Ojämn tomgång Opel Ascona 19 SR

19SR
24 maj 2020 · 4 Inlägg

Ojämn tomgång från start och när jag kört fort ett tag och stannat höjs tomgången ytterligare cirka 500 varv till 1500 och motorn börjar rycka mer än vanligt. Provat med startgas runt förgasaren men det indikerar inte på tjyvluft. Satt en 10mm fiberplattan under den gamla solexförgasaren som jag lät sitta kvar efter bytet till Weber. Bilen är lättstartad och går bra på höga varv.

Precis köpt bilen och uppdaterat med en Weber 32/36 DGV och brytarlös tändning. Komptestet visar 12 bar på alla cylindrar. Har även bytt fördelarlock, kablar, rotor och tändstift. Bilen har ganska precis gått 10 000 mil.

Har originalbestyckningen kvar i förgasare men kan inte avgöra om den får för mycket eller för lite bränsle. Blandskruven är urskruvad två varv.

Någon som varit med om samma sak eller har en aning om vad problemet är?

zzr9409209
24 maj 2020 · 716 Inlägg

Hur står tändningen,förhållande kulan i svänghjulet och markeringen i blocket?
Prova att ta bort vacumslangen  mellan fördelaren och förgasaren..Årsmodell, ?finns två olika markeringar i blocket, plåtbleck/ spetsig "pinne"..

19SR
24 maj 2020 · 4 Inlägg

Tack för svar👍. Har markerat ÖD på remskivan istället eftersom märket på svänghjulet inte alls stämde. Tog bort ventilkåpan och kollade hur ventilerna stod när märket och kulan var enligt boken och då stod insugsventilen helt öppen. Kan kedjan kuggat över eller vad beror det på? Tar jag bort vakuumslangen fördelare-förgasare ändras inget. Förresten bilen är en sen 1974.

torsen
25 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Kolla slangen mellan bromsservot och insugsröret.
Spreja ev startgas längs hela slangen samtidigt som du "vickar och vrider" på slangen.

19SR
25 maj 2020 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Kolla slangen mellan bromsservot och insugsröret.
Spreja ev startgas längs hela slangen samtidigt som du "vickar och vrider" på slangen.

Bra tips! Hittade en torr kort liten slangsnutt mellan långa slangen från bromsservot och röret i grenröret. Drog åt klamman och tomgången blev genast jämnare. Ska försöka hitta en ny slang som också är lite längre än den som förmodligen förorsakar tjuvluft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang