Tomgångs problem Mitsubishi Galant Gdi 2,4 -99

Drott60
2 april 2020 · 4 Inlägg

När man startar den kall, gård den riktigt bra både i varv och tomgång. När den blir varm, och man låter den gå ner i tomgång, börjar motor lampan blinka, motorn går in i någon felsäkrat läge. Har rengjort spjället insugningshistorien, och försökt med speciell rengöringsmedel. Är det någon givare som spökar? Kan det vara lambasonderna?

panda666
2 april 2020 · 4 250 Inlägg

Drott60 skrev:
När man startar den kall, gård den riktigt bra både i varv och tomgång. När den blir varm, och man låter den gå ner i tomgång, börjar motor lampan blinka, motorn går in i någon felsäkrat läge. Har rengjort spjället insugningshistorien, och försökt med speciell rengöringsmedel. Är det någon givare som spökar? Kan det vara lambasonderna?

Hej! vad ja vet o hört är att dessa direkt insprutade modellerna (gdi) kan sota igen ifall dom inte varvas ur och körs ordentligt då o då kan dom börja klaga. ut o pröva kör lite hårt? en längre sträcka kanske, om inte det skulle hjälpa så är det nog nått annat. Men vanligt iaf på dessa att dom kräver lite hårdare körning ibland pga sot.

Drott60
4 april 2020 · 4 Inlägg

Hej!
Dom gamla GDI motorerna är kända för sotproblem.
Bilen har körförbud, inte besiktigat.
Motorn svajar på varv mellan 3000 och 4000, känns som att den stryps på något sätt.
Kollade främre lambasonden, lite sot på den, den blev iallafall varm när den var bort monterad och hängde kvar i kablarna.

husseman
4 april 2020 · 1 590 Inlägg

Hupp, testa att slå i en rejäl skvätt e85 o nån dl 2-takts olja o kör bilen som en dåre, brukar funka.
mvh. Husse

Drott60
5 april 2020 · 4 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, testa att slå i en rejäl skvätt e85 o nån dl 2-takts olja o kör bilen som en dåre, brukar funka.
mvh. Husse

Har du någon mått på hur mycket man måste ha i E85?
Varför 2-takts olja?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang