Kamaxel till b230 sugmotor

Tvaforti
1 april 2020 · 66 Inlägg

Hej! Har bytt till en 531 topp med vx3 topp i min Volvo 240 -88 b230f. Skulle ta av kamdrevet och då gick kamaxeln av för att kamdrevet hade suttit sig fast. Nu undrar jag vad det finns för roliga kamaxlar till en vardags bil som ger lite bättre drag. Har en a-kam hemma och en M-kam men vet att M-kammen är typ värdelös men har inte kolla på hur A-kammen är. Vill nämligen ha en kam som varvar lite men även inte helt död i botten för vardagskörning. Undrar hur A-kammen är i den aspekten då jag ändå ska ha den till vardags men vill ha lite roligare effekt på den. Sen har jag hört om H-kammen som ska vara bra. Tack för svar!

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
simlar
1 april 2020 · 5 524 Inlägg

A-kammen funkar fint för vardagskörning så vill du inte spendera pengar rekommenderas den.

A-kam har bra botten och drar till ca 4000rpm.

Av dom kammar jag provat (A, M, V, VX3 och K) så föredrar jag K-kammen.
K-kammen känns som en A-kam upp till 3500rpm och drar sen mycket bättre än A ända till 6000rpm.

Sugmotor rödblock har jag dock endast erfarenhet av 398 och 530.
531 jag bara kört med K-kam och turbo men kändes även där som den perfekta bruksbils-kamaxeln.

Senast redigerat av simlar (1 april 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tvaforti
1 april 2020 · 66 Inlägg

simlar skrev:
A-kammen funkar fint för vardagskörning så vill du inte spendera pengar rekommenderas den.

A-kam har bra botten och drar till ca 4000rpm.

Av dom kammar jag provat (A, M, V, VX3 och K) så föredrar jag K-kammen.
K-kammen känns som en A-kam upp till 3500rpm och drar sen mycket bättre än A ända till 6000rpm.

Sugmotor rödblock har jag dock endast erfarenhet av 398 och 530.
531 jag bara kört med K-kam och turbo men kändes även där som den perfekta bruksbils-kamaxeln.

Okej, tack! Ska nog testa med A-kammen och se hur det känns å sen kanske byta. Men min fråga är hur vanligt är det att kamaxeln går sönder? För den gick av där drevet sitter fast fram först. Sen när jag tog ut kammen gick det sönder bak där fördelarspåret är helt av. Kändes väldigt skört

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
simlar
1 april 2020 · 5 524 Inlägg

Jag har då aldrig lyckats ha sönder en kamaxel och har bytt ett tiotal.

Men är man oförsiktig går dom av lätt, man får absolut inte bryta i dom t.ex lossa endast ett kamaxelöverfall utan alla överfall ska lossas lite i taget och i ett cirkulärt mönster ända tills kammen är lös.
Är toppen ordentligt kokad så den blivit skev så kan kamaxeln gå av.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tvaforti
1 april 2020 · 66 Inlägg

simlar skrev:
Jag har då aldrig lyckats ha sönder en kamaxel och har bytt ett tiotal.

Men är man oförsiktig går dom av lätt, man får absolut inte bryta i dom t.ex lossa endast ett kamaxelöverfall utan alla överfall ska lossas lite i taget och i ett cirkulärt mönster ända tills kammen är lös.
Är toppen ordentligt kokad så den blivit skev så kan kamaxeln gå av.

Aa okej kan kanske varit lite oförsiktig, men den var ändå skrot. Men har du någon aning om hur H-kammen är? För det är endast den jag hittar som man kan köpa ny samt fs122 kammen på folkraceshopen som ska vara lite vassare. Men ingen k-kam

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
simlar
1 april 2020 · 5 524 Inlägg

Tyvärr aldrig provat en H-kam, sägs ge orolig tomgång och dålig botten men drar till 7000rpm.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tvaforti
1 april 2020 · 66 Inlägg

simlar skrev:
Tyvärr aldrig provat en H-kam, sägs ge orolig tomgång och dålig botten men drar till 7000rpm.

Okej, tack så mycket för alla svar!

Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
1 april 2020 · 26 136 Inlägg

simlar skrev:
Tyvärr aldrig provat en H-kam, sägs ge orolig tomgång och dålig botten men drar till 7000rpm.

Var ungefär min uppfattning då jag hade en monterad i en tidigare 240.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tvaforti
3 april 2020 · 66 Inlägg

Någon som vet ett bra ställe att få tag på en K-kam? Verkar lite svårt att hitta

Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
dsrolf
3 april 2020 · 804 Inlägg

Kolla in hos ENEM. Dom har mycket bra kamaxlar, men dom är inte billiga. Köpte en V15 Turbo kam till min 940 Turbo och är supernöjd med den. Kolla på den här: Volvo B21/23 V15: 256/109/11.9/1.5
Information: 256/256/108/110/11.9/11.9/1.5/1.1/ 0.40
Sportkam steg 1, mekaniska lyftare. Populär ersättningskam för original, mycket vridmoment. På nytt ämne, kräver ingen ventiljustering om spelet var korrekt med standardkammen.
Vårt artnr 35-69-720

dsrolf
8 april 2020 · 804 Inlägg

Putteliten skrev:
Kolla dom här.
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v … 1-b23-b230


https://www.kgtrimning.org/trimning-spe … /kamaxlar/

Har allt kollat på deras hemsidor innan jag köpte min kam, jag är inte bra på kamaxlar, så jag tyckte att jag fick bra info när jag ringde dom, ville först ha 16T kam, men när jag sa att jag hade aut så tyckte dom att 15T kamaxeln var bättre till aut. En fördel till är att man inte behöver ställa ventilerna om det är bra innan. Men det är skillnad på pris, så valet är upp till var av en var man vill köpa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang