Kopplade ur & på batteriet - nu får bilen knappt gas

sirapskakan
4 april 2020 · 9 Inlägg

Huyndai Accent år 2000 manuell bensin 8 k mil.

Kopplade ur och in batteriet för att se om motorlampan som lös orange skulle slockna. Lampan slocknade men bilen tar nu knappt emot någon gaspådrag. 2s växel ger mig max 20 km/h och det är ryckigt. 3s växel ingenting. Behöver hjälp och okunnig som få.

Bilen har precis fått en service med ny kamrem, vattenpump, bränslefilter så borde funka bra.

Edit. Bilen har stått avställd i cirka 9 år tills jag köpte den för en vecka sedan.

Senast redigerat av sirapskakan (4 april 2020)

husseman
4 april 2020 · 1 588 Inlägg

sirapskakan skrev:
Huyndai Accent år 2000 manuell bensin 8 k mil.

Kopplade ur och in batteriet för att se om motorlampan som lös orange skulle slockna. Lampan slocknade men bilen tar nu knappt emot någon gaspådrag. 2s växel ger mig max 20 km/h och det är ryckigt. 3s växel ingenting. Behöver hjälp och okunnig som få.

Bilen har precis fått en service med ny kamrem, vattenpump, bränslefilter så borde funka bra.

Hmm, bilar som bråkar direkt efter ett kamremsbyte gör mig alltid orolig...nån kompis som kollat YT som bytt kamremmen? Annars kan det vara så att bilen gick i "halta hem läge" när motorlampan lös- men på en Huyndai  så märker du knappast det. När du bröt batterispänningen så raderades felkoden du borde kollat upp. O nu kommer bilen gå som skit tills motorn går in i "halta hem läge" igen..dvs. motorlampan kommer börja lysa. Du måste koppla upp bilen med diagnos o inte bryta spänningen innan.
Lycka till o Skål /husse

Senast redigerat av husseman (4 april 2020)

sirapskakan
4 april 2020 · 9 Inlägg

husseman skrev:

sirapskakan skrev:
Huyndai Accent år 2000 manuell bensin 8 k mil.

Kopplade ur och in batteriet för att se om motorlampan som lös orange skulle slockna. Lampan slocknade men bilen tar nu knappt emot någon gaspådrag. 2s växel ger mig max 20 km/h och det är ryckigt. 3s växel ingenting. Behöver hjälp och okunnig som få.

Bilen har precis fått en service med ny kamrem, vattenpump, bränslefilter så borde funka bra.

Hmm, bilar som bråkar direkt efter ett kamremsbyte gör mig alltid orolig...nån kompis som kollat YT som bytt kamremmen? Annars kan det vara så att bilen gick i "halta hem läge" när motorlampan lös- men på en Honda så märker du knappast det. När du bröt batterispänningen så raderades felkoden du borde kollat upp. O nu kommer bilen gå som skit tills motorn går in i "halta hem läge" igen..dvs. motorlampan kommer börja lysa. Du måste koppla upp bilen med diagnos o inte bryta spänningen innan.
Lycka till o Skål /husse

Tack för svar, grymt!

Okej, då är de lite eller inget jag kan göra med andra ord.

husseman
4 april 2020 · 1 588 Inlägg

sirapskakan skrev:

husseman skrev:

sirapskakan skrev:
Huyndai Accent år 2000 manuell bensin 8 k mil.

Kopplade ur och in batteriet för att se om motorlampan som lös orange skulle slockna. Lampan slocknade men bilen tar nu knappt emot någon gaspådrag. 2s växel ger mig max 20 km/h och det är ryckigt. 3s växel ingenting. Behöver hjälp och okunnig som få.

Bilen har precis fått en service med ny kamrem, vattenpump, bränslefilter så borde funka bra.

Hmm, bilar som bråkar direkt efter ett kamremsbyte gör mig alltid orolig...nån kompis som kollat YT som bytt kamremmen? Annars kan det vara så att bilen gick i "halta hem läge" när motorlampan lös- men på en Honda så märker du knappast det. När du bröt batterispänningen så raderades felkoden du borde kollat upp. O nu kommer bilen gå som skit tills motorn går in i "halta hem läge" igen..dvs. motorlampan kommer börja lysa. Du måste koppla upp bilen med diagnos o inte bryta spänningen innan.
Lycka till o Skål /husse

Tack för svar, grymt!

Okej, då är de lite eller inget jag kan göra med andra ord.

Hehe- jo du måste köra den tills motorlampan tänds igen... undvik motorväg .

Mvh/Husse

sirapskakan
4 april 2020 · 9 Inlägg

husseman skrev:

sirapskakan skrev:

husseman skrev:

Hmm, bilar som bråkar direkt efter ett kamremsbyte gör mig alltid orolig...nån kompis som kollat YT som bytt kamremmen? Annars kan det vara så att bilen gick i "halta hem läge" när motorlampan lös- men på en Honda så märker du knappast det. När du bröt batterispänningen så raderades felkoden du borde kollat upp. O nu kommer bilen gå som skit tills motorn går in i "halta hem läge" igen..dvs. motorlampan kommer börja lysa. Du måste koppla upp bilen med diagnos o inte bryta spänningen innan.
Lycka till o Skål /husse

Tack för svar, grymt!

Okej, då är de lite eller inget jag kan göra med andra ord.

Hehe- jo du måste köra den tills motorlampan tänds igen... undvik motorväg .

Mvh/Husse

Haha fuck.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2020 · 17 448 Inlägg

Kolla så batterispänning/laddning är ok innan du gör något annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sirapskakan
4 april 2020 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kolla så batterispänning/laddning är ok innan du gör något annat.

Okej kan du utveckla lite till?

husseman
4 april 2020 · 1 588 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kolla så batterispänning/laddning är ok innan du gör något annat.

Hmm- vad talar för Batteri/Generator fel här? - kan ju kolla spolarvätskenivån samtidigt.. men det lär ju inte lösa problemet heller.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang