Toyota Starlet S -86

Carola
26 maj 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har en pärla stående i garaget. Den har varit avställd sedan 2011. Den har stått i garaget hela tiden. Nu har jag tänkt att starta igång den. Vad bör jag tänka på, innan jag försöker startat den?
Hälsningar
Carola

torsen
26 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Ladda eller byt batteriet.
Kolla luften i däcken.
Kolla vätskor i motorrum = olja, kylvätska, bromsvätska, styrservoolja
Kolla försiktigt att motorn lätt går runt - eventuellt först demontera tändstift och spruta in lite motorolja i hålen.
Gränsfall om bensinen duger - många kommer nog råda dig att byta - men jag säger prova först.
Kolla generatorremmen.
Vet inte om bilen har kamrem eller kamkedja, i det första fallet kan byte vara en god idé innan något dyrare pockar på innehållet i bankkontot.

jaka54
26 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Håller med i allt vad Torsen säger men personligen skulle jag byta motorolja, filter, bromsvätska samt även växellådsolja samt byta luftfilter.

Carola
27 maj 2020 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Ladda eller byt batteriet.
Kolla luften i däcken.
Kolla vätskor i motorrum = olja, kylvätska, bromsvätska, styrservoolja
Kolla försiktigt att motorn lätt går runt - eventuellt först demontera tändstift och spruta in lite motorolja i hålen.
Gränsfall om bensinen duger - många kommer nog råda dig att byta - men jag säger prova först.
Kolla generatorremmen.
Vet inte om bilen har kamrem eller kamkedja, i det första fallet kan byte vara en god idé innan något dyrare pockar på innehållet i bankkontot.

Hej!
Tack för alla tips!
Vänliga hälsningar
Carola

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang