samt allt på framvagnen och hjulupphängningen kan efterspännas
- Kopplings- och bromsbehållare monteras
- Avgassystemet slutmonteras
- Bulta de bakre stolsfästena
- Nya rattstångsfästet monteras och innan rattstång med ratt slutmonteras så lackas rattstången så att även den blir i fint skick
- Bränslepumpen monteras
- En bit slang inhandlas hos en slangspecialist
- Vajer med hölje till gaspedal/spjäll inhandlas

Ja, det var nog allt, haha, till synes några 5-minutersjobb... som kan ta längre tid, ja, ni vet vid det här laget. På återhörande på torsdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da2ea1cf9038f3e79f7d8eabcbd43ce5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d82e37a3b53e7ddfaeb9290ab6517135.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37e054dd95b54a404e4a861698658401.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f587c697c11165e654bdfe85d826423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6cfec8498ff9aa530a1916ed778e398.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d174f65ed50d45af825ec82a30cfc528.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d77f706c59c5959c4474ac2af44c2726.jpg

martinhejdesten
28 februari · 272 Inlägg
#269

"–Hur gick det i garaget igår?"
"–Vi började med att montera dessa jäv!"#€%&/()=?^* drivaxlar, men övrigt gick det riktigt bra!"

Drivaxlarna. Knepiga fjäderringar. Massor med fett överallt. Riktigt oskön arbetsställning. En dos med för litet tålamod och massor med svordomar. Kort sammanfattat. Men, när man provar för tredje gången och ger paketet en lite "nätt" kyss i rätt riktning så. Smack. Och där satt de, båda drivaxlarna.

När de var på plats så slipade jag en smått risig rattstång och lackade den mattsvart. Farsan skarvade ihop främre delen av avgassystemet. Sen fick jag ansluta för att fundera ut själva upphängningen. När vi höll upp det på önskad plats så syntes halva röret, sett i linje med underredet, dvs halvt gömt uppe i tunneln. Men när vi monterade fästena/upphängningen hängde alltsammans 7 cm lägre. Och det funkar ju inte ifall man vill ha alla delarna kvar efter att ha kört över ett farthinder. Så vi fick skissa på ny lösning sett till upphängningen. Farsan borrade bort popnitar, kapade och böjde diverse fästen i en enormt stor skruvtving (såg ut som om den var inköpt på Toys R Us) och skruvade ihop en halverad lösning.

När vi gav oss i kast med att sätta ihop det bakre avgassystemet insåg vi att att jag beställt fel rörböjar. 30° funkade inte, trots noggranna beräkningar och CAD-ritningar, då ändrören skulle hamna på fel plats. Nya 45° rörböjar beställs i helgen.

Lyktpottorna är ditskruvade och nya gulorange lampor omslöts av heltransparent ofärgat blinkersglas. Det ska ju bli en sparsmakad firmabil i rött, vitt och svart och då går gula blinkers helbort. Har sett en engelsman som spraylackat bakre blinkersglaset rött, men förstärker det gula skenet med gulorange lampa. Får se ifall jag gör något liknande.

Jag bytte också ikon på värmereglaget och skruvade dit den under instrumentpanelen, lagom gömd. Under tiden pysslade farsan ihop kylarslangen.

Tidigare i veckan hade farsan fått nya rattstångsfästet levererat och lackat det mattsvart. Naturligtvis satt det järnbeslag i vägen under instrumentpanelen, så jag fick klä in delar av bilen i lakan och ge mig i kast med vinkelslipen. Men nu sitter den bra och den blev riktigt snygg!

Och eftersom vi var produktiva, bortsett från drivaxlarna, så hann jag med att måtta vart kåpan för varvtalsräknaren skulle sitta. Vi funderade på olika lösningar och valde att borra hål i tvärbalken på instrumentpanelen. Kåpan fästes tillsammans med en ”skål” men för att passformen skulle bli klockren så var jag tvungen att skära bort en hel del av denna kopp. Tur att man skaffat sig en "linjal" för att få fram konturlinjer. Vi har inte kopplat något än, så det är ännu inte läge att pressa ner varvtalsräknaren i kåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48ed812beb2b8c66ad3d2714406e577b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bef20bd4c1443b6294accdba6e3dd8dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c20a48c49eaff2385aba442c980f48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cacf3b9530531233c5700d64c0d45274.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f574ee33363383b260257cbe3b7cd4a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbe22d1917400beae845675f2731c9ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4ad88f19d4eac226762a11bc489f352.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e5eb055d9b5cc266b8f2a8ab7bc9058.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-02aa2274c577e84a517b4716966c865a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4119b81ce51d4d6c6dc6654e9331454f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78b8b117da043ac7984ca21842b9733b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38d114634101d2d348a615b874c5f585.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4274b2c0346e3198de4873dfb643b7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-948e8bab2655472474f588101235de61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f8319b1aa57bafe8e89277991c6122c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a214032f09ffea124100476e66c6cf25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc24e88b452b672481e9382689355ae1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5ee85bbff22a6402a2e7a13d120e300.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4db7f5ff4bfd0627ee971745640066ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53e5f4327482016631c6c3ab87170c73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b240d7a5686282a5c5daa10711b93494.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcc9b06237ac436c3bed7e32e9426722.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ef0e3f99752ebde72b5b226ce3a7c0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00181899375378ce65abea18b62b5d08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-88b7eff8e7d347259c2f1ed650101872.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-242bceb82cfdd33f5648bbf382b7e76e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d3a474f9117b0152efd53bbd809277d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-578c3c3bc8a1754a6f6aa9feed4587fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8fc7fde07323f960c633564c141183df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0621ee3e21d632f710f730f6857ffc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3bb0c3dd86e88625f074a1ccf01c495f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b96c3eb060e9153ab975b86462749b84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e40a8567abe5472642eae64688c537c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c21a317bba0d5e422feec92251630e50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b721c52444a1b3b1cc32d66ab29d2236.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 februari )

stingray-ragge
1 mars · 1 141 Inlägg
#270

Kul projekt, måste följas

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
1 mars · 895 Inlägg
#271

Snyggt, angående blinkerlamporna så kan du montera någon typ av silverfärgade blinkerslampor som blinkar orange.Då slipper du den orangea pluppen i blinkersen. Då blir det ännu mer diskret. tex sådana här ( finns med olika anslutningar) https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000028591

Senast redigerat av vw_audi (1 mars )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
martinhejdesten
3 mars · 272 Inlägg
#272

vw_audi skrev:
Snyggt, angående blinkerlamporna så kan du montera någon typ av silverfärgade blinkerslampor som blinkar orange.Då slipper du den orangea pluppen i blinkersen. Då blir det ännu mer diskret. tex sådana här ( finns med olika anslutningar) https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000028591

Lovely! Sådana får jag ju förstås fixa. Stort tack för tipset!

martinhejdesten
3 mars · 272 Inlägg
#273

stingray-ragge skrev:
Kul projekt, måste följas

Gör så, det blir förhoppningsvis roligare bilder nu när jag är på slutspurten, dvs mycket ihopmontering till färdigt utseende inför uppstart och besiktning.

martinhejdesten
9 mars · 272 Inlägg
#274

Ett plötsligt infall och rask takt till garaget för att jobba hårt för att bocka av ytterligare 15 punkter på min "to do”-list.

Man ska ju hålla sig borta från folk i dessa Corona-tider, så jag tyckte att garaget vore en ytterst lämplig plats. Så jag var på plats redan 06.20 för att påbörja dagen.

Jag hann provmontera nya snabbfästet till ratten från Mr Tuning. Och visst sitter den bra och ligger bra i passsagerarstolen? Råkar man vara 2 meter lång så är ju alla hjälpmedel välkomna för att smidigt ta sig i och ur bilen. Har en story från det när jag var 20 år… skulle på nytt jobb för första gången och bilen vägrade starta. Tursamt är ju bilen lätt så den är ju enkel att få i rullning. Snabbt dessutom. Problemet är ju bara att komma i bilen och slänga i växel och starta den med tanke på min längd. Det gäller att vara smidig som en vessla i dessa lägen. Och det var inte enda gången denna stressade morgon. Fick nämligen motorstopp i en korsning och sen råkade jag susa förbi adressen jag skulle till, så det blev en u-sväng med motorstopp därtill. Behöver jag säga att jag fick springa igång bilen alla tre gånger? Men ni vet, Lucas elsystem, ”mannen som uppfann mörkret”.

Farsan hade andra planer för dagen men hann upp en kort sväng innan han drog vidare på sitt. Då hade jag hunnit plocka ihop och funderat lite kring de nya rördelarna. Var ju tvungen att skaffa 45° istället för 30°. Och det är ju förstås lika svårt att få rätt på trignometi… triganmerit… trgmitre… trigonometrin som att stava det rätt. Vinklar, mått och förhållanden. Jösses. Blev nog allt lite tunnhårig efter den sessionen. Ett utav rören fick vi förlänga med en avkapad muff för att få rätt på vinklar och ändrörens exakta placering. Men nu är det bakre avgassystemet ihopkopplat och ska hängas upp i justerade fästen inom kort.

Sen var det läge att göra några 5-minutersjobb; byta handtaget på bakluckan från Mk3 till Mk1-looken. Check. Och så tackar jag ”vw_audi” för tipset om kromfärgade blinkerslampor. Så rätt. Check.

Ni vet den där lösningen med svingarmsstoppet för att eliminera risken att fjädern hoppade ur sitt läge i bakvagnen när man hissade upp bilen, eller tar en kurva lite väl häftigt på väg till ett kundmöte? Hjulen väger en del trots sin ringa storlek så bakvagnsramen hade blivit lite böjd. Så det blev till att tillverka en tyngdfördelare i form av ett plattjärn. Smack. Check.

Från plattjärn till tunnare plåt. Det var dags att täcka för växelspakshålet då vi numera flyttat del delen en bit bak. ”Ritade” en mall med smutsiga fingrar och klippte till en bit. Kan ju inte påstå att plåtsax är mitt favoritverktyg direkt. Denna skruvas dit efter att vi har tätat noga. Tanken är att vi fäster en liten brandsläckare här sen.

Jag har läst att buren måste fästas i bilgolvet, haha, för nu har den bara stått fritt i kupén. Och så blev det. Farsan har sedan tidigare borrat hål i golvet och skapat fästplattor som vi ska sätta på undersidan av golvet. Dessa kittade jag rikligt så att inga fickor och därmed rostbildning uppstår. Plattorna såg ut som en macka med Kalles Kaviar på. Och satan vad klibbigt det var. Thinner och trasa fick jobba hårt för att bli av med allt på händerna. Bultarna kapas vid senare tillfälle.

Sen var jag sugen på ett nytt 5-minutersjobb då burfästena tog två timmar att få rätt på. Det var hög tid att fästa öglorna till 4-punktsbältena. Att fästa de yttre fästena i trösklarna var inga problem. Det var inte de inre fästena heller, dvs de som sitter i tunneln. Kruxet är ju bara… att stolarna har förts bak så långt för att passa min körställning, så dessa öglor satt nu i vägen. Jag kunde inte föra bak sätet de sista 7 centimetrarna. Hmm. 5-minutersjobbet var ett minne blott. Farsan hade nyss kommit tillbaka och borrade nya hål i tunneln. Jag fick förstås tillverka nya och större plattjärnsbrickor att sätta under golvet.

Och när farsan var på plats så bockade vi av ett tvåmansarbete – att få i broms- och kopplingscylindrarna. De är ju förvisso inga problem att fästa, men så ska det in låssprintar och låspinnar. Det. Är. Tålamodsprövande. Det är så trångt och otillgängligt så hälften vore nog. Det värker i kroppen efter att ha suttit/legat i diverse obekväma ställningar för att kunna se och nå dessa ställen.

Bränslepumpen var också tvungen att fästas på sin plats nu när avgassystemet var klart men ännu inte upphängt. Ska ordna nya slangar för att få rätt på dimensionerna. Under tiden stod farsan i andra änden av bilen och muttrade i en timme. En nippel till bromscylindern kärvade. Exakt samma gängor som övriga men likförbannat ville den inte gripa tag. Denna nippel kapas och byts ut mot en som faktiskt funkade.

Nu var klockan 20.00 så det fick avrunda en produktiv dag. 12 utav 15 punkter strukna från min "to do"-list. Nice.

Lär ta en tur dit igen inom en väldigt snar framtid då jag känner stressen börja krypa närmare. Innan dess ska jag ha monterat ihop dörrarna på hemmaplan.

På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40b70af4534279075db8f2b2f41a9843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-202ec8be6f2474f3df93c04de1aadfbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-85f1a70fad009a05d89266502f68a3e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-280575e0cdae3c4a2e69ae569ff8553a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56fcae547dfb2fe2f3dfc671eab1c2a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed91587c60caadcdccb99c5a4eba7ded.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e0a825431e082b2c512d73e2cda04b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b14086b19aa04e261a21c4b5b14efd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f56986fb8586ba028aad52a760ef4a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1de3b3b02eb10999b63e1f4ac36bacb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6c9749ded72ba75574ddde840b9ad07a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-527ce4379df8d779ee36b9fe52a86136.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-053c40e40925fb169e5f4b7216ac1e1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e679d348a3b2c2f32cfb182b062a668f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-63c0fd84c9073415f2c40ac98b55f6f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4fce2e742824f6c6a4e50c91377d3edc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb4ecf8bdec6f3f24c429736697952e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f3829767cdb884c2761f1dfdccc48bfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9bdc4d4f29ac97c8f1934101652dcda8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f15c2fb6a6b701c239b6ba1d80280da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e023a75ed2bb6f809d57507127975fc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d660d7caca75555659833aa5af47d74a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74d0569deb86e3b691c29d8cef4f3f13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d1e1c589e4096a26882766970e123c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5534151edbde8f98ec646ae287ef4e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f1c71d2b4286b754e409fb58ec7f75f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b965ec0bf7c082ab512352c04be1ed8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e77160e21f679caa6a45dd60f93d1daa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-225a5d9a6c046ec664e309b1ab16b04a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73cc754b3f4da847ddff4f5043bd317d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a63515d2637cb23db0ac4701cce4205.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c98ca8224276290997bab66d77d49570.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5019e1746e07b6fc4e4129f4ae053790.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4b6735886b27741b9268028e178b1d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b874873554e387854e384d782934810.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8a4fb8f2a1c8689f5cd970206b25ef7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a1b0ae4975013ca0060296b7ca361a54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4e5c3b40241616ddb0b197f3a622f64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c91c8da81f2a1d3dd93310dcb1969195.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2f8822af20e155791981275e220c0f67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0d6e4f185098b192cb51b93845d092b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2fced91e632feeb66f072910a115fe1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c1688dca333d52587af0625a40f200d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a9f1b31a7dc0f91b7a3d3b911066ea2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8fe07fe798c74faa983589a26bfb3a94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db67b4b16365f6c7152ac3cc6bacf312.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12c0394156dacd6b3a307e2a7d657879.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (9 mars )

stingray-ragge
9 mars · 1 141 Inlägg
#275

Kul uppdatering och snygga bilder smile

martinhejdesten
10 mars · 272 Inlägg
#276

stingray-ragge skrev:
Kul uppdatering och snygga bilder smile

Tack tack! Ja, nu börjar det dra ihop sig. Spännande tider framöver!

martinhejdesten
23 mars · 272 Inlägg
#277

Stiltje i dessa Corona-tider? Nädå, inte i garaget där farsan bockar av den ena uppgiften efter den andra. Produktiv må jag säga!

Han har den senaste veckan gjort följande:
- Svetsat samman Minins oljetrycksgivare med Suzukins och monterat på plats
- Tillverkat ett fäste för vattentempgivaren, lackat och monterat
- Hängt upp bakre avgassystemet med ändrör och allt
- Kopplat färdigt bränslepumpen
- Kopplat färdigt broms- och kopplingscylindrarna
- Kapat bort en del av torpedväggen för att MC-förgasarkitet inte ska ligga an samt förseglat hålet på nytt
- Burfästenas bultar avkapade och lackade på nytt
- Kopplat värmefläktens slangar
- Ordnat dit gasvajer och gjort en speciallösning då vajern ville gå rakt igenom huven
- Hittat rörbit som vi ska kapa i smådelar och montera inuti förgasarkitet för att undvika virvlar

På hemmafronten har jag nyligen beställt Lexan-rutor baktill från UK. Sidobakrutor i glas finns inte att få tag på någonstans längre. Endast öppningsbara som jag tidigare hade men som jag nu valt bort. Hittade ett Lexan-kit och slog till. Idag fick jag meddelande om att britterna har en ledtid på 8 veckor. Ehh. Bugger! Får se huruvida jag går vidare med detta, eller letar upp en annan leverantör eller rentav någon i Sverige som kan skära ut.

Farsan ska ta en titt på kabelhärvan inom kort. Ett hyfsat virrvarr med kablar. Tur att han är elektriker!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce0b344d5a34d42ce86909662ae89f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b10e8c477e79ba6694e40c92ff1ce1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3bdf01eaefa7436033ae317a2942645.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-32b914571f4ded9bb8bc4cb910f75099.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c1162bbcbaa176dab930569f8359ad17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ac5c3ecbb694b63b60a112a6015c469e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b07660b60f8508256cfe5ab9b3d674b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e8cc94582fcccb808928a3e615bf87f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-367a010ed9b861fe9b9dc709c551f98e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6a90e0c759d03e41001e0878bb96fa2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb191b380cf291dacd9043dab976e3cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d045dbdbbdbfe17134b99dabc033776.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c3a5ecc3cf36daef11925333fe54f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1720935e35a9372d2366f08b9d77a252.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45a238ec81556b765a08aa7b1f3005d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ad3f6f960615c1ad1125529deb6cf4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4edc5d0f7d5eaa3daa2902a600ff250d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 mars )

martinhejdesten
31 mars · 272 Inlägg
#278

Kort och gott.

Ny begagnad tändfördelare har införskaffats. Jag hade tydligen varit lite väl noggrann när jag rengjorde den tidigare tändfördelaren. Glasblästring gör det yttre vackert, men ser till att det inre i en tändfördelare blir knas. Det krasade friskt när Andreas roterade axeln efter två omgångar i ultraljudstvätten. Men det var ju kul att pilla rent med skruvmejsel mm senast, så jag gör det med nöje igen!

Jag tackar Bildelsbasen.se och Välsta Bildemontering för en begagnad tändfördelare i A-skick!

Lexan-rutor till sidobakrutorna anlände igår. Nice. Jag kunde lycktligtvis avboka ordern från det andra stället som hade hela 8 veckors ledtid. Denna nya leverantör hade sådana hemma på hyllan.

På torsdag åker jag till garaget och ger järnet en dag på mitt lilla projekt. På återseende.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-614b09709003bc78433ef5df5b5b5711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c127e69fd1b1dfac24848f6453c07513.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf9efd484a5f29ca677c061dd67a2cf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6522fe181c70cc0364a1fcf644fc65bd.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (31 mars )

martinhejdesten
3 april · 272 Inlägg
#279

Torsdag... kontrasternas dag. Det började med regn och kyla, sedan sol och värme och därefter storm och regn. Och bra flow till bakslag. Och Tuborg, vatten och glykol. Jo, en händelserik dag. På väg till garaget slutade dessutom vindrutetorkarna fungera på bruksbilen. Jo, tjena, ser bra på motorvägen.

Kom till garaget trots allt. Nu sätter vi igång!

Farsan hade under senaste veckan klurat lite gällande elen och rotat rundor i sladdhärvorna. Men han har erfarenhet då han tidigare var elektriker.

Jag skulle byta handbromsslangarna som var lite risiga mot nya trådomspunna istället. Jag tänkte göra det i ett nafs men glömde bort Murphy's-lag. Fästena gav dessvärre med sig när jag skulle lossa slangarna från nippeln. Så det var bara till att kapa bort fästena och tillverka och svetsa dit nya.

Farsan hade tidigare i veckan gjort en upphängningsmekanism för höger avgasrör där bak men gummibussningen såg inte ut att palla trycket. Nytt fäste tillverkades och nu är hela bakre avgassystemet stabilt monterat.

Gud sade "Varde ljus, och det blev LED". Parkeringsljus i form av en kort LED-list har monterats mellan grillens ribbor. Jag var inledningsvis tveksam då grillen ska svartfolieras och därmed kanske inte reflektera LED-lamporna tillräckligt. Men farsan hade provtejpat svart eltejp och reflektionen duger defintivt. Och så slipper vi risken för att parkeringsljusen rostar som de brukar göra i strålkastarvarianten med sådana i.

Farsan hade ju tiidgare kapat bort och tillverkat nytt område i torpedväggen för att förgasaren inte skulle ligga an. Men luftfilterfästet verkar ändå ta i torpedväggen. Farsan har en idé hur vi enkelt kan flytta hela luftfiltret 20 mm och därmed eliminera att det tar i. Men... luftfiltret sitter ju bakom motorn och lär inte få tillräckligt med luftströmning där den sitter. Vi kommer därför leda luftintagen via större hål och slang i sidopanelen inuti motorrummet. Och så blir det kall luft. Motorn hade annars värmt upp luften i motorrummet för att sedan nå förgasaren vilket inte är önskvärt.

Jag hade tagit med mig en utav dörrarna i hopp om att montera den fönsterlist som saknades hemma. Men först fick själva dörrlisten monteras. Men saker och ting behöver ju göras i en viss ordning för att det ska bli rätt. Dörrlisten ska ju klämmas på kanten och då måste mattan vara på plats. Och innan dess måste ljuddämparmattan vara ditlimmad. Och innan dess måste jag ha sprutat spraylim för att få bättre fäste då den styva ljuddämparmattan ska vikas runt en böj (hjulhuset) mellan dörr och pedaler. Och spraylimmet får dra och bli bra och det tar tid. Längre än så kom jag inte med dörren. Så den släpade jag med mig hem igen men denna gång med de där fönsterlisterna som saknades så att jag kan montera ihop dem helt och hållet.

Jag gick vidare med att skruva dit en täckplåt ovanpå det tidigare växelspakshålet i tunneln. Därefter fixade jag de röda elsladdarna i nummerplåtsbelysningen med svart krympplast. Man ser ju sladdarna om man kikar på belysningen uppifrån och då var det inte snyggt med röda elsladdar. Detaljer.

Farsan tillverkade ett pedalstopp till bromspedalen så att pedalerna linjerar när de sitter där på rad. Vore knasigt ifall en pedal sticker upp 4 cm högre än de andra.

När det var gjort så fyllde vi vatten i en Tuborg-bringare och smaksatte med en gnutta glykol. En märklig kombo. Hällde inledningsvis i en liten del vatten i kylaren och kollade efter eventuella läckage. Såg bra ut. Fyllde på lite mer. Men, njae, här blev det tyvärr ett par pölar under bilen. En slang till vattentermostaten hade ett hål och fick bytas. Dessutom hade vi pluggat en liten stump men slangklämman satt inte värst bra. Vi bytte pluggen också och nu var allt tätt.

Vi gick vidare med att fylla på bromsolja och började genast att lufta bakbromsarna. Pumpa upp trycket, öppna kretsen och trycka pedalen i botten, stänga kretsen, repetera. Så gjorde vi i 10 minuter men vi tyckte det inte hände så mycket. Det slurpade dock i bromsbehållaren tills jag i ögonvrån såg att det droppade olja från motorrummet. Det var en nippel som vi inte dragit åt. Se där ja. Så enkelt. Men så svårt samtidigt. Men nu är bromsarna luftade en omgång. Lär göras fler gånger framöver.

Denna gång var det mycket "gömda" grejor som ordnades, men de ska ju också göras för att få igång den inom kort.

Jag kapade också bort halva rattnavet (på djupet alltså) för att kunna montera det på snabbfästet. Egentligen kan man säga att det är tutans mekanism, men eftersom tutan sitter på blinkersspaken så behövs inte fjädermekanismen på tutan (knappen). Nya skruvar måste införskaffas då de var i kortaste laget. Vore bra att ratten sitter på plats så att man inte plötsligt sitter där med den i näven i en sväng.

Annat smått som gjordes var bl a
- Jorda tanken
- Dra luftningsslang till tanken
- Svetsa grenrörsflänsen
- El kopplad till bränslepumpen
- Damask på handbromsmekanismen
- Svetsat handbromsfästet
- Tändspolen monterad
- Expansionskärlet monterat

Snart är det påsk och då lär jag ta mig tiden att jobba vidare med den lilla bilen. På återseende och Glad Påsk!


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e7b7a0cd3107d3d8f57b89511f74ecdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4041b14da28277a66fc156c0b3b8e7c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0969dc141be4508f0f906c84257a95ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1e258f3f41e41f82de7a95fbd00c4db1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efff859f3d3f45b3499bb05391a7b2e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7455e5c1f0d2ba0f2754916ba5e229d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c21f333e6412436fd736dd42c9085e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-49613c7e8dcc7154e903d540a61b4f09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b25ebc52caa0763c8407ca959f856f8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b772a0e06855ec41afe3e52c3d7267ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-121cd6114d894f382d83753cfc320f2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73078ae989c61427b4d68f3653fb3a5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23fa2044cbc281cdc088beb9b195986f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0618d2f1e701dba057ea48fa75347982.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d72e7a513f7f636a966a3139b87a4d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1677461f74ce00248439b5b916c26cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7cf4b08f40dce7210754ea71b07bf3ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-72582d212cd8c1d8f51f6398b20a96b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb73ff58bf190ce22882e2bece20e6a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e793d2ee872e14700d8175b6048898f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b74da108d2be63223b17dcae7c5d7a57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1df6a66a2187bf6e4b12032107006fb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22d3a5143e27be9ee15199994bb5e334.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ce38828ef9a62353c4c69fd85935407.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7cfc56cbf6f050f969db9488e0d67469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-72e663a889b9332727084e04b6e7c0a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bac72220e585ce4733c5a8b206c5579b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60a1e9adaffe3ffbe7e14dee1dedaada.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 april )

stingray-ragge
4 april · 1 141 Inlägg
#280

Här händer det grejer smile
Det är dom små detaljerna som gör helhetsintrycket till slut.
Kul o se att det går framåt smile

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang