Flytta styrservo från Volvo 245a till 244

JacobHag
2 april 2020 · 37 Inlägg

hej,
Såg idag en Volvo 245a på skroten med styrservo, tänkte att man kanske kan flytta över styrservon från 245an till min Volvo 244.

Fungerar detta? Vad är det man behöver plocka från Volvo 245an för att det ska fungera?

/Mvh J

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
zzr9409209
2 april 2020 · 716 Inlägg

Pump,pumpfäste,remmar,slangar,
Styrväxel,ev,styrleder.

Senast redigerat av zzr9409209 (2 april 2020)

simlar
2 april 2020 · 5 516 Inlägg

Styrväxel komplett med fästen, styrleder, pump, pumpfäste, slangar, behållare och nedre rattaxel.
Rekommenderas även servo-spindellederna för mer caster.

Egentligen hela framvagnsbalken då servo-framvagnarna har hål för styrstiften till styrväxelfästena (åtminstone på min 75a fanns inte dom hålen färdigt).

Senast redigerat av simlar (2 april 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
JacobHag
2 april 2020 · 37 Inlägg

simlar skrev:
Styrväxel komplett med fästen, styrleder, pump, pumpfäste, slangar, behållare och nedre rattaxel.
Rekommenderas även servo-spindellederna för mer caster.

Egentligen hela framvagnsbalken då servo-framvagnarna har hål för styrstiften till styrväxelfästena (åtminstone på min 75a fanns inte dom hålen färdigt).

Kan man göra dom hålen? Eller behöver jag byta framvagnsbalken? Går detta att göra med bara allmän kunskap av bilar? Är ganska "basic"

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
simlar
2 april 2020 · 5 516 Inlägg

JacobHag skrev:

simlar skrev:
Styrväxel komplett med fästen, styrleder, pump, pumpfäste, slangar, behållare och nedre rattaxel.
Rekommenderas även servo-spindellederna för mer caster.

Egentligen hela framvagnsbalken då servo-framvagnarna har hål för styrstiften till styrväxelfästena (åtminstone på min 75a fanns inte dom hålen färdigt).

Kan man göra dom hålen? Eller behöver jag byta framvagnsbalken? Går detta att göra med bara allmän kunskap av bilar? Är ganska "basic"

Inga problem att borra hålen själv, på min bil tog jag ett papper och lite färg. Sprutade färg på donatorbilens balk och tryckte pappret mot så hade jag sen en perfekt mall till att markera och borra på 75ans balk.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Xebers76
2 april 2020 · 2 250 Inlägg

Ratten skiljer väl också? Även spindelleder, annan castervinkel om jag minns rätt

Mew
2 april 2020 · 2 152 Inlägg

JacobHag skrev:

simlar skrev:
Styrväxel komplett med fästen, styrleder, pump, pumpfäste, slangar, behållare och nedre rattaxel.
Rekommenderas även servo-spindellederna för mer caster.

Egentligen hela framvagnsbalken då servo-framvagnarna har hål för styrstiften till styrväxelfästena (åtminstone på min 75a fanns inte dom hålen färdigt).

Kan man göra dom hålen? Eller behöver jag byta framvagnsbalken? Går detta att göra med bara allmän kunskap av bilar? Är ganska "basic"

Årsmodeller på bilarna? Monterade servo på min -85a, där var alla hål redan förberedda. Det var bara att kasta över grejerna. Mer info och bilder hittar du i min projekttråd på 245an om du vill ha det. smile

Xebers76 skrev:
Ratten skiljer väl också? Även spindelleder, annan castervinkel om jag minns rätt

Spindellederna skiljer ja, funkar med de gamla men rekommenderas att byta så det blir "rätt". Ratten skiljer men det spelar ju egentligen inte så stor roll mer än att man slipper bussratten. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang