*LÖST* BMW 120d M47 Ryker / sotar mycket vid gaspådrag *LÖST*

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

Någon som vet vad som gör att en e87 120d med M47N2 sotar / ryker för mycket vid gaspådrag ?
Tillägg: efter lite grävande så fann jag att den hade fått Föreläggande på en flygande besiktning efter en visuell inspektion.

Finns det några obvious grejjer som leder till att den sotar / ryker ?

Denna modell har icke Partikelfilter.

Senast redigerat av KenZo (24 april 2020)

Slim
7 april 2020 · 340 Inlägg

Effektbox?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vill också vara med pch gissa..
Hur långt har bilen gått?
Tar den olja?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
7 april 2020 · 5 809 Inlägg

Det är väl någon som satt i en effektbox för att den skall "köla" för det är ju så häftigt när det kommer stora svarta moln när man gasar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2020 · 4 917 Inlägg

Det kan inte vara sant..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

axxet skrev:
Jag vill också vara med pch gissa..
Hur långt har bilen gått?
Tar den olja?

jag vet inget mer förutom att den gått 26000 mil.
Tänkte åka och kika på den, även ta med mig felkodsläsare ..

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl någon som satt i en effektbox för att den skall "köla" för det är ju så häftigt när det kommer stora svarta moln när man gasar

kan det va så enkelt smile ?
Jag vet att det är nästintill omöjligt att pinpointa exakt utan felkoder,, men effektbox ska jag ha i åtanke. smile

nåt mer än effektbox?

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

kikade lite på transportstyrelsen, det verkar som att den fastnade i en flygandebesiktning,
klicka på länken, https://imgur.com/NQqQsVw

panda666
7 april 2020 · 4 228 Inlägg

vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

panda666 skrev:
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?

har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på.
Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.

Turbo kommer att kontrolleras.
Effektbox kommer jag leta efter.
Topplock,, menar du då spricka?

panda666
7 april 2020 · 4 228 Inlägg

KenZo skrev:

panda666 skrev:
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?

har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på.
Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.

Turbo kommer att kontrolleras.
Effektbox kommer jag leta efter.
Topplock,, menar du då spricka?

rycker för mycket kan tyda på sprucken topplock vad ja vet. men får hoppas det inte är nått alvarligt. bess folk kan vara lite griniga ibland, skulle vilja se det faktiskt hur mycket det ryckte för att dom ska behöva säga till. kanske var kallt och var bara kondens^^

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

panda666 skrev:

KenZo skrev:

panda666 skrev:
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?

har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på.
Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.

Turbo kommer att kontrolleras.
Effektbox kommer jag leta efter.
Topplock,, menar du då spricka?

. bess folk kan vara lite griniga ibland, skulle vilja se det faktiskt hur mycket det ryckte för att dom ska behöva säga till. kanske var kallt och var bara kondens^^

Ser ut som att den fastnade på Flygande besiktning,
klicka på länken https://imgur.com/NQqQsVw

KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

hittade denna text på transportstyrelsen när man drog ut gamla ägare:

Följande brister finns konstaterade för åtgärd
AVGASER DIESELDRIVEN SVÄRTNING (8.2.2.2) RÖKTÄTHET FÖR HÖG, VISUELL KONTROLL

Naslund93
7 april 2020 · 297 Inlägg

Någon tidigare ägare som optimerat bilen och plockat bort dpf och egr?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2020 · 13 669 Inlägg

Naslund93 skrev:
Någon tidigare ägare som optimerat bilen och plockat bort dpf och egr?

garanterat..    inget man missar som bilägare heller..    det är skapliga skillnaden..  men samtidigt så förstår jag inte varför dom inte mätervärdena istället gör en  visuellt kontroll .
Jag fått underkänt oxå  men godkända värden hos en annan bilprovare 1vecka senare..

skillnaden den ena vägrade ta avgasmätaren och mäta.   den andra mätte och den var godkänd.

men som sagt det kommer knappast som en överraskning att en bil ryker det syns skapligt bakom bilen när man klipper på.

Senast redigerat av Growe (7 april 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KenZo
7 april 2020 · 155 Inlägg

Vad jag kunnat googla mig fram så har inte denna modell DPF,

Utmarks-Loke
7 april 2020 · 5 809 Inlägg

KenZo skrev:
Vad jag kunnat googla mig fram så har inte denna modell DPF,

De tidigaste E87 kanske inte hade men de senare hade det i alla fall. Du har inte skrivit vilken årsmodell din är.

KenZo
8 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

KenZo skrev:
Vad jag kunnat googla mig fram så har inte denna modell DPF,

De tidigaste E87 kanske inte hade men de senare hade det i alla fall. Du har inte skrivit vilken årsmodell din är.

Tidig -05

Utmarks-Loke
8 april 2020 · 5 809 Inlägg

Jag tror man kunde välja själv om man skulle ha partikelfilter eller inte på den tiden. Leta upp någon VIN-decoder och se vad bilen hade för utrustning om du vill veta om den hade filter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2020 · 13 669 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror man kunde välja själv om man skulle ha partikelfilter eller inte på den tiden. Leta upp någon VIN-decoder och se vad bilen hade för utrustning om du vill veta om den hade filter.

man borde oxå se det hur stora utsläpp man har.. gissar att med partikelfilter tillhör den utsläpp 2005 eller något liknande i reggbeviset..   vill minnas att det står så på min 407a som fanns med och utan dpf.. min har dpf  annars är det 2000 om det är utan. om jag fattat det rätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang