Tickande motorljud

DaniiK
6 april 2020 · 49 Inlägg

Något tips på hur jag får röret ur vägen?

Meaganeowner
6 april 2020 · 2 250 Inlägg

Ja... Vad tror du?

Om ett enda rör är svårt att få dän...
Hur svårt kan det bli att få dit det igen?

jaka54
6 april 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Hur sitter röret fast? Antagligen med klamrar! Öppna dem så får du bort röret.

DaniiK
6 april 2020 · 49 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur sitter röret fast? Antagligen med klamrar! Öppna dem så får du bort röret.

Hej, tack för svar. Ja den sitter fast annorlunda bort i bild än framtill på bilden. Ska lossa mer så jag kommer åt på andra sidan. Tack smile

DaniiK
10 april 2020 · 49 Inlägg

Det är så sjukt mycket i vägen för kåpan. Behövder råd på vad jag ska ta bort och hur. Slangarna som sitter till spridarna är problem 1.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235028/235028-8d143aab05db73b10153d5b937a7320f.jpg

jompazx
10 april 2020 · 291 Inlägg

Dieslar har ett skumt ljud från motorn som från en bensin motor hade varit otroligt oroväckande. nån som vet varför det låter så?

DaniiK
10 april 2020 · 49 Inlägg

Vågar man bara dra bort gummislangarna från fästena? Ni får ursäkta amatörfrågor men försöker lära mig.

DaniiK
10 april 2020 · 49 Inlägg

Så nu är allt som var i vägen, ur vägen. Det droppade ju ut lite bränsle när jag drog bort slangarna. Ska man göra superrent efter det? Jag tänker alltså på om det kan antändas?

Utmarks-Loke
10 april 2020 · 5 833 Inlägg

Diesel antänds inte på det viset, du kan doppa cigarren i det och allt som händer är att den slocknar

DaniiK
10 april 2020 · 49 Inlägg

Okej tack för info!

husseman
10 april 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, dubbelskölj oljesystemet-dina hydraliska lyftare kommer älska det. Köp inget skit på biltema utan riktig oljeskölj. Låt den få jobba den tid det tar. Byt filter o häll i en bra olja(Inte Biltema) o din bil kommer gå bra igen. Att ta bort  ventilkåpan o titta på hydraliska lyftare är inte DIY arbete. Har du dålig koll så lär du ställa till med mer än du fixar... o Diesel är inte direkt brandfarligt, så lite bromsrengöring o torka rent funkar.
Lycka till /Husse

DaniiK
10 april 2020 · 49 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, dubbelskölj oljesystemet-dina hydraliska lyftare kommer älska det. Köp inget skit på biltema utan riktig oljeskölj. Låt den få jobba den tid det tar. Byt filter o häll i en bra olja(Inte Biltema) o din bil kommer gå bra igen. Att ta bort  ventilkåpan o titta på hydraliska lyftare är inte DIY arbete. Har du dålig koll så lär du ställa till med mer än du fixar... o Diesel är inte direkt brandfarligt, så lite bromsrengöring o torka rent funkar.
Lycka till /Husse

Okej rekommenderar du någon särskild oljeskölj? Vi bytte olja först på en verkstad. Kort därefter tömde jag oljan och körde, Japp biltema rengöringsolja dock bara 2.5 l i ca 10 min. Tömde och körde biltema 5w-40. Förrgår testade jag ha i Liqui Moly oljetillsats för hydrauliska lyftare. Tycker bara det blir värre ju mer jag gör.

husseman
10 april 2020 · 1 588 Inlägg

Finns massa bra, AD har nån som de bara säljer till verkstäder(då den e´så vass att man bör följa vissa regler). Omega har riktigt bra saker- men inte billiga. Hade nog satsat på Omega då du bör kunna få tag i den smidigast. Låt den verka länge o snåla inte. Får du bara rent i systemet så slå i en vettig Olja(inte Biltema) o inte för blaskig. Borde funka så länge du inte har nåt mekanisk fel på din maskin.
mvh/Husse

Meaganeowner
10 april 2020 · 2 250 Inlägg

Bara undrar...

Vad förväntar du dig att hitta under ventilkåpan?

En lös skruv, kanske?

För du har la en plan, eller?

Om inte, så kanske det är lättare att skruva underifrån. Mer som rör sig där...



.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 april 2020)

jaka54
10 april 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Det är väl inget fel på Biltemas oljor? Vad skulle det vara vi så fall? Statoil är väl leverantören?!

jompazx
11 april 2020 · 291 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Diesel antänds inte på det viset, du kan doppa cigarren i det och allt som händer är att den slocknar

Det gäller även för bensin. Det har primärt att göra med blandningsförhållandet, det ska till mycket luft för att få fjutt på bränslet. har du det i flytande form är det för lite luft om det inte är ett väldigt tunt skikt. släpper du en tändsticka i en skål bensin kommer det avdunstade bensinångan antändas men när tändsticka slår i vätskan slocknar den. I diesel har du ingen ånga som hänger i luften därav slocknar bara tändstickan. det är på tok för fet blandning! jämför dieselkokpunkt 180-320 med bensinkokpunkt 30-190 grader celcius.

se denna video. https://www.youtube.com/watch?v=Zph5usgWkN0 , den förklarar det enkelt och praktiskt.

Min farsas kompis blev en gång tillsagd att han inte fick röka på en bensinstation, och svarade det med att nonchalant fimpa ciggen i tanken på sin moped. Det var väl kallt antar jag.

Senast redigerat av jompazx (11 april 2020)

DaniiK
11 april 2020 · 49 Inlägg

Jag kanske får göra en flush till innan något mer avancerat. Men ska det ryka om man lyfter upp oljelocket när motorn är kall och precis startat? Alltså lite ånga som sakta kommer upp. Läste att det kunde ha med någon täthet att göra.

DaniiK
11 april 2020 · 49 Inlägg

Vevhusventilationen hade det ev med att göra. Är det något man ser på bilden, vet inte vart det sitter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2020 · 13 729 Inlägg

DaniiK skrev:
Jag kanske får göra en flush till innan något mer avancerat. Men ska det ryka om man lyfter upp oljelocket när motorn är kall och precis startat? Alltså lite ånga som sakta kommer upp. Läste att det kunde ha med någon täthet att göra.

normalt..  när en motor går från kall till varm drar den åt sig mycket fukt och fukten försvinner sen när motorn blir varm.



rätt säker på att det problem är relaterat till spridare eller bränslet.   

om jag kör min polo 1.6tdi hårt.. alltså drar ur den riktigt ordenkligt på växlarna kör fort en längre stund så hör jag att spridarna knackar märkbart högre än om man kört lungt.

så skulle börja med att byta bränslefilter  när det är bränslebrist knackar det mer.   men spridarna slits och tappar sprutbilden och då är risken stor att dom börjar knacka.     bästa är att uppsöka någon som är väldigt duktig på dieselmotorer istället för att försöka lösa det själv.  tyvärr.. 

skulle jag personligen chansa hade jag bytt spridarna.. utan att ens blinka.
har man tillgång till annan bil så kan man alltid provtrycka dom men knappast värt det till en så vanlig motor där Ebay har driver med billiga spridare som kostar mindre än en provtryckning i sverige smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
11 april 2020 · 2 250 Inlägg

Om vi tar den första diagnosen som TS lämnade.
"I friläge låter det mindre."

Alltså en lyftare låter inte mer för att motorn belastas! Inte ens spridare.

Däremot låter lager och ibland kolvar, kolvbult o s v, med för stort slitage och annat mer vid belastning.

En anledning till slitage är givetvis hur man skött oljebyten och att det aldrig varit för lite med olja. Inte så bra enligt TS

Har oljevarningen lyst/larmat någon gång under körning?
Det första som tar stryk då är vev- eller ramlager, eftersom det även normalt är stor belastning på dessa.


Skulle öven kunna vara ett motorfäste/motorkudde som lossnat eller gått sönder. Märks främst vid belastning.
Märker du om någon drar handbromsen och lägger i växeln, släpper lite på kopplingen, typ hitta dragläge, då får inte motorn vrida sig speciellt mycket.

Än en gång. Ställ frågor på Clubrenaultsverige.Com, eller leta på deras forum. 1000-tals specifika Renault frågor o svar.

Tips... Köper filter och rekommenderad olja 15 liter åt gången på Autofrance. Ca 80 kr litern för helsyntet. Enhetsfrakt upp till 15 kg.

F ö, var det kul att lyfta på ventilkåpan?
Blev du något klokare av detta?

.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang