Motorlampan tänds på Mitsubishi Asx 2011 efter övningskörning

highkingmalau
4 april 2020 · 2 Inlägg

Hej och tack för insläpp! Här kommer mitt första inlägg..

• Mitsubishi ASX 2011
1 590 cc / 1.6 l
117hk

• Årsmodell 2011

• 13900 mil

Inga modifikationer på bilen.

• Hur yttrar sig felet?
Felet yttrar sig som så att bilen övningskörs nu sporadiskt av en vetgirig elev. Många motorstopp vilket leder till att motorlampan tänds (ni vet den gula) som säger att bilen ska kollas hos mekaniker. Efter 10 motorstopp hör jag när jag vrider om bilnyckeln i tändningslåset att det "swishar", dock startar bilen som vanligt.  Efter cirka 2-3 timmar med avstängd motor slocknar motorlampan och när jag (ägaren) kör bilen som vanligt till jobbet eller diverse fritidsaktiviteter uppstår inte detta fel. Nu senast efter övningskörning när jag skulle parkera bilen och har stannat den med friläge i (motorlampan tändes i vanlig ordning) så ökar tomgången från 1000 till 2000 varv, då slår jag av bilen och den gungar till. Jag var lite osäker på om det kanske är något fel, varför ökar motorvarvtalen? Bilen har förövrigt normal temperatur på mitten av skalan.


• Felet är inte permanent utan är kopplat till övningskörning med ovan elev. Kan det vara för belastande för bilen att övningsköra och köras hårt? Vad är det som gör att det blir så här? Går det inte att övningsköra med bilen om det ska bli så här efter varje övningskörningspass?

• Bilen har inte felsökts av mekaniker då motorlampan har slocknat efter några timmar när motorn svalnat. Kan det vara så att den tror att det blir någon misständning?

Mvh Highkingmalau

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2020 · 17 380 Inlägg

Den sätter säkert felkod på missfire eller dylikt på så många stopp. Förhoppningsvis lär sig eleven att köra iväg redan vid nästa övningskörning. Tycker nog den ska tåla en runda till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drott60
4 april 2020 · 4 Inlägg

Hej!
När motorlampan tänts, går nog motorn i någon felsäkrat läge, de är de som höjer varvtalet.
Man kan kolla med en Felkodsläsare vad man får för felkod (OBD II).

highkingmalau
5 april 2020 · 2 Inlägg

Tack för svar. Motorlampan har återigen slocknat. Kan det vara klokt att kolla upp felkoden? Lite tråkigt att den ska lysa varje övningskörning. Känslig mitsubishi helt klart.

Nybergrobin
5 april 2020 · 2 377 Inlägg

highkingmalau skrev:
Tack för svar. Motorlampan har återigen slocknat. Kan det vara klokt att kolla upp felkoden? Lite tråkigt att den ska lysa varje övningskörning. Känslig mitsubishi helt klart.

Du får nog leta ett tag om du vill ha en bil som klarar 10 motorstopp gång på gång tongue   Du får nog försöka öva på starter i lugnare miljö

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Det är inte en sån lampa, som tänds just när någon övningskör?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang