JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 199 220 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
30 mars 2020 · 4 442 Inlägg

Montecarlo skrev:
Grymma fälgar! Passar perfekt på en Saab!

Tack visst gör det wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
30 mars 2020 · 4 442 Inlägg

Lite välbehövliga delar har börjat trilla in.
Do88 bigpack kit lirar fint på 9-5orna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-570ad9ece34c8aa4dd0d829815be7421.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0879aaac4641baf5b5ebff3671e34923.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0a4b1384ae9dd8e4e4c48b18281da84a.jpg
Vectra b coils
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e4e569db7be2aa1cfb8791fd084b498a.jpg
Lite gott & blandat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8ecb4da9c07cb5cb4f019071ffef65a.jpg

Provmonterat fälgarna för att se vad som kommer behövas i form av spacers
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1de7e03595fdfb15d5124a56bb89f22b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-317ebbf07d8a70eeeee3868b8da1396b.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
31 mars 2020 · 4 442 Inlägg

Fler viktiga "byggstenar" trillar in
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5638061aa81d1cc2de262713e844a470.jpg
Original slav ett måste vid byte
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c615b9d9b06056639f337eff7219a326.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-37148d4733ad785064a16393e8ced981.jpg
Henko 275lph pump, hyllad av många smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-83137cfda47e5b4d241aee2f3a0a4c0e.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
1 april 2020 · 1 138 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Dämpad lamell är helt klart rätt väg!

Jasså, vad har du för erfarenheter av fjädrad sinter?

Vi körde fjädrar sinter på broshan bil, fick byta den två gånger för att fjädern hoppade av/gick av! Verkar vara vanligt problem med de som kommer från KL racing

Denna körde vi:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa … -puck.html

JKDesign
1 april 2020 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Dämpad lamell är helt klart rätt väg!

Jasså, vad har du för erfarenheter av fjädrad sinter?

Vi körde fjädrar sinter på broshan bil, fick byta den två gånger för att fjädern hoppade av/gick av! Verkar vara vanligt problem med de som kommer från KL racing

Denna körde vi:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa … -puck.html

Tur jag inte valde den smile

Stum lamell pallar ju lite mer vrid + mindre i lamellen som kan gå sönder.
Och då valde ja ändå 6puck som skall vara lite mildare än 4puck.
Ändå finns det övervägande många som kör 4 puck för att det pallar lite extra.

Vet att det är rätt stygt mot lådan, men ska man upp i effekt blir det dyrt om man skall ha bekvämligheterna från en original koppling.

Typ 2 eller 3skivig koppling + 2-3st organiska lameller till det kostar ju flis smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
1 april 2020 · 472 Inlägg

Hur får du vectra B coils att lira med denna generation av 9-5?

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
JKDesign
1 april 2020 · 4 442 Inlägg

VinternNoll02 skrev:
Hur får du vectra B coils att lira med denna generation av 9-5?

Bara modda infästningen vid spindeln fram. Kommer film på det framöver wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
1 april 2020 · 1 138 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Jasså, vad har du för erfarenheter av fjädrad sinter?

Vi körde fjädrar sinter på broshan bil, fick byta den två gånger för att fjädern hoppade av/gick av! Verkar vara vanligt problem med de som kommer från KL racing

Denna körde vi:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa … -puck.html

Tur jag inte valde den smile

Stum lamell pallar ju lite mer vrid + mindre i lamellen som kan gå sönder.
Och då valde ja ändå 6puck som skall vara lite mildare än 4puck.
Ändå finns det övervägande många som kör 4 puck för att det pallar lite extra.

Vet att det är rätt stygt mot lådan, men ska man upp i effekt blir det dyrt om man skall ha bekvämligheterna från en original koppling.

Typ 2 eller 3skivig koppling + 2-3st organiska lameller till det kostar ju flis smile

Jag kör Sachs Race Engineering på min 9-5, tror hela paketet fick på 4000kr för lamellen å plattan och den känns som en ny aerokoppling. Spec för 570nm+

wBes
1 april 2020 · 405 Inlägg

Min erfarenhet av fjädrade sinter lameller: https://www.youtube.com/watch?v=PJLzj31DhDQ

Du valde rätt.. :- )

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
1 april 2020 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Vi körde fjädrar sinter på broshan bil, fick byta den två gånger för att fjädern hoppade av/gick av! Verkar vara vanligt problem med de som kommer från KL racing

Denna körde vi:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa … -puck.html

Tur jag inte valde den smile

Stum lamell pallar ju lite mer vrid + mindre i lamellen som kan gå sönder.
Och då valde ja ändå 6puck som skall vara lite mildare än 4puck.
Ändå finns det övervägande många som kör 4 puck för att det pallar lite extra.

Vet att det är rätt stygt mot lådan, men ska man upp i effekt blir det dyrt om man skall ha bekvämligheterna från en original koppling.

Typ 2 eller 3skivig koppling + 2-3st organiska lameller till det kostar ju flis smile

Jag kör Sachs Race Engineering på min 9-5, tror hela paketet fick på 4000kr för lamellen å plattan och den känns som en ny aerokoppling. Spec för 570nm+

Det är ju helt ok för det vridet.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
1 april 2020 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Min erfarenhet av fjädrade sinter lameller: https://www.youtube.com/watch?v=PJLzj31DhDQ

Du valde rätt.. :- )

Såg ju mindre kul ut hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amazinjoey
1 april 2020 · 1 138 Inlägg

wBes skrev:
Min erfarenhet av fjädrade sinter lameller: https://www.youtube.com/watch?v=PJLzj31DhDQ

Du valde rätt.. :- )

Samma som  oss då tongue 500mil är dock imponerande, första gick 200mil andra 300mil...

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
1 april 2020 · 472 Inlägg

JKDesign skrev:

VinternNoll02 skrev:
Hur får du vectra B coils att lira med denna generation av 9-5?

Bara modda infästningen vid spindeln fram. Kommer film på det framöver wink

Det var det jag ville komma till haha, ser verkligen fram emot det wink

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Mr_Lööf
2 april 2020 · 1 903 Inlägg

wBes skrev:
Min erfarenhet av fjädrade sinter lameller: https://www.youtube.com/watch?v=PJLzj31DhDQ

Du valde rätt.. :- )

Men de är ju annars kända för att inte hålla. Spec kopplingar alltså. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
3 april 2020 · 174 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Vi körde fjädrar sinter på broshan bil, fick byta den två gånger för att fjädern hoppade av/gick av! Verkar vara vanligt problem med de som kommer från KL racing

Denna körde vi:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa … -puck.html

Tur jag inte valde den smile

Stum lamell pallar ju lite mer vrid + mindre i lamellen som kan gå sönder.
Och då valde ja ändå 6puck som skall vara lite mildare än 4puck.
Ändå finns det övervägande många som kör 4 puck för att det pallar lite extra.

Vet att det är rätt stygt mot lådan, men ska man upp i effekt blir det dyrt om man skall ha bekvämligheterna från en original koppling.

Typ 2 eller 3skivig koppling + 2-3st organiska lameller till det kostar ju flis smile

Jag kör Sachs Race Engineering på min 9-5, tror hela paketet fick på 4000kr för lamellen å plattan och den känns som en ny aerokoppling. Spec för 570nm+

Gott mycket hårdare än aero... men okej tongue

BioPowered SAAB 9-5
amazinjoey
3 april 2020 · 1 138 Inlägg

kitqeb skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Tur jag inte valde den smile

Stum lamell pallar ju lite mer vrid + mindre i lamellen som kan gå sönder.
Och då valde ja ändå 6puck som skall vara lite mildare än 4puck.
Ändå finns det övervägande många som kör 4 puck för att det pallar lite extra.

Vet att det är rätt stygt mot lådan, men ska man upp i effekt blir det dyrt om man skall ha bekvämligheterna från en original koppling.

Typ 2 eller 3skivig koppling + 2-3st organiska lameller till det kostar ju flis smile

Jag kör Sachs Race Engineering på min 9-5, tror hela paketet fick på 4000kr för lamellen å plattan och den känns som en ny aerokoppling. Spec för 570nm+

Gott mycket hårdare än aero... men okej tongue

Kanske dags att köra ben på gymmet då ? wink

Jag tycker absolut inte denna är något märkbart hårdare än en  ny aero koppling

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
3 april 2020 · 174 Inlägg

Sachs race-platta är betydligt hårdare än aerons. Vet inte vilken tryckplatta du fått tag på då smile Men det är bra, den ska vara hård. Natt & dag.

BioPowered SAAB 9-5
Emil_Aero
3 april 2020 · 4 Inlägg

använd inte original växellåds olja i lådan med quife. använd castrol syntrax limited slip 75w-140.

Mr_Lööf
3 april 2020 · 1 903 Inlägg

Emil_Aero skrev:
använd inte original växellåds olja i lådan med quife. använd castrol syntrax limited slip 75w-140.

Varför inte? Funkar ypperligt skulle jag säga. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Emil_Aero
3 april 2020 · 4 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Emil_Aero skrev:
använd inte original växellåds olja i lådan med quife. använd castrol syntrax limited slip 75w-140.

Varför inte? Funkar ypperligt skulle jag säga. smile

jag fick svar nej på den oljan och sen att de skulle va den där Castrol oljan istället. vet folk som kör den castrol oljan i diffade bakaxlar för de ska fungera. men man kör vad man vill, tror helt ärligt biltema funkar med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang