Motorn har toppat ork/kraft i högre farter ( Polo 1,4 2006 )

MagnetcHaze
3 april 2020 · 67 Inlägg

Tjena

Har en Polo 1,4 2006 bensin som pendlarbil till jobbet. Har gått ca 16000 mil.  Aldrig varit någon racket i vänsterfilen direkt men den har tuffat på. Jag har under en period märkt att kraften i bilen minskat. Det har tagit längre tid att få upp den i högre farter. Orken i uppförsbackar har försämrats och man har varit tvungen att växla ner för att den inte ska tappa fart vilket man inte behövde tidigare. Detta har varit mest märkbart i farter över 60-70 km/h. Igår var det som något hände, och bilen är svår att få upp i farter över 70 om det inte är nerförsbacke trots gasen i botten. Känns som motorn kroknar rejält över 3000 varv när man försöker accelerera. I tätort i farter runt 50 och under funkar den helt ok, något tröttare än tidigare men det går att leva med. Går då bra utan ryck eller ojämn gång. Bensinförbrukningen har gått upp lite om enligt färddatorn.
Någon som har tips på var man skall börja felsöka, eller trolig orsak? Kan tillägga att oljan ser ok ut och inget läckage verkar förekomma. Bromsarna ligger inte i. Varvtalet har det senaste halvåret legat lågt, runt 650 när motorn är varm. Har bytt luftfilter, tändspolar och stift utan framgång.

Tacksam för alla tips!

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2020 · 4 917 Inlägg

Gissning på igensatt katalysator..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
4 april 2020 · 1 588 Inlägg

hmm, koppla upp med VCDS o kika hur det ser ut...- kolla koder o kolla livedata.. kolla så att alla värden ser ok ut. Kan vara allt från kass b-pump till stopp i Katten... - men en 06,a borde sätta koder..så börja där.
Lycka till o skål /husse

MagnetcHaze
4 april 2020 · 67 Inlägg

Tack för svar!

Katalysatorn låter som en adekvat gissning! Glömde skriva att jag släckte gul motorlampa för ca 6 månader sedan som signalerade något i stil "med osäker funktion i avgasreningen". Har besiktigat bilen sedan dess med ok värden.
// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
husseman
4 april 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm.. om du tror på igensatt kat. så ta bort l-sonden innan katten o provkör...avgaserna kommer då ut innan katten. Problemet blir väl gul motorlampa, men sätt sonden med nåt så den får sniffa på avgaserna. Har du tur så funkar det, bara att köpa en universalkat. o svetsa dit. Men ja hade nog inte börjat där. Lycka till o Skål/Husse

MagnetcHaze
18 april 2020 · 67 Inlägg

Hej

Lämnade in bilen på felsökning och det var katalysatorn som var helt slut. Beställde reservdelar från bildelsbasen och nu går den som vanligt igen.

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang