Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 173 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Veteranaren
6 januari 2020 · 97 Inlägg

Har läst igenom tråden nu, mycket underhållande och motiverande tråd smile

Tråkigt med balkarna och besiktningen men du hittar säkert en bra lösning, o tänk på att när detta väl är gjort så kan du fokusera på saker du tycker är roligare smile

Följer givetvis och ser fram emot mer uppdateringar!

Cuefa Ain't no place like home...
7 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Veteranaren skrev:
Har läst igenom tråden nu, mycket underhållande och motiverande tråd smile

Tråkigt med balkarna och besiktningen men du hittar säkert en bra lösning, o tänk på att när detta väl är gjort så kan du fokusera på saker du tycker är roligare smile

Följer givetvis och ser fram emot mer uppdateringar!

Tack!
Kul att Du orkat kolla igenom tråden smile
Jag försöker skriva med lite humor så det inte ska bli för tradigt att följa tråden.

Om det kan ge någon annan lite motivation och glädje är jag mer än nöjd med det! smile

Jag har varit usel på uppdateringar på sistonde (det har ju faktiskt inte hänt någonting heller...) men jag lovar bättring!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
vEight Baronen
14 januari 2020 · 1 434 Inlägg

Kul tråd det här! Tänkte på oljan i lådan.. På min 727 ska det vara dextron a olja i och då funkar dextron 2 och 3. Är din låda annorlunda?

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
15 januari 2020 · 4 628 Inlägg

vEight skrev:
Kul tråd det här! Tänkte på oljan i lådan.. På min 727 ska det vara dextron a olja i och då funkar dextron 2 och 3. Är din låda annorlunda?

Enligt Chrysler själva är det bara ATF+3 eller ATF+4 som fungerar i dessa lådor, och jag vill nog inte gärna testa om de har rätt eller fel...
Jag är fortfarande långt ifrån säker på att lådan går att rädda, och jag har kontakt med en kille som skrotat ner en GC, vars låda och bakaxel är i gott skick.

Vi får väl se vad som händer.
Bakaxeln lär jag nog helst byta i alla fall, jag tror det blir billigare och framför allt enklare än att renovera den jag har hmm

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Odmark
15 januari 2020 · 63 Inlägg

Vad jag har läst mig till angående olja i MoPars automatlådor så är dom gamla lådorna betydligt tacksammare då dom funkar bra med det mesta man slänger i dom, Dexron, Typ F (med fastare växlingar dock kortad livstid på främre lamellpaketet som följd), ATF +3 och 4 etc.

Men dom nyare lådorna ska tydligen vara känsliga och ska endast fyllas med av Chrysler rekommenderad olja smile

Angående bakaxeln så är det inte så svårt att renovera som man kan tro, även om det är lite omständigt. Men är en bra grej att lära sig, speciellt om man tänker köra i skogen big_smile Om inte annat så kan du ju byta axel och renovera den gamla när den är lös.

Cuefa Ain't no place like home...
15 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Odmark skrev:
Vad jag har läst mig till angående olja i MoPars automatlådor så är dom gamla lådorna betydligt tacksammare då dom funkar bra med det mesta man slänger i dom, Dexron, Typ F (med fastare växlingar dock kortad livstid på främre lamellpaketet som följd), ATF +3 och 4 etc.

Men dom nyare lådorna ska tydligen vara känsliga och ska endast fyllas med av Chrysler rekommenderad olja smile

Angående bakaxeln så är det inte så svårt att renovera som man kan tro, även om det är lite omständigt. Men är en bra grej att lära sig, speciellt om man tänker köra i skogen big_smile Om inte annat så kan du ju byta axel och renovera den gamla när den är lös.

Ja det är ju faktiskt sant!
Samtliga lager i den axeln är ju tvärslut och det sjunger rätt illa om diffen också dessvärre, det är inte mycket som är bra på den...

Vi får se, steg 1 är fortfarande att få den besiktigad så jag slipper bry mig om den biten tongue

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
texas5020
17 mars 2020 · 297 Inlägg

Hur går det då ?

Cuefa Ain't no place like home...
17 mars 2020 · 4 628 Inlägg

texas5020 skrev:
Hur går det då ?

Går sådär får jag väl säga.
Pga sjukdom och andra åtaganden har denna fått stå i garaget.

Men jag tog faktiskt ut pärlan på en sväng i Söndags, om än en väldigt kort sådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-421652b74393ee81cba7dac2cd0854b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-16093779f2cb4020763a34792effee37.jpg

Växellådan fungerade förvånansvärt bra måste jag säga!

Det ger hopp inför framtiden.

Nu när det börjar bli varmare ute så är tanken att kunna ta ut bilen o slipa bort det sista som behöver göras innan svetsning, och sedan lämna iväg bilen till polarn som har kunskap och utrustning att göra jobbet rätt!

Börjar även dra ihop sig till läge att försöka fixa sommardäck då det är "dubbat" som sitter på bilen nu ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
9 april 2020 · 4 628 Inlägg

OK.

Status-rapport...
Inte mycket nytt har hänt sedan sist.
Jag vet, börjar bli ett tema...

MEN!

Jag har kört en hel del med bilen! Och glädjande nog verkar växellådan må bättre och bättre ju mer jag kör bilen. När lådan är ordentligt varm växlar den faktiskt riktigt skapligt, och ibland får den till och med för sig att använda samtliga 4 växlar OCH lockup! Yeyyy!

Oljebyte no2 med nytt filter samt troligen de elektriska komponenterna på insidan, i kombination med justering av banden hoppas jag är vad som krävs för att få lådan o bli snäll igen smile
Den smäller fortfarande i backen med 30 sekunders fördröjning när lådan är kall, så den är ju inte tipp-topp, men jag kanske inte behöver renovera den direkt i alla fall...
Överväger starkt att modifiera kylningen till lådan också, med en ordentlig extern oljekylare.
Vi får se.

Något som däremot har letat sig hem är lite reservdelar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-09f3a0a6bfe86e5d5ed14f3a4be7c890.jpg

Det är något som inte står rätt till med parkeringsbromsen höger bak. Det skrapar och låter illa.
Således beställde jag hem en rep-sats med samtliga detaljer som krävs för att få ordning på det problemet.
Bränslefiltret luktade ju ungefär lika illa som vätskan som rann ut, såg ut... Så ett nytt sådant blir det också.
Bilen är dessutom grinig att starta när den är kall, det tar ett antal sekunder innan den tänder till vilket får mig o tro att bränslet rinner tillbaks i tanken och således lämnar ledningen/filtret tomt.
Ett nytt filter kanske inte löser det problemet men det kan väl å andra sidan inte bli sämre!

Sist men inte minst, när jag besiktigade bilen första gången tyckte besiktningskvinnan att bromsröret som går ner på bakaxeln och förgrenas ut till vardera hjul, såg lite mögigt ut.
Hon rekommenderade byte, jag höll med.
Nu har ju besiktningen gått ut med råge, så jag tänkte att det är väl lika bra att göra som Hon sa och faktiskt byta ut det, så ett sådant har också tagit hem.

Beroende på hur vädret och andra åtaganden ser ut så kanske i alla fall något händer med bilen i helgen!

Om inte annat måste jag tvätta bort en hel del lera som på något oförklarligt sätt har smugit sig fast på bilen... roll

Just ja, jag tror å det bestämdaste att min framvagnsinställning är åt h-e eftersom bilen beter sig en smula "ko-bent" på vägen, så jag bör väl kasta på lite utrustning o justera det också...

Stay tuned, ni som följer tråden! Nu kommer vår och värme, så det börjar bli aktuellt att ta tag i detta nu cool

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bob-Miller
9 april 2020 · 1 307 Inlägg

Dessa jeepar e ju otroligt billiga ofta så köpa reservdels bil e inte fel..sist såg ja en besiktad för 8000 me höjning på fb...mkt mkt jeep för pengarna..

Cuefa Ain't no place like home...
9 april 2020 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Dessa jeepar e ju otroligt billiga ofta så köpa reservdels bil e inte fel..sist såg ja en besiktad för 8000 me höjning på fb...mkt mkt jeep för pengarna..

Ja, de är ju billiga men det känns överkurs med en hel bil när jag egentligen behöver bakaxel och eventuellt växellåda...

Tanken var ju att det här skulle vara "billigt", och me 2500kr för utgångsobjektet så är 8k på en bil till som bara ska slaktas ner, inte riktigt den väg jag vill gå smile

Har jag en jääääkla tur o hitta en till bil för 2500kr däremot är saken en annan! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
stingray-ragge
9 april 2020 · 1 503 Inlägg

Bara att köra på nu när våren och kanske inspirationen kommer smile

Bob-Miller
10 april 2020 · 1 307 Inlägg

Cuefa skrev:

Bob-Miller skrev:
Dessa jeepar e ju otroligt billiga ofta så köpa reservdels bil e inte fel..sist såg ja en besiktad för 8000 me höjning på fb...mkt mkt jeep för pengarna..

Ja, de är ju billiga men det känns överkurs med en hel bil när jag egentligen behöver bakaxel och eventuellt växellåda...

Tanken var ju att det här skulle vara "billigt", och me 2500kr för utgångsobjektet så är 8k på en bil till som bara ska slaktas ner, inte riktigt den väg jag vill gå smile

Har jag en jääääkla tur o hitta en till bil för 2500kr däremot är saken en annan! ^^

Nä,mena inte o slakta ner bilen för 8000,men a de så mkt bil för pengarna.
Billiga objekt dyker ju också upp ibland.konstigt dom e så billiga de ju ändå Chrysler 318-360 maskiner bästa motorn som finns..polaren skrota förr vanar o så fort nån ringde på cheva fråga dom om motorn va bra,på Dodge fråga dom över bakdörrar o sidodörr aldrig motor..

Cuefa Ain't no place like home...
10 april 2020 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:

Cuefa skrev:

Bob-Miller skrev:
Dessa jeepar e ju otroligt billiga ofta så köpa reservdels bil e inte fel..sist såg ja en besiktad för 8000 me höjning på fb...mkt mkt jeep för pengarna..

Ja, de är ju billiga men det känns överkurs med en hel bil när jag egentligen behöver bakaxel och eventuellt växellåda...

Tanken var ju att det här skulle vara "billigt", och me 2500kr för utgångsobjektet så är 8k på en bil till som bara ska slaktas ner, inte riktigt den väg jag vill gå smile

Har jag en jääääkla tur o hitta en till bil för 2500kr däremot är saken en annan! ^^

Nä,mena inte o slakta ner bilen för 8000,men a de så mkt bil för pengarna.
Billiga objekt dyker ju också upp ibland.konstigt dom e så billiga de ju ändå Chrysler 318-360 maskiner bästa motorn som finns..polaren skrota förr vanar o så fort nån ringde på cheva fråga dom om motorn va bra,på Dodge fråga dom över bakdörrar o sidodörr aldrig motor..

Haha, nä de verkar vara odödliga de motorerna faktiskt big_smile

Och absolut, det är galet mycket bil för pengarna, men det kan bli galet mycket problem också om man har lite otur yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
10 april 2020 · 4 628 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Bara att köra på nu när våren och kanske inspirationen kommer smile

Precis min tanke också smile
Som vanligt är det en massa annat som också ska göras, renovera ett rum i huset bl.a
Men jag tänker försöka hinna med en del Jeep-skruva också ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
19 april 2020 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e3597c5c49a96b54acea3d2f7050912e.jpg


Livet och jag drar inte helt jämt nuförtiden...
Har haft feber i en vecka, och därmed har inte en pinal rörts någonstans vilket är sjukt frustrerande...
Kanon-väder ute flera dagar, men ingen möjlighet eller ork att ens lyfta ett verktyg...

Nåja, det ska väl inte hålla i hela jäkla våren, snart hoppas jag vara frisk.
Då tas det nya tag med detta!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2020 · 17 379 Inlägg

Cuefa skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e3597c5c49a96b54acea3d2f7050912e.jpg


Livet och jag drar inte helt jämt nuförtiden...
Har haft feber i en vecka, och därmed har inte en pinal rörts någonstans vilket är sjukt frustrerande...
Kanon-väder ute flera dagar, men ingen möjlighet eller ork att ens lyfta ett verktyg...

Nåja, det ska väl inte hålla i hela jäkla våren, snart hoppas jag vara frisk.
Då tas det nya tag med detta!

Ops.
Feber en vecka. Låter som du har fått nåt virus...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stingray-ragge
19 april 2020 · 1 503 Inlägg

Aj
Låter inte bra sad
Krya på dig

Cuefa Ain't no place like home...
20 april 2020 · 4 628 Inlägg

Tack tack, jag jobbar (låg-)intensivt på saken.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
20 maj 2020 · 4 628 Inlägg

Jaha?
Hur var det här då?

Jodå, jag lever och andas.
Men som ingift månskensbonde så är det fel tid för egna projekt nu, det har blivit en del skruva på gårdens maskiner istället.

Nu börjar allt sånt däremot lugna ner sig, sådden är avklarad och det mesta annat som behövde göras där är klart eller satt på paus.

Så det börjar med andra ord bli HÖG tid att skruva Jeep!
Har fortfarande inte gjort ett dyft med de reservdelar jag tog hem, inte heller har det blivit något svetsat på pärlan.
Just svetsningen är egentligen det stora hindret till att få bilen besiktigad och godkänd.
Eller ja, det och bromsröret jag beställt hem. Och bromsbackarna till parkeringsbromsen...
O dubbdäcken....
Eeeeäääh....

Nåja, en sak i taget.
Dubbdäcken är slut som vinterdäck så de kommer nog i första hand dubbas ur för att fungera som besiktningsdäck. Sen får vi se om det blir svetsning eller lagning av de andra grejerna först.
Bilen har fått gå lite på småstigarna hemikring och växellådan har på intet sätt glömt att den ogillar 2-3 växlingen. Fördelningslådan är också fortsatt yxig, samt att bakaxeln om möjligt låter ännu värre nu.

Nu kanske ni tycker att jag bara lägger upp det negativa, men absolut inte så!
Jag startade bilen för första gången på 1 månad häromdagen. Den gick segt men nog startade den allt! Och det är fortfarande en helt underbar bil att glida omkring i, oavsett om det är på asfalt eller i skogen...

Så jag tänker kämpa vidare!
Hav förtröstan go' vänner!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang