Svårstartad efter tankning

Loranga-
5 april 2020 · 52 Inlägg

Hej, har en V70 -00 2.4t. Senaste gångerna jag har tankat så har det varit kämpigt att få igång bilen. Får köra länge med startmotorn innan den kommer igång. Sedan får jag va snabb med att lägga i driven. När den sedan väl startat en gång efter tankning är det inga problem alls. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Pininfarina406
5 april 2020 · 535 Inlägg

Loranga- skrev:
Hej, har en V70 -00 2.4t. Senaste gångerna jag har tankat så har det varit kämpigt att få igång bilen. Får köra länge med startmotorn innan den kommer igång. Sedan får jag va snabb med att lägga i driven. När den sedan väl startat en gång efter tankning är det inga problem alls. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Hej jag gissar att du har vatten/kondens i tanken som hamnar i bensinen när du tankar och som sen hamnar på botten igen när bilen får vara ett tag.
Det bör gå att avhjälpa med några flaskor k-sprit. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2020 · 13 673 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Loranga- skrev:
Hej, har en V70 -00 2.4t. Senaste gångerna jag har tankat så har det varit kämpigt att få igång bilen. Får köra länge med startmotorn innan den kommer igång. Sedan får jag va snabb med att lägga i driven. När den sedan väl startat en gång efter tankning är det inga problem alls. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Hej jag gissar att du har vatten/kondens i tanken som hamnar i bensinen när du tankar och som sen hamnar på botten igen när bilen får vara ett tag.
Det bör gå att avhjälpa med några flaskor k-sprit. Mvh T.

tanke på mängden sprit i tanken så lär knappast en flaska k-sprit lösa något ..
idag är det 10% sprit i bensin så det lär inte hjälpa ett skit



jag tror mer på att det är dålig vantilation i tanken   börja med att strata bilen med tanklocket av och se om det gör någon skillnad    så var min 850 varje gång jag tankade så var det lugn i helvete att få igång ibland räkte det med att öppna tanklocket ibland hjälpte det inte alls..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pininfarina406
5 april 2020 · 535 Inlägg

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Loranga- skrev:
Hej, har en V70 -00 2.4t. Senaste gångerna jag har tankat så har det varit kämpigt att få igång bilen. Får köra länge med startmotorn innan den kommer igång. Sedan får jag va snabb med att lägga i driven. När den sedan väl startat en gång efter tankning är det inga problem alls. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Hej jag gissar att du har vatten/kondens i tanken som hamnar i bensinen när du tankar och som sen hamnar på botten igen när bilen får vara ett tag.
Det bör gå att avhjälpa med några flaskor k-sprit. Mvh T.

tanke på mängden sprit i tanken så lär knappast en flaska k-sprit lösa något ..
idag är det 10% sprit i bensin så det lär inte hjälpa ett skit



jag tror mer på att det är dålig vantilation i tanken   börja med att strata bilen med tanklocket av och se om det gör någon skillnad    så var min 850 varje gång jag tankade så var det lugn i helvete att få igång ibland räkte det med att öppna tanklocket ibland hjälpte det inte alls..

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2020 · 13 673 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hej jag gissar att du har vatten/kondens i tanken som hamnar i bensinen när du tankar och som sen hamnar på botten igen när bilen får vara ett tag.
Det bör gå att avhjälpa med några flaskor k-sprit. Mvh T.

tanke på mängden sprit i tanken så lär knappast en flaska k-sprit lösa något ..
idag är det 10% sprit i bensin så det lär inte hjälpa ett skit



jag tror mer på att det är dålig vantilation i tanken   börja med att strata bilen med tanklocket av och se om det gör någon skillnad    så var min 850 varje gång jag tankade så var det lugn i helvete att få igång ibland räkte det med att öppna tanklocket ibland hjälpte det inte alls..

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pininfarina406
5 april 2020 · 535 Inlägg

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

tanke på mängden sprit i tanken så lär knappast en flaska k-sprit lösa något ..
idag är det 10% sprit i bensin så det lär inte hjälpa ett skit



jag tror mer på att det är dålig vantilation i tanken   börja med att strata bilen med tanklocket av och se om det gör någon skillnad    så var min 850 varje gång jag tankade så var det lugn i helvete att få igång ibland räkte det med att öppna tanklocket ibland hjälpte det inte alls..

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Ok men jag hade problemet så sent som förra året och löste det med sprit. Jag vet inte men det kanske är skillnad på sprit i bensinen och sprit i flaska.
Jag skulle nog prova om jag var du, enkelt och billigt, och en huvudvärk mindre om det fungerar.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Loranga-
6 april 2020 · 52 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Ok men jag hade problemet så sent som förra året och löste det med sprit. Jag vet inte men det kanske är skillnad på sprit i bensinen och sprit i flaska.
Jag skulle nog prova om jag var du, enkelt och billigt, och en huvudvärk mindre om det fungerar.

Tack för svar! Ska testa båda tipsen. Kan biltemas ” Karburatorskydd”
Art. 36-1113 fungera tror du?

Utmarks-Loke
7 april 2020 · 5 813 Inlägg

Är det verkligen bara vid tankning och inte varje gång du kommer med varm motor och stänger av i fem minuter innan du försöker starta igen?

VirreEriksson
7 april 2020 · 1 296 Inlägg

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

tanke på mängden sprit i tanken så lär knappast en flaska k-sprit lösa något ..
idag är det 10% sprit i bensin så det lär inte hjälpa ett skit



jag tror mer på att det är dålig vantilation i tanken   börja med att strata bilen med tanklocket av och se om det gör någon skillnad    så var min 850 varje gång jag tankade så var det lugn i helvete att få igång ibland räkte det med att öppna tanklocket ibland hjälpte det inte alls..

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Det är 5% i bf95 idag smile
Därav namnet E5 som står på vissa pumpar.
Har väl dock varit förslag på 10% nu på senare tid?

Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1998)
Pininfarina406
7 april 2020 · 535 Inlägg

Loranga- skrev:

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Ok men jag hade problemet så sent som förra året och löste det med sprit. Jag vet inte men det kanske är skillnad på sprit i bensinen och sprit i flaska.
Jag skulle nog prova om jag var du, enkelt och billigt, och en huvudvärk mindre om det fungerar.

Tack för svar! Ska testa båda tipsen. Kan biltemas ” Karburatorskydd”
Art. 36-1113 fungera tror du?

Det är den jag har använt. Två flaskor i veckan i några veckor, sen var problemet borta.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2020 · 13 673 Inlägg

VirreEriksson skrev:

Growe skrev:

Pininfarina406 skrev:

Så skulle det ju kunna vara men varför händer det bara efter tankning då? Då har ju ett ev vakuum i tanken precis blivit utjämnat i och med att locket öppnades.
Jag har haft minst tre bilar med detta problem och det har hjälpt varje gång med k-sprit. Alternativt kan man ju tömma och rengöra tanken.

enligt vad jag förstått så hjälpte bara k-sprit förr...

eftersom man förr hade 5% så löst det redan där och idag är det väll 10%       men när jag var yngre var det 0% sprit i bensinen så då var det ju inget som tog med sig vattnet.      men som sagt har jag inget mer logik än så har ju inte testat bara svurit över att skiten inte startar efter man tankat men det var ju säkert 10år sen jag hade det problemet på en bil sist smile

Det är 5% i bf95 idag smile
Därav namnet E5 som står på vissa pumpar.
Har väl dock varit förslag på 10% nu på senare tid?

trodde dom redan höjt till 10%    tankar så sällan bensin och då tittar jag inte närmare på vad som står på pumpen..  åker diesel så slipper tanka hela tiden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Loranga-
7 april 2020 · 52 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det verkligen bara vid tankning och inte varje gång du kommer med varm motor och stänger av i fem minuter innan du försöker starta igen?

Nej det är bara när jag tankat. Både när jag tankar fullt eller om jag typ tankar 20 liter. Har testat köra in på macken och stängt av och startat och då fungerar det. Tankar sedan och då vill den knappt starta. När den väl startat kan jag stänga av och starta hur lätt som helst! Mycket märkligt...

Pininfarina406
7 april 2020 · 535 Inlägg

Loranga- skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det verkligen bara vid tankning och inte varje gång du kommer med varm motor och stänger av i fem minuter innan du försöker starta igen?

Nej det är bara när jag tankat. Både när jag tankar fullt eller om jag typ tankar 20 liter. Har testat köra in på macken och stängt av och startat och då fungerar det. Tankar sedan och då vill den knappt starta. När den väl startat kan jag stänga av och starta hur lätt som helst! Mycket märkligt...

Och ju mer du skriver om ditt problem desto säkrare blir jag på att problemet är vatten/kondens som blandas med bensinen vid tankning.
Jag tror även att om bilen finge stå en timme efter tankning så skulle vattnet hamna i botten igen och bilen skulle starta som vanligt.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2020 · 17 380 Inlägg

För ett tag sedan hade en SAAB-ägare samma problem. Fick mala på starten i 15 sekunder innan bilfan gick igång efter tankning. Det var T-ventilen som gett upp.

Normalt sett är det övertryck i tanken och när man tankar släpps detta ut. Då får soppan inte samma skjuts upp till sprutet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
7 april 2020 · 535 Inlägg

Hybrid_ skrev:
För ett tag sedan hade en SAAB-ägare samma problem. Fick mala på starten i 15 sekunder innan bilfan gick igång efter tankning. Det var T-ventilen som gett upp.

Normalt sett är det övertryck i tanken och när man tankar släpps detta ut. Då får soppan inte samma skjuts upp till sprutet.

Det var en nyhet för mig och enkelt för Ts att testa. Öppna tanklocket utan att tanka och kolla om samma sak händer ändå.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Pininfarina406
7 april 2020 · 535 Inlägg

Hybrid_ skrev:
För ett tag sedan hade en SAAB-ägare samma problem. Fick mala på starten i 15 sekunder innan bilfan gick igång efter tankning. Det var T-ventilen som gett upp.

Normalt sett är det övertryck i tanken och när man tankar släpps detta ut. Då får soppan inte samma skjuts upp till sprutet.

Hej nu har jag funderat ett varv till på det du skrev. Var skulle övertrycket i tanken komma ifrån menar du? Det är väl ingen pump som går åt det hållet eller?
Att det kan bli undertryck med tex fel slags tanklock på en bil som ska ha ett ventilerat lock har jag upplevt men övertryck?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
ubergubben
7 april 2020 · 1 Inlägg

Det kan vara fel på din "Purge valve" https://www.samarins.com/glossary/purge-valve.html

https://www.youtube.com/watch?v=dGfxpjG … p;index=38

Jag vet inte om det är en myt men jag har hört att man inte ska tanka mer efter att munstycket slår ifrån för då kan man tydligen få detta fel.

Senast redigerat av ubergubben (7 april 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2020 · 17 380 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hybrid_ skrev:
För ett tag sedan hade en SAAB-ägare samma problem. Fick mala på starten i 15 sekunder innan bilfan gick igång efter tankning. Det var T-ventilen som gett upp.

Normalt sett är det övertryck i tanken och när man tankar släpps detta ut. Då får soppan inte samma skjuts upp till sprutet.

Hej nu har jag funderat ett varv till på det du skrev. Var skulle övertrycket i tanken komma ifrån menar du? Det är väl ingen pump som går åt det hållet eller?
Att det kan bli undertryck med tex fel slags tanklock på en bil som ska ha ett ventilerat lock har jag upplevt men övertryck?

Bensin avdunstar. I synnerhet när den skakas om under körning. Till en viss gräns givetvis. Därav alltid ett litet övertryck i tanken om den inte är fullt ventilerad.

Pluginbilar har exempelvis en elektroniskt styrd EVAP-ventil som öppnar först när föraren vill öppna tankluckan. Då står bilen och tänker en stund medan den släpper ut gas genom ett filter innan luckan öppnas. Kan vara irriterande ibland, tro mig...

Blir det fel på en sådan ventil sätts felkod och bilen kan i vissa fall sluta fungera. Har hänt mig en gång. Bensinmotorn vägrade starta och bilen gick enbart att köra på el.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Evap

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
8 april 2020 · 535 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hybrid_ skrev:
För ett tag sedan hade en SAAB-ägare samma problem. Fick mala på starten i 15 sekunder innan bilfan gick igång efter tankning. Det var T-ventilen som gett upp.

Normalt sett är det övertryck i tanken och när man tankar släpps detta ut. Då får soppan inte samma skjuts upp till sprutet.

Hej nu har jag funderat ett varv till på det du skrev. Var skulle övertrycket i tanken komma ifrån menar du? Det är väl ingen pump som går åt det hållet eller?
Att det kan bli undertryck med tex fel slags tanklock på en bil som ska ha ett ventilerat lock har jag upplevt men övertryck?

Bensin avdunstar. I synnerhet när den skakas om under körning. Till en viss gräns givetvis. Därav alltid ett litet övertryck i tanken om den inte är fullt ventilerad.

Pluginbilar har exempelvis en elektroniskt styrd EVAP-ventil som öppnar först när föraren vill öppna tankluckan. Då står bilen och tänker en stund medan den släpper ut gas genom ett filter innan luckan öppnas. Kan vara irriterande ibland, tro mig...

Blir det fel på en sådan ventil sätts felkod och bilen kan i vissa fall sluta fungera. Har hänt mig en gång. Bensinmotorn vägrade starta och bilen gick enbart att köra på el.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Evap

Ok men det lär ju inte vara fallet på ts’s bil. En Volvo från 00 är ju inte så avancerad.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2020 · 17 380 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hybrid_ skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hej nu har jag funderat ett varv till på det du skrev. Var skulle övertrycket i tanken komma ifrån menar du? Det är väl ingen pump som går åt det hållet eller?
Att det kan bli undertryck med tex fel slags tanklock på en bil som ska ha ett ventilerat lock har jag upplevt men övertryck?

Bensin avdunstar. I synnerhet när den skakas om under körning. Till en viss gräns givetvis. Därav alltid ett litet övertryck i tanken om den inte är fullt ventilerad.

Pluginbilar har exempelvis en elektroniskt styrd EVAP-ventil som öppnar först när föraren vill öppna tankluckan. Då står bilen och tänker en stund medan den släpper ut gas genom ett filter innan luckan öppnas. Kan vara irriterande ibland, tro mig...

Blir det fel på en sådan ventil sätts felkod och bilen kan i vissa fall sluta fungera. Har hänt mig en gång. Bensinmotorn vägrade starta och bilen gick enbart att köra på el.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Evap

Ok men det lär ju inte vara fallet på ts’s bil. En Volvo från 00 är ju inte så avancerad.

Jodå. Sitter en sådan på den med. Kanske inte så avancerad som du säger. Men den finns. Ger felkod P24XX när den strular.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang