Kan man rostskydda en ny takluckepanel?

Myrup
7 april 2020 · 16 Inlägg

Hej hej, precis som rubriken lyder så undrar jag ifall man kan eller bör (eller ifall det bara är onödigt) göra någon slags rostskydd för en ny takluckepanel jag precis har beställt, jag har inte sett delen själv än, men den skall vara helt rostfri. Och i och med att jag fortfarande är en nybörjare på sånt här så undrar jag ifall man kan eller bör göra något för o behandla eller skydda den nya delen?

Jag bifogar en bild på hur panelen är ut idag lol
Som ni ser kan i alla fall inte den nya panelen vara särskilt mycket sämre.

Det här är ju mitt lilla kärleks projekt och som nybörjare så förväntar jag mig inte perfektion någon stanns (det kommer denna bilen aldrig uppnå), utan jag vill bara få köra den så länge jag kan.

Tack för hjälpen!https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-76916ed6d97ac0135b2b5c871c43d312.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-4566975e91bf6456aff8d9bcecfb6e7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-3e859adccd4140387a9880cb2e6436df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-7c3c0f369b16a2a2439c29556bb3ea78.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2020 · 4 917 Inlägg

Har ALDRIG hört talas om att man behöver rostskydda en rostfri panel..
Eller har jag missat nåt..?

Senast redigerat av axxet (7 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myrup
7 april 2020 · 16 Inlägg

Nej det är därför jag frågar, för jag vet inte alls själv. Jag undrade bara ifall det finns något att skydda den lite extra så att den inte rostar lika snabbt som den gamla har gjort.

Bwonka
7 april 2020 · 236 Inlägg

Svårt att se på bilderna hur det har rostat men i första hand bör man nog att eliminera orsaken till rostangreppet. T.ex igentäppt dränering, smuts som samlats, avskavd färg etc..

Annars kan du i princip applicera valfritt rostskyddsmedel, olja eller fett.

Lycka till smile

jaka54
7 april 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Antar att brevskrivaren menar att panelen är ny och fri från rost...inte att den är gjord av rostfritt stål! wink

Myrup
7 april 2020 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antar att brevskrivaren menar att panelen är ny och fri från rost...inte att den är gjord av rostfritt stål! wink

Precis, den är inte av rostfritt stål. Jag ville bara veta ifall man kan förebygga mor rost på den andra plåten nu innan jag monterar den.

Senast redigerat av Myrup (7 april 2020)

Myrup
7 april 2020 · 16 Inlägg

Bwonka skrev:
Svårt att se på bilderna hur det har rostat men i första hand bör man nog att eliminera orsaken till rostangreppet. T.ex igentäppt dränering, smuts som samlats, avskavd färg etc..

Annars kan du i princip applicera valfritt rostskyddsmedel, olja eller fett.

Lycka till smile

Jag vet inte orsaken, jag köpte själv bilen i detta skicket, så därför skall jag ju byta ut hela den panelen och byta alla dränering slangar.

Min fråga var bara egentligen ifall det finns något man kan, spreja på eller göra något extra med den "nya" (det är ju fortfarande en plåt från 1986, men inte rostig) delen. Bara för att förebygga så mycket man kan. Så att inte den jag skall nu byta till börjar rosta snart.

Senast redigerat av Myrup (7 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade sprejat med zinkfärg på burk som grund , för sen vore det väl själve DEN om det skulle rosta sen..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myrup
7 april 2020 · 16 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade sprejat med zinkfärg på burk som grund , för sen vore det väl själve DEN om det skulle rosta sen..smile

Okej, tack! Det skall jag undersöka.

spillolja
8 april 2020 · 4 020 Inlägg

Tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Carosol TO3  etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
8 april 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Tunnflytande rostskydd på sprayburk!

torsen
9 april 2020 · 7 233 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade sprejat med zinkfärg på burk som grund , för sen vore det väl själve DEN om det skulle rosta sen..smile

Instämmer.

Meaganeowner
9 april 2020 · 2 250 Inlägg

Bulta fast en offeranod av zink i närheten.
Måste vara bra elektrisk kontakt med det som ska, skyddas mot rost.

Finns till båtar på t ex Biltema.
Eller om du hittar en plåtbit av ren zink att skruva fast. Obs inte försinkad plåt.

Ren effektiv Zinkfärg av den kvalitet som fanns förr, är väl inte tillåtna att sälja i dag?
Men jag kanske har fel, som oftast.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang