Saab 9-5 2,3t -04 varnar för lågt oljetryck samt oljud från motorn.

pucko97
30 december 2019 · 93 Inlägg

Hybrid_ skrev:

johannesburg skrev:

torsen skrev:

Går inte att slipa med "fint sandpapper".
På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta  delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.

Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Vad kostar en ny maskin och vad är bilen värd? Måste motorn giftas in med databoxen?

Du köper en "nygammal" motor på skroten och klipper balansaxelkedjan så kan du åka 10 000 mil till med bilen.
För om din bil låter sådär är det antagligen vevlagerras eller balansaxelras.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2019 · 13 734 Inlägg

pucko97 skrev:

Hybrid_ skrev:

johannesburg skrev:

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Vad kostar en ny maskin och vad är bilen värd? Måste motorn giftas in med databoxen?

Du köper en "nygammal" motor på skroten och klipper balansaxelkedjan så kan du åka 10 000 mil till med bilen.
För om din bil låter sådär är det antagligen vevlagerras eller balansaxelras.

bästa är väll att hinka i ett 2.3l block från en 9000 och alla oljeproblem är bortblåsta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johannesburg
30 december 2019 · 36 Inlägg

pucko97 skrev:

Hybrid_ skrev:

johannesburg skrev:

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Vad kostar en ny maskin och vad är bilen värd? Måste motorn giftas in med databoxen?

Du köper en "nygammal" motor på skroten och klipper balansaxelkedjan så kan du åka 10 000 mil till med bilen.
För om din bil låter sådär är det antagligen vevlagerras eller balansaxelras.

klipper balansaxelkedjan? vad har den för funktion då?

Meaganeowner
30 december 2019 · 2 250 Inlägg

Att driva en axel med vikter. Ska minska vibrationer i motorn.
Går förmodligen att köra utan drift på denna axel, som ska sitta kvar.

pucko97
30 december 2019 · 93 Inlägg

Balansaxellagren(och "cykelkedjan" som driver den) brukar ge sig först och börjar läcka olja vid lagren och när trycket slipper ut där så går de större lagren i motorn även så småningom. Axlarna går dubbla motorvarven och gillar inte kallstarter och mycket stadskörning.

johannesburg
11 januari 2020 · 36 Inlägg

Jag bytte dom dåliga ramlagrena och har kört ca 50 mil utan några symptom. och ni som är väldigt seriösa och kunniga och ska göra allt på rätt sätt kan sluta läsa nu haha men när jag bytte dom så var det ett lager som var för "stort" och jag fick inte dit det så jag slipade bort ca 0.2 mm på lagret och fick in det upp bakom veven men sen fastnade den när den nästan var på plats och jag lyckades inte få loss den igen så jag satte en skruv i oljekanalen på veven och tryckte in lagret med veven och när jag monterade dit andra delen så klämdes lagrena lite mot veven men jag hade hållt på med skiten så lä'nge och jag behövde använda bilen dagen efter så jag gav upp och monterade dit det ändå och tänkte att det kanske slits in, när jag sedan startade bilen så märktes det ganska tydligt att motorn gick trögt jag behövde ha lite gas precis när jag startade men sedan gick den på tomgången. jag förväntar mig inte att det kommer att hålla särskilt länge så jag kommer uppdatera när det blir dåligt igen. Sen undrar jag om det går att köra med 1 dåligt lager och 4 bra utan att det märks av eller hör man det?

Slim
11 januari 2020 · 340 Inlägg

Haha, uppdatera oss hur det går. Jag hade aldrig gjort som du, men det blir kul att höra hur länge det fungerar:)

Utmarks-Loke
11 januari 2020 · 5 833 Inlägg

Det blir ingen bilsemester för dig i sommar alltså, helst inga resor längre än att det går att traska hem när det är dags big_smile

Meaganeowner
11 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Pöjk. Åk inte längre, än att du kan gå hem... Var det nån som sa till sin son.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 januari 2020)

johannesburg
18 april 2020 · 36 Inlägg

Slim skrev:
Haha, uppdatera oss hur det går. Jag hade aldrig gjort som du, men det blir kul att höra hur länge det fungerar:)

Utmarks-Loke skrev:
Det blir ingen bilsemester för dig i sommar alltså, helst inga resor längre än att det går att traska hem när det är dags big_smile

Meaganeowner skrev:
Pöjk. Åk inte längre, än att du kan gå hem... Var det nån som sa till sin son.

530 mil har bilen gått nu sedan lagerbytet...och den går faktiskt fortfarande väldigt bra, inga knackningar eller oljelampor som tänts.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 april 2020 · 4 917 Inlägg

Imponerande och verkar betydligt bättre än expertisen förmodade ,än så länge..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
johannesburg
23 april 2023 · 36 Inlägg

För som som är intresserade så kan jag säga att jag bytte det dåliga ramlagret efter ca 1500 mil då jag tyckte att det knackande ljudet hade börjat komma tillbaka sen dess har den gått bra i ca 2000 mil i motorn fram tills den åkte till skroten tidigare i månaden av andra anledningar 🙂

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2023 · 17 465 Inlägg

Tackar så mycket för uppdate! Kul!

/Mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang