Volvo 240 förgasarproblem

MDSE
1 april 2020 · 39 Inlägg

Hej Garaget,

Har tyvärr kört i diket lite med storservicen jag höll på att utföra på min nyligen införskaffade 245a från 81 med B21A-motor och Zenith-förgasare. Tog loss insug och förgasare för att byta packningar (bilen gick dåligt) och upptäckte då att förgasaren var allmänt snuskig och sliten. Bilen har alltså rullat 42000 mil.

Hittade en fin förgasare från en bil med lågt miltal som jag mekade dit. Tyvärr funkar det inte... Bilen hoppar igång först men börjar sedan pissa bensin ur ett hål i framkant. Vad jag kan se så är det nån form av retur som går till en ventil och sen tillbaks till förgasaren.

Sen verkar den sura ner sig och vill inte starta mer. Har tyvärr dålig koll på förgasare och fattar noll. Vad är detta för slanghistoria? Varför sprutar det ut bensin här? Går det att plugga skiten på nåt vis?

Bild bifogas. Tack på förhand.

https://i.imgur.com/RmkO4Sch.jpg

Ford Taunus 17M "Super" (1964)
BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
simlar
1 april 2020 · 5 524 Inlägg

Mest troligt kärvande nålventil, ta loss förgasaren, vänd den upponed och ta loss flottörkoppen så ser du sen nålventilen.
Om din gamla förgasare inte hade detta problem så kan du flytta över nålventilen från den.


Här har du en sida med både sprängskiss och massor med delar om du vill renovera förgasaren.
https://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-554-679

Senast redigerat av simlar (1 april 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MDSE
4 april 2020 · 39 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt kärvande nålventil, ta loss förgasaren, vänd den upponed och ta loss flottörkoppen så ser du sen nålventilen.
Om din gamla förgasare inte hade detta problem så kan du flytta över nålventilen från den.


Här har du en sida med både sprängskiss och massor med delar om du vill renovera förgasaren.
https://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-554-679

Tack för svaret! Bilen går nu och det kanske hjälper någon om jag beskriver min felsökningsprocess.

Tog loss förgasaren och gjorde som du skrev. Tyckte nålventilen gick ganska lätt men flyttade över den från den gamla ändå. Krånglade ett tag med att få loss flottören (man bryter bara upp stiftet) och att hitta rätt nyckel för nålventilen (13 passar inte och 14 glappar).

Monterade ihop böset igen och hoppade glad i hågen in i bilen och vred på nyckeln. Ville inte starta men nu pissade det iaf inte bensin överallt.

Svor lite och skruvade loss förgasaren och vände och vred. Hittade blandningsskruven och vred ut den några varv. Nu startade bilen om man höll full gas men gick på typ 200 varv och dog så fort man släppte gasen.

Provade byta kolv och lock - ingen skillnad. Kollade om det kom soppa från pumpen. Det gjorde det. Sov på saken.

Rev ur förgasaren igen idag och började plocka isär och blåsa i alla rör och kanaler. Tog ur flottören och upptäckte att det går att sätta den upp-o-ner så den inte når till nålventilen... Tog loss locket och upptäckte att det finns en indexeringsklack för gummimembranet. Satte ihop allt rätt och kletade tillbaks.

Nu gick den! Mycket finjustering kvar men nu förstår jag bättre hur en Strombergförgasare funkar. smile

BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang