B234f ojämn gång

Pcardin
5 maj 2020 · 27 Inlägg

Hej Vänner.

B234f, Volvos 16 ventilare. Går ojämnt på tomgång (inte extremt men vandrar en aning) men framförallt uppstår problem vid körning. Att accelerar upp till t. Ex 80km/h är inga problem, går jämnt och fint. Att sen ligga i 80km/h är en mardröm. Bluddrar, hackar osv. Minsta gaspådrag och den spinner fint.

Bytt

Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Motortempgivare - fabriksny(efter felkod, och ja - rätt givare till styrenhet ej instrument)
Vevaxelgivare - fabriksny(eller impulsgivare kallas Den kanske)
LMM (provat 3 olika utan minsta skillnad och har ej öppet Luftfilter utan org)
Insugspackning
Tändstift

Kollat

Felkoder - fortf motortempgivare felkod
Komp 12,1-12,5 på alla fyra

Rimligt nästa steg, tack för tips? Vet att många direkt springer på LMM här men vill utesluta allt annat innan jag pungar upp för en helt ny så fokusera er analys bortom LMM for now

Pcardin
5 maj 2020 · 27 Inlägg

Pcardin skrev:
Hej Vänner.

B234f, Volvos 16 ventilare. Går ojämnt på tomgång (inte extremt men vandrar en aning) men framförallt uppstår problem vid körning. Att accelerar upp till t. Ex 80km/h är inga problem, går jämnt och fint. Att sen ligga i 80km/h är en mardröm. Bluddrar, hackar osv. Minsta gaspådrag och den spinner fint.

Bytt

Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Motortempgivare - fabriksny(efter felkod, och ja - rätt givare till styrenhet ej instrument)
Vevaxelgivare - fabriksny(eller impulsgivare kallas Den kanske)
LMM (provat 3 olika utan minsta skillnad och har ej öppet Luftfilter utan org)
Insugspackning
Tändstift

Kollat

Felkoder - fortf motortempgivare felkod
Komp 12,1-12,5 på alla fyra

Rimligt nästa steg, tack för tips? Vet att många direkt springer på LMM här men vill utesluta allt annat innan jag pungar upp för en helt ny så fokusera er analys bortom LMM for now

Tillägg,

Ingen skillnad varm/kall
Oljetryck 4
Stannar fint runt 80gr kyltemp även vid hård körning
Ja rätt nr på prövade LMM

Pcardin
14 maj 2020 · 27 Inlägg

Gett mig på att försöka mäta upp då jag inte kan utesluta kabelbrott. Ingen signal från kyltempgivaren försätter väl bilen i ett läge där jämn gång inte prioriteras??

Mellan stiften på givaren får jag 3,95 (multimeter på 20k ohm) och då va motorn lätt varm, en stund en senare 4,06 så verkar som att lägre temp ökar värde = givaren hel.

På kontakten till givaren får jag strax över 5 volt på ena och runt 4,9 volt på andra

Däremot mellan givare och stift 13 på kopplingen till boxen får jag ingen signalmed miltimetern på det där läget som ger ljud när ändarna möts.

Tankar??

Pcardin
31 maj 2020 · 27 Inlägg

Problemen fortsätter.. Gått över kabelhärvan och stift 13 får signal från motortempgivare nu.

Ny teori - tempgivare fungerar, signal går till stift 13 som det ska men box ger felkod för motortempgivare (och därmed kommer mager/fet blandning osv koderna som ett brev på posten efter ett tags körning).

Är det vanligt bränsleboxen ger upp? Lönt prova byta bränslebox?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang