60mm sänkfjädrar fram saab 9000 med original dämpare.

Saab_basse
7 april 2020 · 79 Inlägg

Hej undrar om man kan köra 60mm sänkningsfjädrar fram med originaldämpare på saab 9000 CSE 2,3t 97? eller om man måste köpa ställbara dämpare.
Tänker om fjädrarna lätt lossnar från skålen å om bilen blir ostabil å svajjig på vägen. Kanske om ja måste göra en framvagnsinställning eller något oxå?

Saab 9000 CSE "LUCKAN E PÅ LUT" (1997)
Saab 9-3 Coupé T5 "Coupe T5 LUCKA" (1998)
Christian S
8 april 2020 · 4 815 Inlägg

Saab_basse skrev:
Hej undrar om man kan köra 60mm sänkningsfjädrar fram med originaldämpare på saab 9000 CSE 2,3t 97? eller om man måste köpa ställbara dämpare.
Tänker om fjädrarna lätt lossnar från skålen å om bilen blir ostabil å svajjig på vägen. Kanske om ja måste göra en framvagnsinställning eller något oxå?

självklart ska man göra en hjulinställning efter att man satt på sänkfjädrar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Saab_basse
10 april 2020 · 79 Inlägg

Christian S skrev:

Saab_basse skrev:
Hej undrar om man kan köra 60mm sänkningsfjädrar fram med originaldämpare på saab 9000 CSE 2,3t 97? eller om man måste köpa ställbara dämpare.
Tänker om fjädrarna lätt lossnar från skålen å om bilen blir ostabil å svajjig på vägen. Kanske om ja måste göra en framvagnsinställning eller något oxå?

självklart ska man göra en hjulinställning efter att man satt på sänkfjädrar.

Syftar på att de alltid ska rekommenderas från varenda sida som säljer sänkfjädrar att man drar på andra dämpare vid en sänkning över 40mm. Är de verkligen så viktigt?

Saab 9-3 Coupé T5 "Coupe T5 LUCKA" (1998)
Saab 9000 CSE "LUCKAN E PÅ LUT" (1997)
Weaksauce
11 april 2020 · 158 Inlägg

Det beror på.

Om du sänker bilen mycket utan att byta till rätt stötdämpare kommer dina gamla stötdämpare antagligen bottna ut mycket oftare eftersom stötdämparens effektiva arbetsområde blir mindre. Antagligen leder detta till kass väghållning och ökat slitage på dämparen.

Det kan ju vara så att dämparna tar slut ganska omgående och du får byta oavsett.

Sen kan det ju även vara så att de nya fjädrarna är för hårda för dina gamla dämpare, det kan innebära att bilen upplevs som studsig på små gupp i låga farter och ge en ganska otäck upplevelse om du ska köra riktigt fort.
.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Saab_basse
11 april 2020 · 79 Inlägg

Weaksauce skrev:
Det beror på.

Om du sänker bilen mycket utan att byta till rätt stötdämpare kommer dina gamla stötdämpare antagligen bottna ut mycket oftare eftersom stötdämparens effektiva arbetsområde blir mindre. Antagligen leder detta till kass väghållning och ökat slitage på dämparen.

Det kan ju vara så att dämparna tar slut ganska omgående och du får byta oavsett.

Sen kan det ju även vara så att de nya fjädrarna är för hårda för dina gamla dämpare, det kan innebära att bilen upplevs som studsig på små gupp i låga farter och ge en ganska otäck upplevelse om du ska köra riktigt fort.
.

Dåså då prövar jag att köra kapade sänkfjädrar fram ett tag och om de är otäckt så blir de 60mm fjädrar istället och eventuellt koni runt om.

Saab 9000 CSE "LUCKAN E PÅ LUT" (1997)
Saab 9-3 Coupé T5 "Coupe T5 LUCKA" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang