Svetsa grenrör-avgasrör

Bwob
6 april 2020 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235326/235326-9953ca401d88fa4e99659f4f66f3a4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235326/235326-e8844bbecb7d4d1a5fd9b23773972899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235326/235326-383e8ec1b4b2246ca63f8016ff83ac9f.jpg

Tjenare garaget!
Dessa bilder är fogen mellan grenröret och avgasröret på min stackars citroen-c25 husbil...
Man måste ta ut motorn för att byta grenrör, varför detta är uteslutet :p

Min tanke är att försöka pinnsvetsa detta på plats under bilen, vad tror ni?
Eventuellt kapa avgasröret en bit innan kröken och svetsa dit ett nytt rör med mindre rost?
Alternativt, vad tror ni en verkstad skulle kräva för ett sånt här jobb?

All hjälp mottages tacksamt, besiktning i september!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 april 2020 · 4 917 Inlägg

Japp, detdär klarar du nog eftersom det verkar vara lite tjockare gods
Men glöm för 17 inte att ta av batteriet FÖRST, för annars kan det kosta en generator.
Har du möjlighet så svetsa på något längs med röret så det inte brister i sprickan igen.
Det skulle inte förvåna om dom vill ha typ 1500 för att svetsa..sad

Senast redigerat av axxet (6 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Silverstorm
7 april 2020 · 13 Inlägg

Lägg in ett större rör i delningen kör med tunna pinar

Utmarks-Loke
7 april 2020 · 5 809 Inlägg

Det där är inte enkelt att pinnsvetsa. Först måste du borsta rent så du får fram ren metall, sedan måste du lägga något emellan för att fylla upp gapet, det blir svårt att fylla med bara svets. Inte kul när man ligger under en bil, översidan kanske inte ens går att komma åt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jo, jag har svetsat såntdär..
Man kortar såklart pinnen , sen ska det inte vara några bekymmer..
Och sen är faktiskt pinnasvets perfekt när det ligger lite skit ivägen..
glöm inte att lägga stödet jag nämnde ovan , för annars vickar den sönder igen, vid sidan om svetsen, för själva svetsen är så hård att den knappast spricker i första taget eftersom den är hårdare än själva stålet...
Motsäg mig gärna om ni vågar..smile

Senast redigerat av axxet (7 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Off
7 april 2020 · 101 Inlägg

axxet skrev:
Jo, jag har svetsat såntdär..
Man kortar såklart pinnen , sen ska det inte vara några bekymmer..
Och sen är faktiskt pinnasvets perfekt när det ligger lite skit ivägen..
glöm inte att lägga stödet jag nämnde ovan , för annars vickar den sönder igen, vid sidan om svetsen, för själva svetsen är så hård att den knappast spricker i första taget eftersom den är hårdare än själva stålet...
Motsäg mig gärna om ni vågar..smile

Jag vågar motsäga dig absolut.

Du har ingen aning ifall trådskaparen faktiskt KAN svetsa pinne.

Att som total nybörjare svetsa runt ett rör med kort diameter är ju skitsvårt. Adderar man dessutom rost, att man ska ligga på rygg(?) OCH att man inte kan vrida på röret för bästa åtkomst gör det ju verkligen inte bättre.

Jag är utbildad svetsare och när jag var som vanast att svetsa pinne, så hade jag fortfarande tyckt det där varit skitsvårt och minst sagt krångligt.

Utmarks-Loke
7 april 2020 · 5 809 Inlägg

En ytterligare aspekt är att avgasrör brukar ha någon sorts rostskyddsbeläggning, förmodligen galvanisering? Den är det ganska bra att slipa bort innan man svetsar, dels för att det skall fästa, dels för att det går åt mycket mjölk om man andas in gaserna. Och även rosten måste ju slipas bort någorlunda, på alla sidor.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2020 · 4 917 Inlägg

Man måste vara tydligare verkar det som..
Jag menade att själva svetsen inte spricker och inte okunskapen hos TS..sad
Sen när det gäller galvanisering så går det bra att svetsa med pinne, för det har jag gjort faktiskt, och pinne är absolut den bästa svetsmetoden där.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
8 april 2020 · 2 831 Inlägg

axxet skrev:
Man måste vara tydligare verkar det som..
Jag menade att själva svetsen inte spricker och inte okunskapen hos TS..sad
Sen när det gäller galvanisering så går det bra att svetsa med pinne, för det har jag gjort faktiskt, och pinne är absolut den bästa svetsmetoden där.

Att svetsa detta där det sitter är inget för en nybörjare, möjligen om man tar ner röret. Men att svetsa detta liggande/halvliggande under bilen kräver sin skicklighet annars är det lätt det blir ännu större hål.

Apropå svetsning av galvade rör rekommenderar jag inte svetsning då röken är giftig och man kan bli ganska konstig om man andas in den.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2020 · 4 917 Inlägg

uhlin skrev:
.

Apropå svetsning av galvade rör rekommenderar jag inte svetsning då röken är giftig och man kan bli ganska konstig om man andas in den.

Ja, jag märkte det när jag jobbade med att svetsa ihop galvade behållare som hade gått sönder p gr av dåligt svetsade ben.
Det gällde att svetsa utomhus och i medvind, såklart..
Men det är ju några år sedan sist..smile

Senast redigerat av axxet (8 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
dkws2
8 april 2020 · 176 Inlägg

det svetsar man busenkelt med pinne, så länge man kommer åt det

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2020 · 4 917 Inlägg

dkws2 skrev:
det svetsar man busenkelt med pinne, så länge man kommer åt det

Ja, men somliga tycker det  är svårt, och såna är det svårt att övertyga..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
8 april 2020 · 5 809 Inlägg

Fast en av de som tycker det verkar svårt är ju den enda av oss som har varit svetsare, och dessutom är utbildad... Jag påstår inte att det omöjligt men "busenkelt" är det inte heller. Vi får hoppas TS återkommer sedan och berättar hur det var. Sedan skulle jag vilja ha en rapport om ett år, om det fortfarande hänger ihop, är tätt och inte har skakat sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang