Volvo 850 utan gnista

seven-40
23 maj · 11 Inlägg

hej har en volvo 850 glt 97a som vägrar starta efter jag fått slut ström o batteriet i vintras helt död
den får bränsle till cylindrarna. batteriet är bytt, har testat byggla larmet. har ohm mätt vevaxelgivaren.
men idag mätte jag kontakten till kamgivaren som kommer från styrdon och fick 12volt på båda kablarna och jord- har läst att det ska var 12v ovh 5 volt?

jaka54
23 maj · 3 703 Inlägg

Hej!
Har du soppa fram till spridarna?

seven-40
23 maj · 11 Inlägg

ja det stämmer

jaka54
23 maj · 3 703 Inlägg

Hej!
Och du har fullladdat batteri? Runt 13V precis när du laddat det i ca 12-16 timmar.

seven-40
23 maj · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och du har fullladdat batteri? Runt 13V precis när du laddat det i ca 12-16 timmar.

jajjemän testat 2 batterier från fungerande bilar. har eventuellt fått tag på en kamgivare så ska testa å byta den.

husseman
23 maj · 271 Inlägg

Hmm, det vill ja veta hur det slutar..glöm inte att tala om hur det gick. ( ja tror ja vet svaret- men vill gärna veta om hur det gick) .  mvh/husse

Nybergrobin
23 maj · 2 077 Inlägg

Blir stiften blöta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj · 10 144 Inlägg

har du t testat en våldstartning.. är den manuell kan du helt enkelt dra bilen  med växel i.. då hoppar den säkert igång..  dessa bilar hatar att bli avstängda innan dom är riktigt varma då kan dom bli så..

om det är en automat testat helt enkelt att köra på starten en bra jävla stund med full gas. så brukar dom hoppa igång...     men visst det gäller ju att man verkligen har en gnista till att börja med.  framgår inte riktigt om du kollat gnistan eller bara mätit på grejer..  det är ju inte så svårt att ha ett stift ur och kolla om man har gnista bara se till att stiftet är jordat mot motorn...    eftersom den antagligen är lite sur gör inte detta nära tändstifts hålet som du tog stiftet ifrån..   kan bli en liten fin elds kvast då smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
24 maj · 5 139 Inlägg

Jag hade en 850 GLT -92 för 15-16 år sedan. Den stannade plötsligt och ville ej starta. Nytt fördelarlock och rotor var lösningen då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
seven-40
24 maj · 11 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, det vill ja veta hur det slutar..glöm inte att tala om hur det gick. ( ja tror ja vet svaret- men vill gärna veta om hur det gick) .  mvh/husse

Det gick dåligt för den jag skulle testa var sprucken tyvärr.

seven-40
24 maj · 11 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Blir stiften blöta?

Ja dom blir blöta

seven-40
24 maj · 11 Inlägg

Growe skrev:
har du t testat en våldstartning.. är den manuell kan du helt enkelt dra bilen  med växel i.. då hoppar den säkert igång..  dessa bilar hatar att bli avstängda innan dom är riktigt varma då kan dom bli så..

om det är en automat testat helt enkelt att köra på starten en bra jävla stund med full gas. så brukar dom hoppa igång...     men visst det gäller ju att man verkligen har en gnista till att börja med.  framgår inte riktigt om du kollat gnistan eller bara mätit på grejer..  det är ju inte så svårt att ha ett stift ur och kolla om man har gnista bara se till att stiftet är jordat mot motorn...    eftersom den antagligen är lite sur gör inte detta nära tändstifts hålet som du tog stiftet ifrån..   kan bli en liten fin elds kvast då smile

Jo har haft ur stiften och kollat gnista

seven-40
24 maj · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag hade en 850 GLT -92 för 15-16 år sedan. Den stannade plötsligt och ville ej starta. Nytt fördelarlock och rotor var lösningen då...

Ska kika
Tack

seven-40
24 maj · 11 Inlägg

Är lite fundersam om mätningen på kontakten till kam givaren ska ju var 12v och 5v vad jag lyckas läsa mig till. Kan styrenheten gått sönder då det vart för låg spänning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang