Blästra bort rost, men sedan – epoxy eller annat?

caromania Forummoderator
15 maj 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:

caromania skrev:

husseman skrev:
Hmm, inom nåt år har du genomrost igen. Finns ekonomiplåt av en anledning- men lycka till.

mvh/husse

Men vänta nu, genomrost? Hur definierar du det? Om han får bort rosten (!) och målar så kommer det hålla. Definitivt. Ekonomiplåt betyder ju svets, grundfärg och lack. Det är ingen utväg eller lösning heller. Att blästra (torrt) och täcka direkt med grund/lack är inte sämre det. Bara man gör det rätt.

Ja tittade på bilderna- detta e´inte ytrost, det är ju för fasen grövre porer än i min näsa. Plåten e´slut o att göra nåt annat än att byta ut den e´fuskjobb. Detta e´min åsikt, inget fel på epoxy o sånt..på en mc kåpa i plast.  Att lägga massa jobb på att få bort nåt som bara vägrar försvinna trots alla undermedel, känns som bortkastad tid. Plåt med rost-lagar man med ny plåt utan rost. Så enkelt är det..enligt mig.

mvh/husse

Förvisso. Men om du ska koppla på svetsen med ny plåt så har du fortfarande brallorna vid anklarna. Det är ingen garanti. Hellre blästra bort den gamla rosten framför att svetsa i ny plåt. Alla dagar i veckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
15 maj 2020 · 5 729 Inlägg

Hej!
Det där är ju inte genomrostat! Då behövs ingen ekonomiplåt. Då fixar men det Corrostabil. Testa får du se! Alla svarta porer är rost, och  det måste bort! Corrostabil tar bort det .

husseman
16 maj 2020 · 1 590 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det där är ju inte genomrostat! Då behövs ingen ekonomiplåt. Då fixar men det Corrostabil. Testa får du se! Alla svarta porer är rost, och  det måste bort! Corrostabil tar bort det .

hmm... ta en svetshammare o slå ett slag o ja lovar dig du behöver inte mer än släppa hammaren av sin egen tyngd så gör den hål i detta.  Jag vidhåller att detta är rost som gått för långt o som inte kan räddas utan att byta plåt. Allt annat e´fuskjobb.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang