Volvo V70 2003, kontakter till ryggstödet bak ?

Danne_1977
25 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Tänkte demontera hela baksätet i min V70 från år 2003, jag ser att på varje sida om det delbara ryggstödet bak sitter det gula kontakter med några kablar.. vad går dessa till ? om det är till nåt viktigt, hur kan jag bygla över dessa så bilens dator tror att ryggstödet sitter på plats ?

Tacksam för svar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2020 · 17 388 Inlägg

Gula kontakter? Hm. Det brukar betyda Airbagsystemet som har den färgen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
25 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Är det möjligt att ta ur dessa kontakter och koppla förbi på nåt sätt, jag ska nämligen inte ha baksätet kvar längre...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2020 · 17 388 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Är det möjligt att ta ur dessa kontakter och koppla förbi på nåt sätt, jag ska nämligen inte ha baksätet kvar längre...

Ja, det går. De kan ersättas med motstånd. Men bilen kommer inte att gå igenom besiktning utan baksäte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
25 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Danne_1977 skrev:
Är det möjligt att ta ur dessa kontakter och koppla förbi på nåt sätt, jag ska nämligen inte ha baksätet kvar längre...

Ja, det går. De kan ersättas med motstånd. Men bilen kommer inte att gå igenom besiktning utan baksäte.

Den ska reggas om så den kommer inte vara personbil längre..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
25 maj 2020 · 10 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Gula kontakter? Hm. Det brukar betyda Airbagsystemet som har den färgen.

Airbag har väl orange färg på kontakterna på Volvo? Dessutom sitter det så vitt jag vet inga airbags eller sensorer i baksätet på V70N. Eluppvärmt baksäte däremot fanns väl som tillval. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr9409209
25 maj 2020 · 716 Inlägg

Bältessträckare  för baksätet?

Danne_1977
25 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Gula kontakter? Hm. Det brukar betyda Airbagsystemet som har den färgen.

Airbag har väl orange färg på kontakterna på Volvo? Dessutom sitter det så vitt jag vet inga airbags eller sensorer i baksätet på V70N. Eluppvärmt baksäte däremot fanns väl som tillval. smile

Sitter inga värmesäten i min i baksätet, det sitter en kontakt på var sida.. gul/orange är kontakterna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Xebers76
25 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Gula kontakter? Hm. Det brukar betyda Airbagsystemet som har den färgen.

Airbag har väl orange färg på kontakterna på Volvo? Dessutom sitter det så vitt jag vet inga airbags eller sensorer i baksätet på V70N. Eluppvärmt baksäte däremot fanns väl som tillval. smile

Sitter inga värmesäten i min i baksätet, det sitter en kontakt på var sida.. gul/orange är kontakterna..

Har inte dem bilarna bältessträckare bak? Eller missminner jag mig helt?

Finns ju någon modell med där man via en knapp kan fälla ner dem bakre nackstöden.

Brådhis * Voff voff *
26 maj 2020 · 10 245 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Gula kontakter? Hm. Det brukar betyda Airbagsystemet som har den färgen.

Airbag har väl orange färg på kontakterna på Volvo? Dessutom sitter det så vitt jag vet inga airbags eller sensorer i baksätet på V70N. Eluppvärmt baksäte däremot fanns väl som tillval. smile

Sitter inga värmesäten i min i baksätet, det sitter en kontakt på var sida.. gul/orange är kontakterna..

Nej, men det kan finnas färdigt i dina säten utan att bilen "har" det. smile

Är dom gula eller orange? Eller både och? En bild?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
26 maj 2020 · 10 245 Inlägg

Xebers76 skrev:

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:

Airbag har väl orange färg på kontakterna på Volvo? Dessutom sitter det så vitt jag vet inga airbags eller sensorer i baksätet på V70N. Eluppvärmt baksäte däremot fanns väl som tillval. smile

Sitter inga värmesäten i min i baksätet, det sitter en kontakt på var sida.. gul/orange är kontakterna..

Har inte dem bilarna bältessträckare bak? Eller missminner jag mig helt?

Finns ju någon modell med där man via en knapp kan fälla ner dem bakre nackstöden.

Inga bältessträckare bak på dessa.

V70N hade aldrig "fjärrfällning" av nackstöden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
26 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Så här ser kontakterna ut.. detta är kontakten på höger sida, det verkar vara fler trådar i den, tror det var bara två på vänster sida..

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-7118a5b511f35ad8715c8a9b848805c4.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2020 · 17 388 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Så här ser kontakterna ut.. detta är kontakten på höger sida, det verkar vara fler trådar i den, tror det var bara två på vänster sida..

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-7118a5b511f35ad8715c8a9b848805c4.jpg

Det där ser verkligen inte ut som de har med krockskydd att göra. Den karakteristiska skruvningen på kablarna talar för CANBUS.

Nu är jag nyfiken!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
26 maj 2020 · 3 292 Inlägg

Jag har ingen aning om vad det är för kontakter faktiskt...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2020 · 17 388 Inlägg

Jag har själv ingen aning men finns det någon lampa i instrument som varnar för om sätet inte är ordentligt fastsatt/fällt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
27 maj 2020 · 716 Inlägg

Dra isär kontakten så visar det väl sig vad det var till.

Andene
31 augusti 2020 · 3 Inlägg

Jag drog isär mina, då kom det upp varning för airbag på displayen. Någon dom vet hur man får bort varningen utan att ha kontakterna i?
Jag ska precis som trådskaparen göra ny registreringsbesiktning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2020 · 17 388 Inlägg

Airbagsystemet brukar ligga på cirka 70 ohm. Men väldigt osäker. Du kan ju mäta dig fram om du vet vilka kablar som är till detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andene
2 september 2020 · 3 Inlägg

Kollade med volvoverkstad, och det är kontakter till bältessträckarna. Tips från dem är att slakta ryggstödet om det inte kan vara kvar,och sedan använda befintliga komponenter. Då slocknar varningslampan.

Danne_1977
16 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Jag har nu fått reda på vad detta är för kontakter och det är till bältessträckarna, det är två kontaktdon en på varje sida om ryggstödets nedre del, kablaget i en kontakt är till två bältessträckare och i den andra kontakten på andra sidan till en bältessträckare (eftersom ryggstödet är delbart).

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang