Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 127 530 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
Xebers76
29 mars 2020 · 2 264 Inlägg

Eller som mig, bygg om till insprut och bli 25k fattigare lol

Följer i tystnad, enormt imponerad av ditt jobb! smile

vEight Baronen
31 mars 2020 · 1 434 Inlägg

Powervalven, eller tillskottsventilen, brukar gå sönder om man får en baktändning i förgasarn. Symtomen brukar vara att den läcker igenom soppa på tomgång och iom det så brukar den även tendera till att ryka svart vid gadpådrag. Kan mycket väl vara den det är fel på.

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
2 april 2020 · 5 071 Inlägg

n_andersson skrev:
Du får göra som jag gjorde när jag inte fick ordning på min flödande förgasare som krånglade. Fixade en annan, det sparade mig många gråa hårstrån

Kollade faktiskt vad en splitt ny skulle kosta och det var ingen trevlig läsning. 350 till 500 dollar för en två-portare Holley. De verkar vara dyrare än fyrportarna sad

Har letat efter en begagnad att låna också. Men det finns väldigt lite folk som kör med två-portare. Och lite folk häromkring som kör Ford produkter sad

JohnWayne
2 april 2020 · 5 071 Inlägg

Xebers76 skrev:
Eller som mig, bygg om till insprut och bli 25k fattigare lol

Följer i tystnad, enormt imponerad av ditt jobb! smile

Tusen tack smile
Ska jag få den veteranbesiktad så måste den vara original tongue

JohnWayne
2 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Powervalven, eller tillskottsventilen, brukar gå sönder om man får en baktändning i förgasarn. Symtomen brukar vara att den läcker igenom soppa på tomgång och iom det så brukar den även tendera till att ryka svart vid gadpådrag. Kan mycket väl vara den det är fel på.

Så tänkte jag med. Eftersom jag inte är riktigt säker på hur man kollar om dessa är hela, så byter jag mot en splitt ny som följde med i renoveringssatsen.

Nu är ju dessa numrerade och får börja läsa på vad som skiljer dem åt. Och man lär sig nåt nytt hela tiden smile

För att få korrekt power valve så ska man mäta vacuum i insuget. Sedan skall talet delas med två. Då får man korrekt power valve.

Så om vacuum i insuget är 20 psi (minns inte om det är korrekt enhet) så delas 20 med 2 (20/2 = 10)  och power valves ska ha nr 10.

Min har nummer 6.5 men eftersom jag inte mätt vacuum får den lov att duga tills vidare.

Skruvar ihop förgasaren och testar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-638ec0266bc678e9bd75bd7c1aafa64e.jpg

samma elände sad  sad sad sad

Cuefa Ain't no place like home...
2 april 2020 · 4 628 Inlägg

Men vad ända in i helv...
Så svårt ska det väl ändå inte vara att få en fugge å hålla tätt sad

En snabb sökning resulterade bl.a i denna tråd:
https://forums.holley.com/showthread.ph … r-Shutdown

Där skriver han om en korkpackning i förgasaren som tydligen var skadad...
Kanske värt ett försök att undersöka?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
2 april 2020 · 1 434 Inlägg

Har du mätt bränsletrycket? Jag har råkat ut för 2 nya bränslepumpar som gett på tok för högt tryck och då har inte flottörventilen kunnat stänga.

Elbilar kan dra åt helvete.
micke-wes
2 april 2020 · 60 Inlägg

har du gjort ren eller bytt ut nålventilen?

JohnWayne
6 april 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:
Men vad ända in i helv...
Så svårt ska det väl ändå inte vara att få en fugge å hålla tätt sad

En snabb sökning resulterade bl.a i denna tråd:
https://forums.holley.com/showthread.ph … r-Shutdown

Där skriver han om en korkpackning i förgasaren som tydligen var skadad...
Kanske värt ett försök att undersöka?

Tackar för tipset

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ca4d018ec7858f2a9f1a4b13eb5deb24.jpg

det var denna han prata om, jänkarna pratar om metering plate.

Precis samma hade jag, packningen där var dyblöt. Men har ju provat både ny, och som den på bilden, den blåa...

JohnWayne
6 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Har du mätt bränsletrycket? Jag har råkat ut för 2 nya bränslepumpar som gett på tok för högt tryck och då har inte flottörventilen kunnat stänga.

Har inte mätt trycket, bara kollat så det kommer bränsle fram till förgasaren. Det verkar ju inte vara fasligt högt tryck i alla fall. Kör ju med helt standard pump.

Men en kompis jag har som har en Mopar 383 big block med 750 gasare så hade faktiskt det problemet. Med standard bränslepump.

Ska kolla....

JohnWayne
6 april 2020 · 5 071 Inlägg

Provar bara för skojs skull med den gamla originalförgasaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-47494a309193dc70aea32f0386fb3013.jpg

få se nu vad som händer...

denna läcker ännu mer än min nya sad

Här är det inte bara från spjällaxlarna utan även runt hela flottörhuset sad

Nåja, det var väntat. Denna förgasare har ju stått tom flera år nu också. Och får man tro experterna så är det ju etanolen i bensinen som käkar upp packningarna.

Börjar leta på eBay efter ny packningssats. Hittar en som ska passa min två-portare som är ethanol-resistance. Borde va nåt...
och klickar hem...

vEight Baronen
6 april 2020 · 1 434 Inlägg

Nu känns det ännu mer troligt med för högt bränsletryck. Det är skillnad på flöde och tryck, det kan vara så att den inte flödar så mycket men när det är fullt i huset och ventilen stänger så får trycket inte vara för högt för då håller inte flottörventilen emot. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
14 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Nu känns det ännu mer troligt med för högt bränsletryck. Det är skillnad på flöde och tryck, det kan vara så att den inte flödar så mycket men när det är fullt i huset och ventilen stänger så får trycket inte vara för högt för då håller inte flottörventilen emot. smile

Och trycket kan jag kontrollera med en mätare fäst på bränsleledningen vid förgasaren visst?

vEight Baronen
14 april 2020 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Nu känns det ännu mer troligt med för högt bränsletryck. Det är skillnad på flöde och tryck, det kan vara så att den inte flödar så mycket men när det är fullt i huset och ventilen stänger så får trycket inte vara för högt för då håller inte flottörventilen emot. smile

Och trycket kan jag kontrollera med en mätare fäst på bränsleledningen vid förgasaren visst?

Ja, lossa bränsleslangen från förgasarn och sätt mätarn i slangen. smile Jag tror att du som absolut max får ha 6psi. Har för mig att det va nåt sånt på min holley och när jag mätte låg det på 11psi. Jag böt pump och mätte upp 4 eller 5psi men man kan ju montera en bränsletrycksregulator också. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
14 april 2020 · 5 071 Inlägg

De nya packningssatsen anländer och än en gång rivs förgasaren och ALLA packningar byts ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6aa7e01e7ab9d943fabb98ece5d3178d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2f9dc6613b468b25866f020f3b0ec13d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5fa6f6232fa12f9f73a0a61ac6f663ed.jpg

den plockas förgasaren ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0dd3414cc238682de685a6fe8b6ed5c6.jpg

har gjort detta så många gånger nu så det tar cirka 15 minuter att riva, byta packningar och skruva ihop

nu blir det spännande..... O L I D L I G T . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

JohnWayne
14 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Nu känns det ännu mer troligt med för högt bränsletryck. Det är skillnad på flöde och tryck, det kan vara så att den inte flödar så mycket men när det är fullt i huset och ventilen stänger så får trycket inte vara för högt för då håller inte flottörventilen emot. smile

Och trycket kan jag kontrollera med en mätare fäst på bränsleledningen vid förgasaren visst?

Ja, lossa bränsleslangen från förgasarn och sätt mätarn i slangen. smile Jag tror att du som absolut max får ha 6psi. Har för mig att det va nåt sånt på min holley och när jag mätte låg det på 11psi. Jag böt pump och mätte upp 4 eller 5psi men man kan ju montera en bränsletrycksregulator också. smile

Hade du original pump eller någon mer performance-typ?

vEight Baronen
14 april 2020 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Och trycket kan jag kontrollera med en mätare fäst på bränsleledningen vid förgasaren visst?

Ja, lossa bränsleslangen från förgasarn och sätt mätarn i slangen. smile Jag tror att du som absolut max får ha 6psi. Har för mig att det va nåt sånt på min holley och när jag mätte låg det på 11psi. Jag böt pump och mätte upp 4 eller 5psi men man kan ju montera en bränsletrycksregulator också. smile

Hade du original pump eller någon mer performance-typ?

Original smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
16 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Ja, lossa bränsleslangen från förgasarn och sätt mätarn i slangen. smile Jag tror att du som absolut max får ha 6psi. Har för mig att det va nåt sånt på min holley och när jag mätte låg det på 11psi. Jag böt pump och mätte upp 4 eller 5psi men man kan ju montera en bränsletrycksregulator också. smile

Hade du original pump eller någon mer performance-typ?

Original smile

Min pump är ju brand ny, så kanske det ligger nåt i det du skriver smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang