Är Widebody Lagligt?

SimonGre
26 maj 2020 · 4 Inlägg

Hej jag är medveten om att många inte är speciellt förtjusta i widebodykits här men jag råkar tycka att dom ser skit coola ut, min fråga är om det är lagligt att sätta på ett widebody kit på en Mazda Miata MX5 1991
Eller om det finns någon generell lag när det gäller widebodykits, om det finns en liknande tråd hittade jag den tyvär inte därför öppna jag denna.
Jag har nämligen läst runt lite och vad jag sätt så är mestadels mods på utsidan av bilen olagligt men jag kan ha fel (hoppas det)

Vet inte om bilen spelar någon roll eller om det bara är generellt

Tack!

Senast redigerat av SimonGre (27 maj 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2020 · 13 742 Inlägg

för bästa svar är att maila teknisk support på bilprovningen eller kanske transportstyrelsen..

vi kan gissa och tro men det är bara dom som vet.       

det enda jag vet är att jag aldrig hört någon som fått registreingsbesiktning pga breddning.   men det betyder så klart inte att det aldrig hänt.  för det vet inte jag smile               är det en breddning i klass med youtubern Tayler Rays drifting Miata så betvivlar jag att dom ens märker det.. är det något extremare så finns det alltid en risk att dom ser det..   sen om det är ett problem eller ej låter jag vara osagt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pininfarina406
26 maj 2020 · 539 Inlägg

SimonGre skrev:
Hej jag är medveten om att många inte är speciellt förtjusta i widebodykits här men jag råkar tycka att dom ser skit coola ut, min fråga är om det är lagligt att sätta på ett widebody kit på en Mazda Miata MX5 1992
Eller om det finns någon generell lag när det gäller widebodykits, om det finns en liknande tråd hittade jag den tyvär inte därför öppna jag denna.
Jag har nämligen läst runt lite och vad jag sätt så är mestadels mods på utsidan av bilen olagligt men jag kan ha fel (hoppas det)

Vet inte om bilen spelar någon roll eller om det bara är generellt

Tack!

Hej, den generella lag som finns avser maximal fordonsbredd i Sverige och den är 2.60. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Utmarks-Loke
26 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Det finns vissa som sätter på 10-15cm spacers på hjulnaven för att få ut hjulen. Det kan knappast vara lagligt i alla fall. Men att man sätter på glasfiberbreddare på skärmkanterna är det nog ingen som bryr sig om.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2020 · 14 047 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det finns vissa som sätter på 10-15cm spacers på hjulnaven för att få ut hjulen. Det kan knappast vara lagligt i alla fall. Men att man sätter på glasfiberbreddare på skärmkanterna är det nog ingen som bryr sig om.

Det är väl så fortfarande att hjulen måste vara innanför karossen för att det ska vara lagligt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2020 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det finns vissa som sätter på 10-15cm spacers på hjulnaven för att få ut hjulen. Det kan knappast vara lagligt i alla fall. Men att man sätter på glasfiberbreddare på skärmkanterna är det nog ingen som bryr sig om.

Det är väl så fortfarande att hjulen måste vara innanför karossen för att det ska vara lagligt?

/Benny

slitbanan måste vara innanför och resten får inte kunna ta i..   det är ju lite upp till varje person att tolka det smile   men hur som helst ska man kunna svänga fulla rattutslag utan att däck och fälg tar i bilen..

fast redan där så går det åt skogen med en orginal hög volvo 850 med orginal 17 titanhjul för dom tar i på insidan vid fulla rattutslag.  om man inte byter till t5r styrbegränsare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
26 maj 2020 · 7 236 Inlägg

Nu är ju du ute efter svar relaterade till Mazda Miata MX5 - men ändå!
Inom offroadvärlden är det mera regel än undantag att man breddar bilarna medelst skärmbreddare för att de ska täcka hjulen.
Jag har själv gjort det på flera bilar.
Mellan 1" och 3".
Vet de som har ännu bredare skärmbreddare.
Ett amerikanskt företag som tillverkar snygga och hållbara "Fenders" är Xenon.
Från dem har jag skickar efter "breddare" flera gånger.
Frakten från USA kostar dock mer än vad själva breddarna kostar.
Xenon tillverkar till många olika bilar.
Dock vet jag inte om det finns till din bil.

Jag har aldrig fått synpunkter/påpekanden/anmärkningar vid besiktning av ett flertal bilar.
Däcksidan får skjuta ut utanför bilens sidolinje - men INTE slitbanans mönster!

SimonGre
26 maj 2020 · 4 Inlägg

Growe skrev:
för bästa svar är att maila teknisk support på bilprovningen eller kanske transportstyrelsen..

vi kan gissa och tro men det är bara dom som vet.       

det enda jag vet är att jag aldrig hört någon som fått registreingsbesiktning pga breddning.   men det betyder så klart inte att det aldrig hänt.  för det vet inte jag smile               är det en breddning i klass med youtubern Tayler Rays drifting Miata så betvivlar jag att dom ens märker det.. är det något extremare så finns det alltid en risk att dom ser det..   sen om det är ett problem eller ej låter jag vara osagt smile

hade nog tänk mig någonting i den här stilen så det är lite mer en vad Tayler Rays var i videon https://www.pinterest.se/pin/463096774159193010/
https://www.pinterest.se/pin/175640454190895264/

Senast redigerat av SimonGre (26 maj 2020)

SimonGre
26 maj 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det finns vissa som sätter på 10-15cm spacers på hjulnaven för att få ut hjulen. Det kan knappast vara lagligt i alla fall. Men att man sätter på glasfiberbreddare på skärmkanterna är det nog ingen som bryr sig om.

hade något sådant vara för mycket i sånna fall?
https://www.pinterest.se/pin/463096774159193010/
https://www.pinterest.se/pin/175640454190895264/

Senast redigerat av SimonGre (26 maj 2020)

SimonGre
26 maj 2020 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Nu är ju du ute efter svar relaterade till Mazda Miata MX5 - men ändå!
Inom offroadvärlden är det mera regel än undantag att man breddar bilarna medelst skärmbreddare för att de ska täcka hjulen.
Jag har själv gjort det på flera bilar.
Mellan 1" och 3".
Vet de som har ännu bredare skärmbreddare.
Ett amerikanskt företag som tillverkar snygga och hållbara "Fenders" är Xenon.
Från dem har jag skickar efter "breddare" flera gånger.
Frakten från USA kostar dock mer än vad själva breddarna kostar.
Xenon tillverkar till många olika bilar.
Dock vet jag inte om det finns till din bil.

Jag har aldrig fått synpunkter/påpekanden/anmärkningar vid besiktning av ett flertal bilar.
Däcksidan får skjuta ut utanför bilens sidolinje - men INTE slitbanans mönster!

sökte lite men hittade tyvär inga

Streetfreak
27 maj 2020 · 693 Inlägg

Ska det vara helt lagligt måste man nog typbesiktiga om bilen om man breddar bilen med 10 cm för då stämmer ju inte måttet hur bred bilen är enligt papprena. Sen att varken besiktning eller polis bryr sig är en helt annan sak

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
torsen
27 maj 2020 · 7 236 Inlägg

Streetfreak skrev:
Ska det vara helt lagligt måste man nog typbesiktiga om bilen om man breddar bilen med 10 cm för då stämmer ju inte måttet hur bred bilen är enligt papprena. Sen att varken besiktning eller polis bryr sig är en helt annan sak

Sant!
Men nog viktigare att ägna sig åt trafikfarligheter på fordonen.
Dessutom är konkurrensen mellan besiktningsorganen så pass hård, att ingen vågar bry sig om kosmetiska avvikelser, och riskera stämpeln "petimetrar".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang