Motorsåg som inte vill starta

jaka54
9 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Har en Partner 461 motorsåg som vägrar att starta.Den funkade perfekt i går men la plötsligt av...Vägrar sedan dess starta!
Bensin finns.Tvåtaktssoppa som jag kört på tidigare.Senast i går. Har prövat att hälla soppa direkt ner i förbränningsrummet men inte ett liv...
Gnista finns...ändå inte ett liv i motorn.Har testat andra stift och alla ger gnista men inte ett liv när man monterar stiften i motorn.
Funderar på om det skulle vara tändspolen som trasslar?!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2020 · 4 917 Inlägg

jag gissar på 2 saker..
Antingen är kompen borta eller så har du fel tändläge.
Kilen är väl gjord av aluminium så den får du kanske kolla så den inte gett sig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
9 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Ska kolla om svänghjulet sitter fast rätt!
Kompen tycker jag är dålig för när jag vrider om svänghjulet så känner jag ingen direkt komp...vilket är konstigt. -Dålig kolv/cylinderpassning(slitna kolvringar)!? Njaa, den gick perfekt i går och sen när jag skulle starta igen senare på dagen så var det omöjligt att få igång den.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2020 · 4 917 Inlägg

Det ska bli spännande att se vilket..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
9 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Svänghjulet sitter fast... så att kilen skulle ha skjuvats av låter inte troligt.
Man måste ha mutterknackare för att få bort muttern till svänghjulet så jag antar att svänghjulet sitter där det ska...muttern sitter i alla fall j..hårt.

Men kompressionen tycker jag är dålig. I toppen på motorn sitter det en dekompressionsventil och fyller jag förbränningsrummet med motorolja så läcker det olja även i det läge dekompressionsventilen är stängd.

Tittar man in genom avgasöppningen så ser man att det finns en hårtrådstunn öppning i kolvringen precis i centrum av avgasöppningen. -Det kanske ska vara så?! Fan vet! Men att ha kolvringens öppning direkt mot avgasöppningen låter lite udda
och vrider man runt svänghjulet och tittar in i avgasöppningen när kolven går upp mot övre vändläget så pyser det ganska mycket upptill i avgasöppningen .

jaka54
10 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Tog bort svänghjulet i går kväll med hjälp av startsnöre i förbränningsrummet( Tack YouTube) och kilen (av stål) satt där den skulle och svänghjulet monterades tillbaka.

Testade för säkerhetsskull tändstiftet i en trimmer och den startde direkt, så stiftet funkar perfekt (Champion RD J8J).
Kompressionen däremot är dålig! Det märks ingen skillnad vare sig om jag har stiftet monterat eller bortaget.

uhlin
10 april 2020 · 2 834 Inlägg

Titta efter revor på kolven främst på avgassidan.

Låter som nåt har hänt med kolv/kolvringar.

jaka54
10 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Det var kolvringen som var av, på avgassidan! Inga repor på vare sig cylindervägg som på kolvsida.  Frågan är om man kan få tag på en kolvring till en Partner 461?

MickeEng
10 april 2020 · 476 Inlägg

Hallå
Vet inte var du bor, men i Norrköping finns ett företag som heter Ivan Larsson är nästan säker på att dom kan fixa en kolvring.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2020 · 13 731 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
10 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Tack för tipsen!
Growe... på sprängskissen visar de att 46cc motorn har två kolvringar men jag har bara en kolvring.
Antar att nummret ändå stämmer.

jaka54
11 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Enligt firman maskinklippet så har det nummret utgått ur sortimentet! De frågar då efter vilken årsmodell det är på motorsågen och det har jag ingen aning om. Antagligen 15-20 år.
Var hittade du reservdelslistan?Har googlat men inte hittat någon till P461.

Senast redigerat av jaka54 (11 april 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2020 · 13 731 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Enligt firman maskinklippet så har det nummret utgått ur sortimentet! De frågar då efter vilken årsmodell det är på motorsågen och det har jag ingen aning om. Antagligen 15-20 år.

underbart.   mät kolven och försök hitta en ring som bara passar smile   du borde kunna mäta cyl och hur bred kolvringen är.  sen filar du bara gapet efteråt så bör det fungera smile

sen hurvida det är värt det eller ej låter jag vara osagt.


om du söker på ebay på art nummret så hittade jag något ställe som sålde ringar där kunde man om man var osäker ange måttet så såg dom till att det blev rätt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
11 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Hittade den här på eBay och antar att den stämmer med de mått jag har på min kolvring ( diameter 43 mm, tjocklek 1.5mm).

https://www.ebay.com/itm/Piston-Ring-fo … Q#shpCntId

Senast redigerat av jaka54 (11 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 april 2020 · 4 917 Inlägg

Det var verkligen billigt med 100 kr totalt..
När jag skulle beställa ringar till min "evighetsmaskin", ja ni vet väl vilken ?, så skulle det kosta mig närmare 600 totalt, och det var ju ingen höjdare..sad
Så jag har den nerplockad i delar sen höstas och inväntar ett bra mycket bättre köptillfälle..

Senast redigerat av axxet (11 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
29 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Fick hem kolvringen i går!  Kom från en firma i Athen. Passade perfekt! Motorsågen funkar nu perfekt igen! smile

uhlin
29 april 2020 · 2 834 Inlägg

Gött det löste sig och det blev liv i den.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 april 2020 · 4 917 Inlägg

Beställde du den då efter hemsidan som rekades innan ?
För jag skulle behöva några st i olika dimensioner..
För några 600kr ger jag bannemig inte..sad
Grejorna som behöver det är ju mer än 30 år gamla..
Och snål som jag är så köper jag inte nytt..

Senast redigerat av axxet (29 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
1 maj 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Stämmer!
Konstigt!? En svart insexskruv M4x 25mm lång blev över efter monteringen!  Kan inte hitta en sån i spängskissen i tidigare mail och inte se på maskinen var den ska ha suttit.

Senast redigerat av jaka54 (1 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang