Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 96 Följare
  • 81 384 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 juli
martinhejdesten
1 maj · 284 Inlägg
#301

Ibland har man tur att grannens rutschkana står och slår mot väggen i de friska vindarna kl 04.40. Då kommer man ju upp tidigare och kan därmed köra till garaget och jobba 06.45.

Väl på plats så åkte nya gångjärnen på plats med en gång. Därefter satte jag igång med att finjustera de sista bitarna dämpmattor i den övre delen av instrumentpanelen. Är ju lite trixigt att få rätt på och det där spraylimmet fäster ruggigt snabbt och bra.

Friskluftsintagen såg lite risiga ut då kromet hade släppt av många års slitage. Efter maskering och snabb sprayning så var de nästan som nya igen.

Fästena till den nya backspegeln som ska sitta på övre delen av buren (delen mellan A-stolparna) måste justeras med distanser då diametrarna på burrör och fästena dessvärre inte stämde.

Och förra helgen fick jag ju nöjet att återuppleva minnen när jag fick åka med i grannens koja från 1998 (fortfarande den gamla designen). ”Gott” om plats i kupén. Konstaterade att det är hela 126 cm mellan trösklarna (som visas på bilden) och 113 cm mellan B-stolparna i axelhöjd. Men av någon konstig händelse så känns kupén ändå rymlig.

Mattan går inte hela vägen upp till instrumentpanelen i ordinarie utförande eftersom den enorma fläkten skymmer. När nu denna har ersatts så ser man dämpmattan. Så det blev till att skära ut och finjustera en kartongbit och sen skära ut motsvarande mattbit. Inte helt lätt då den sista mattbiten jag hade var precis för liten så jag vände och vred på kartongbitarna i ett tappert försök att få ut två bitar. Fick offra en liten hörna på en av bitarna men den nya fläkten skymmer turligt nog detta.

Nu var klockan runt lunch och farsan hade kommit tillbaka från en tur med husbilen norröver. Glädjande då vi numera var två och kunde gå vidare med att montera dörrarna. Ska bara påminna att de nya dörrarna monterades och injusterades/riktades i dörrhålen innan lackering med utmärkt passform. Dock med de gamla gångjärnen eftersom de nybeställda var restade i UK. Jag tror också att dörrarna är det näst tyngsta efter motorn på bilen. Jösses. Och jag kan inte påstå att det är sidokrockskydden som väger en massa då något sådant inte finns. Inga fancy sidokrockkuddar heller för den delen. Men när passagerardörren väl var på plats så, ehh, hmm... satt den inte bra. Ojämna glipor och så satt den snett. Men vi hade resurser. Vi hade distanser i form av rektangelformade plåtbitar. Efter många om och men tvingades vi använda alla distanser för att få rätt på passformen på passagerardörren. Vi fick lyfta på och av den tre gånger dock. Tålamodsprövande inpassning. Men om jag inte mindes fel så skulle förardörren sitta riktigt bra (”snug fit” som britterna hade sagt) utan några som helst användning av distanser.

Dörrlåset synkade inte riktigt med ”haspen” eller vad det heter så vi fick justera placeringen av haspen något. Som tur fanns det gott om justeringsmån. Men vi tvingades justera ytterligare. Med en rundfil. Och så satt dörren perfekt.

Bra. Nu blir det lättare med vänsterdörren. Oh boy, we were so wrong. De nya gångjärnen var tvungna att kapas lite i hörnen för att kunna klämmas in vid A-panelen mot fästpunkterna. Det var ju förstås lite bökigt och vi slipade dem när de satt på plats. Skyddade dörrlacken dock.

Sen gick det lätt att montera dörren men när vi skulle stänga den så... ehh... liknade dörröppningsmekanismen på nya Koenigsegg Gemera (Automated twisted synchrohelix actuation doors) då dörren lutade ca 10 grader i bakkant vilket gjorde att dörrens ovansida till och med var ovanför takets dropplist. Galet. Hur kunde det bli så här?

Två vuxna människor står och kliar hårbotten. Ehh. Vad gör vi nu? Dörren satt ju perfekt innan lackering. Sen insåg vi att det måste ha varit det nedre gångjärnet som ställde till det. Vi hade ju inte de nya när vi passade in dörren innan lackering och originalgångjärnet hade ett rejält glapp, inte mindre än 4 mm (se bilder). Inte konstigt att passformen inte stämde. Det nya gångjärnet skjuter alltså dörren för långt bak i nederkant vilket får hela dörren att tippa uppåt.

Hur gick det sen? Jo, vi tillverkade ”shims”. En, två, tre, fyra och fem distanser. Japp. Vi provade att distansera det övre gångjärnet, men nix, funkade ändå inte. Vi insåg då att vi var tvungna att kapa av 9 mm av det nya gångjärnet och svetsa ihop det igen. Smack. Nu då? Njet. Det lutade bra mycket mindre nu men nu tog de nya bultarna med rundade skallar i gångjärnet så att det inte gick att stänga helt. Bytte till de gamla bultarna. Men nope, gick inte att stänga ändå. Något spökar. Då var det dörren som tog i A-stolpen. Därav kunde vi inte få igen dörren. Den stod öppen 10 cm i bakkant och helt omöjlig att pressa igen. Aha, det var det kortade gångjärnet som gjort att dörren förskjutits framåt och därmed tog i A-stolpen. Hmm. Så vi tillverkade fler ”shims”. Och först nu kunde vi stänga dörren. Nu skulle vi ”bara” finjustera passformen. Fler shims. Och nu äntligen satt den på plats med jämnt fördelade glipor runtom dörren.

Dörrlåsets placering justerades och när dörren nu är stängd så ser det jämnt och fint ut mellan dörr och övrig kaross. Färdiga! Det tog oss 4 timmar att montera/demontera högerdörren tre gånger och vänsterdörren blev inte klockren förrän efter sex försök. Jösses. ”-Se upp för dårarna, dårarna stängs!”. Så sant så, dårarna slet sitt hår men dörrarna stängdes knappt till en början, haha!

Slutligen var jag ju bara tvungen att fälla ner flipfronten och skruva på hjulen för att se helhetsbilden, and I like it! Däcken hänger förvisso ner litegrann trots våra ”stopp”, så bilen blir nog 10 cm lägre när den sänkts ner på marken.

Klockan var strax 19 men det kliade i farsans fingrar medan jag städade undan. Han hällde i motorolja och vi såg inget omedelbart oljeläckage vilket vi var tacksamma för. Han kopplade diverse sladdar till ett batteri och testade halvljus och blinkers. Wehej!

Nästa besök görs inom kort igen för att bocka av ännu fler saker och därmed närma sig uppstart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eead30a3f559f2265e791ac310dd8236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb2b4c29416727e9dee74a5e1a460815.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd23bfe6c54ebc33316e5c25caa135cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf5ec39611075bf46d9dce4e22734d43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2cde9b67f1baab0db15d4fe77d1d6d4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-99ff1a07298def3c7608d5e58d2af00b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29ffe9caad7a123330756c51b04a569b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46fbb32fd2aa9e5d1398dcc0ddafcaf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b7229742d6c63404813e7a6308aab963.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4caa67df083496778c834f87dfd7b3e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94f2a35c434b157c403b93a67be89be9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70d03dab2004286a460d465520844b83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-feb5c59977b5902f612f31e015fde11b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33997e93d0e055a3181f927d2bc47707.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9730c0451721501f276266af58d86f92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f15619deeb4792abe411fbe9d5acc73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5b56c48cf35cc7795b859a3a6eb62cfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6417f4e9248c7a357aa1e0a8bbfcdc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcd4be1d369f1eca2c97c9ca5f035ec4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a38a1f4d4299a5c91dd0abdd62ce18a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-365f7f38d2d7d514412d2775884e332b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5e0a3dd057c54c88364da4f3dfdbd69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5c61a79b1dca7a9e7f1dd28b522775a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2bda26f992745cfa5ef04ff6c9132b19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29ef8dbde13499ff0dc1d6e0492a75ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0d265fb5b3044630b197723e492545c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5392b56be269ec301c4b1b559d0f025.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50cbdbe093f0f81fdcd6013a0e569be6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a2e0fe9f89a0893d04c5dc64e3bc33ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ffb4d0329587e7fc9c8abc26f7ee973c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ecc8b84dfc083ffa609682561a7d9e7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-93d8ae059bb5d8302af208ca688a72f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2d8af93c182434754b50f017b9a593d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52a88e860b6b3ecae44426499e5878be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24e314df2fe6f6e05faf3f644fa95c82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea8d30d2a8e5ebdcd946b48f6ad5ef47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a8d93f15424f6d7e14393456eba3ed91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b262f6db8d18a4095a686904dc7d04e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-238f1869638b7193080357305e7c571d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f9e306a9779a032971f4415a4b7d4bf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94d0f764b587b86f62558d1303ff1ab7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6deee93d0d13e700e3ba0d04637778b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6331a8292c6ecb8ea3c511666a40e0dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-045d4f4c1fe27eafcae637fad9584257.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-348feb036b21bea9356ff7058abd3934.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ee10953bb0600ab8d73ae2fa92cc053.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bdd6729b18e1b99f6fd8553f6b60f26a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c12e63b82916149cac805a1aec6db18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe94936afef29143d64895ed516b6262.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38170e64be80bf8655a797d55a9544e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-501cd0b2b01c9c7b4e6ddf70f4069f94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ba5ecae8f5723003501874b277a5377.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c7401e93fe4df930630ea26f85aa15c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0f67faac2b43bd8f21a33c38353270c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7df11dad15983f23ce29408524e6a85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d3e4577f3404e32888dcdd8a894e265.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ca33e8775e212daa772f0db4a27ee44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-55f3e98675df20824ec28f098f48cef9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1226d3a1b81a44fd101a4405df10ce77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8e82bbcb8b26c09e0c7c0b1c585e883.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 maj )

sir_daniel www.kudoz.se
2 maj · 3 790 Inlägg
#302

Passa in dörrar är alltid lika tålamodsprövande... bra jobbat 👍

Montecarlo
2 maj · 406 Inlägg
#303

Så jävla cool! Nu börjar man verkligen ana slutresultatet. Snyggt jobbat!

eastmotorsport -sommar ska de va....
3 maj · 4 335 Inlägg
#304

Vilket jäkla jobb! Alltså dörrar kan jävlas hur mycket som helst och det har det verkligen gjort för eran del.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Lucif3r
3 maj · 286 Inlägg
#305

Hehe, hade min grannes rutchkana väckt mig på natten så hade denne inte haft en rutchkana speciellt länge till big_smile
Min sömn är helig och jag har ett hemskt morgonhumör tongue

Justera in dörrar är ett evighetsgöra sad

martinhejdesten
8 maj · 284 Inlägg
#306

Farsan har hunnit med att hälla i växellådsolja och Tectyl i dörrsidorna och A-stolparna. Missförstå mig rätt, alltså ingen växellådsolja i dörrarna, haha. Snart läge att montera dörrpanelerna med andra ord. 

Hmm, men han är lite krasslig så jag avvaktar med att pysa över till garaget i dessa tider.

Passade istället på att retuscha interiören. Turligt nog hade jag fotat dörrpanelen med telefonen rakt framifrån hemma i fotostudion (där jag monterade ihop dörrarna) så att jag lätt kunde Photoshoppa in den på den ”råa” dörren i garaget. Retuschade även in instrumentpanelen, friskluftsintag, switchar och hastighetsmätare.
Vad tycker ni, ska jag ha den tvärgående balken mellan trösklarna i vitt (där växelspaken sitter) eller klä in den med svart matta? Jämför de olika Photoshopskisserna.

Interiören blir kanske för svart med mattbeklädd balk eftersom instrumentpanelen också blir svart?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21009f0a4b827cd24d55e1f087124342.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a519db017ce5c533fd7a9e0c6d048d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1e45048715ead68af979b2c976ecc827.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd2073f3b81a2671dceaa46875f102ca.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 maj )

Pininfarina406
8 maj · 367 Inlägg
#307

martinhejdesten skrev:
Farsan har hunnit med att hälla i växellådsolja och Tectyl i dörrsidorna och A-stolparna. Missförstå mig rätt, alltså ingen växellådsolja i dörrarna, haha. Snart läge att montera dörrpanelerna med andra ord. 

Hmm, men han är lite krasslig så jag avvaktar med att pysa över till garaget i dessa tider.

Passade istället på att retuscha interiören. Turligt nog hade jag fotat dörrpanelen med telefonen rakt framifrån hemma i fotostudion (där jag monterade ihop dörrarna) så att jag lätt kunde Photoshoppa in den på den ”råa” dörren i garaget.

Vad tycker ni, ska jag ha den tvärgående balken mellan trösklarna i vitt (där växelspaken sitter) eller klä in den med svart matta? Jämför de olika Photoshopskisserna.

Interiören blir kanske för svart med mattbeklädd balk eftersom instrumentpanelen också blir svart?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21009f0a4b827cd24d55e1f087124342.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5fda59a07eabe16c27ec0d5750e66ab6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ad05b11f5f9f3790fd222563ba9ec822.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba3d68ac5af62350c8c408bed8102687.jpg

Svart vore självklart för mig. Ser plottrigt ut med den vit. Men du gör som du vill.
Mvh T.

Lucif3r
8 maj · 286 Inlägg
#308

Svart helt klart.

martinhejdesten
26 maj · 284 Inlägg
#309

Söndagen, vilodagen? Njae. Full rulle i garaget i två dagar. Vi började med att plocka bort dörrarna. Distansbrickorna vi hade tillverkat för att få justera dörrarna var ju obehandlade så det blev quick fix. Slipa och lacka. Sen hade vi some issues med dörrstoppen som pressade in i det igentätade hålet i A-stolparna. Dörrstoppsfästet i dörren kapades av samtidigt som vi limmade dit packningar där dörrstoppen satt tidigare. Såg ut som ett riktigt dåligt försök att bygga sidokrockskydd. Om det bara vore svartpenslat, haha.

Farsan grundade rattstångskåpan medan jag mattlackade friskluftsintagen med diverse låsring och hölje. Rattstångskåpan mattlackades även den.

Sen var det hög tid att montera mc-förgasarkitet. Vi fick rådet att montera rörbitar inne i slangarna för att undvika virvlar. Vi kapade fyra rörbitar och därefter slipade jag dem på insidan så att det blev polerat och fräscht. Därefter monterades hela kitat på plats. Det är minsann ont om utrymme där den ska sitta. Kan hända att vi sätter någon slags dämpkudde för att förhindra att förgasarkitet ligger an mot vindrutetorkarmotorn.

När det var klart gick farsan vidare med att koppla el i kupén, närmare bestämt till instrumentpanelen. Switcharna sattes på plats och efter test så funkade det mesta. Några småjusteringar krävs innan allt stämmer. Oljetrycksgivaren är fäst på ett ställe där Austin måste ha använt barnarbetare, för det var minsann inte plats för större händer. Röret till givaren var nämligen tvunget att spännas åt men det gick till slut.

Sprayfärgen på rattstångsfästet hade dessvärre släppt på ett par ställen varpå jag slipade ner allt, grundade och mattlackade den på nytt. När jag fick dit rattstången på plats så märkte vi att bromspedalen tog i rattstången i lägsta läget. Så… det var bara att demontera pedalen, borra nytt fäste och svetsa dit en bricka för extra fästyta, kapa av ett hörn på den gamla pedalen som nu stack ut. En timmes extra arbete pga 2 cm placeringsjustering. När detta var klart klippte jag till mattbitarna som skulle sitta på hjulhusen. Nu börjar det bli klart även i den främre delen av kupén.

Vi hängde på dörrarna och innan fönsterlisterna monterades så skruvade vi dit backspeglarna. Därefter monterade jag clips som är riktigt jobbiga att handskas med. Sitter bra men är kluriga att få av ifall man tvingas ta bort listerna av någon anledning. Självklart så gjorde jag fel på den andra dörren och monterade fönsterlisten innan backspegeln. Fick jag av listen? Nej, självklart inte. På grund av clipsen. Men, vi fick dit backspegeln trots allt.

Medan jag trixade med clipsen så blev farsan nällad att montera bakrutan. Ny fönsterlist är betydligt mjukare än den gamla vilket gjorde det smidigt att få dit rutan. Normalt ska man trycka in en kromad ”kärna” i ett spår i listen, men denna har vi bytt till svart. Jag tänkte minimera kromdetaljerna på bilen. Vi plockade också fram sidorutorna i Lexan men vi hann inte montera dem förrän det var dags att stänga ner för denna gång. I mina yngre år hyllade jag TV-serien NileCity med en dekal på hundkojan, ni vet humorserien med Johan Rheborg, Robert Gustavsson, Jonas Inde och Henrik Schyffert. Haha, en massa minnen väcktes till liv. Rutorna ska dock tonas framöver så denna dekal lär tas bort.

Man hinner en del på två dagar minsann. Nu är det lite oklart hur vi går vidare. Elen är till 95% klar. ”–It’s alive!”, i alla fall tändningen och startmotorn. Alla lampor med respektive funktioner funkade. Varvräknaren återstår att kopplas in. Styrboxen likaså. Men det är ungefär nu jag inte begriper hur vi ska gå vidare. Troligtvis blir det till att lämna iväg bilen till en motorverkstad som kopplar in det sista, startar upp och justerar med mappning, rulldyno mm.

Kanske blir en tur till garaget under torsdagen och fredagen för att montera sidobakrutorna och koppla in det sista gällande elen. Innan dess ska jag ha kollat upp ifall någon kan pulverlacka/foliera grillen. Montering av de svarta panelerna (hatthyllan) vid instrumentpanelen görs inte förrän styrboxen är inkopplad och placerad. Dörrpanelerna kan vi däremot montera nästa gång. Den ser mer och mer färdig ut.

Dzus-lås ska också fästas på flipfronten. Hål är redan gjorda men jag är lite orolig att de där sömmarna/listerna som klämdes dit på A-stolparna minutrarna innan lackering gör att passformen för Dzus-låsen har förskjutits en aning. Kan hända att låsmekanismen på A-panelen får flyttas så att glipan mellan mellan kaross och flipfront ser proper ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19343d8d1e7df68407b17283da3810a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f46766ba759a4ad8168af096bef4f47e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f737830d23facd06269ac2049cd36fc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-465a8c6b3b21333705346cc51a38b246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d4fc37916727eb34d8fbf2b4ac14705.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-43ef08375d1e03dd216ea7e6d96e0ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8fcc128f4ad333e4ecf1751493d168d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e21ff2e2757d926ba77c8bff1c8add8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0568e2c604ee58449ce32eb6f9b83107.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26ebb0c81f48d9d0b1e93f42dccca48a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3cf2219d01bad357bbb8010a8d3ca60c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e2c677b581608b72ae1fa8f90e72cfdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7949f1a630378352b0ce5a1791e48df5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d33eff05c3d36fb8d7f630f28eebcb28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cba77c1a112d68178dffe4e5e160b8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56e9c4ac9683ef178ce45a7cd0bb17d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba524ca1e39e3e9ce9f073a97cece650.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c543a229fdc51872384e7a3dba08610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a4665b9858a9d842dd82b51822bd4d01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff0f1fd0c2130d9a2cc18c0d76e87e83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-59541436659cb1fb0f5dcd34cbd46dbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-085f62cd02a01925779bbd446db100eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3094d69216e75cd547202e3ca3a91d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-31574898cb1cd94a24706a3f07f5d3c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75718806eedac9bff14aae3f8bfab3cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eebdc76c11fa4be8c8aae090a9c0d114.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-747054159d8caa27cd29bd19f60af77a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc44ba5b32c26e775bdee6f35e1ba80b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8418b98666e426b8ba2892d4d4540f57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd16dfb083334d53dd55c2d9d9e80fd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e8180385b44d557c53559cf7bcc1f49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24473ae19fd292a8a244b8bd4d145f60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29953779f8c3fdee4d52806538732f2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9a601aeb1d7042dc8349fc105489ebd4.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 maj )

stingray-ragge
26 maj · 1 170 Inlägg
#310

Snyggt jobb som vanligt smile
Ja den där bakrutedekalen fick en att dra på smilbanden big_smile

martinhejdesten
28 maj · 284 Inlägg
#311

Jajemänsan Stingray-ragge, jag drog minsann också på smilbanden när jag packade upp den gamla klenoden, haha.

Gick upp tidigt och drog raskt till garaget. Men sakta i backarna... vi gör en snabb tillbakablick.

Jo, när jag hade kört ca 4 mil så började det ryka från motorrummet på bruksbilen. Ehh?! Stannade direkt, kollade upp bärgning som skulle kosta 1 500 kr för att köra bilen till närmsta bilverkstad, typ 5 minuter bort. Eh, nä. Körde på egen maskin och bad bilverkstaden ta en titt snarast. Typ tisdag tidigast. Fick ringa svärföräldrarna och be om att bli hämtad och hemskjutsad. Tackar för den lilla turen! Väl hemma så var det bara att hoppa in i befintliga firmabilen och så var vi på banan igen. Typ 3,5h försenad. Så mitt dagsverke med hundkojan i garaget blev förstås betydligt mindre än planerat. Något som inte blev mindre var däremot hålet i plånboken när bilverkstaden ringde och faktiskt hade hunnit kika på bilen och sa att det var vattenpumpen som skurit mm. Efter att ha bett dem utföra några andra småsaker när de ändå var igång blev jag 9001 kr fattigare. Härlig start på dagen.

Väl i garaget så var det bara till att sätta fart. Farsan var bortrest så jag gjorde diverse enklare saker som inte krävde fyra händer.

Jag började med att montera nya backspegeln och riktade in den hyfsat. Den sitter högt uppe men ger fantastiskt bra överblick både bak och åt sidan tack vare den välvda och breda formen. Råkade beställa en för mycket på eBay. Någon intresserad?

Det lutar åt att behålla balken vid stolsfästena i vitt då jag tycker att svart matta gör hela kupén för svart. Gillar kontrasten. Tror inte det blir för plottrigt då jag vant mig vid den vita balken vid det här laget. Däremot är balken lite risig med hål, bucklor och svetsskarvar här och där. Funderar därför på att skära ut och bocka plåt som jag sedan lackar. Det gick hyfsat snabbt att mäta ut och klippa till mallar i kartong.

När jag tidigare monterade dämpmattorna vid hjulhusen upptäckte jag små hål i plåten. Kom genast på att det var skruvhål där jag fäst den tidigare mattan med plåtskruv. Dessa småhål kittades igen och så kittade jag även hålet vid de båda friskluftsintagen. Dessa kittningar sprayades sedan med svart tröskelskyddsmassa.

Sen blev det mer spraymålning. Jag plockade bort pedalerna (förhoppninsgvis för sista gången) och spraylackade pedalstället mattsvart. Rattstångsfästets bult likaså.

Plåtkanten vid högersidans sidoruta var i risigt skick, rosten hade gjort en del avtryck men är dock åtgärdat innan lackering. Jag tänkte dock försäkra mig om att det förblir i gott skick så jag sprayade den med vit tröskelskyddsmassa. När farsan ansluter nästa gång så lär vi montera rutorna. Fasta sådana, då de öppningsbara rutorna gav upphov till det där rostangreppet på plåtkanten.

Innan jag stängde ner för dagen så stripsade jag fast kablarna till tändlåset och indikatorn. Imorrn lär jag fästa rattstångskåpan och så kan man bocka av att allt på rattstången är klart. Eventuellt måste jag justera sidobackspeglarna och i värsta fall måste jag ta av dem igen för att komma åt en mutter inuti fästet för att kunna rikta om armen. Det finns förvisso en spännskruv på utsidan men armen kan jag tyvärr inte justera utan att riskera att knäcka den.

På återseende imorrn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d35a6c020b1413caaa3fc840ec7fd1ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cca30ca1308f2ce722c257ee776faeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-973964612ac8d2d6d1fb31814645db88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-473c0b270355385d2b536aad8d00bb95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc29457a527cbd0e1626a25bd1f02eb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5606532fd4818c74f12260ae1d9220e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-069eba56e20ef9d8f35673a51061e96c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0feda2e39ade4354d2bf1c1dcae9851.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d51815b8a6b0d4420dc9a0bd9fcb1285.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8efe69fcbebf7fcab16d16c17fe3feb.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 maj )

martinhejdesten
29 maj · 284 Inlägg
#312

Idag var det bara planerat en halvdag i garaget och så blev det. Saker och ting tar ju tid. Att montera rattstångskåpan stod först på listan. På med kåpan. Kåpans mynning var tajt så kablarna fick omplaceras till att ligga på rattstångens sidor jämfört med ovanpå. Av med kåpan, justera och på med kåpan. De båda delarna på kåpan såg inte ut att lira ihop. Det syntes en 7 mm glipa på vänstersidan. Hmm. Av med den. Böja till metallfästena på rattstången. På med den igen. Hmm, nu tog indikatorarmen i hålet, dock endast när jag ska blinka vänster. Hmm. Av med den igen. Lossa indikatorarmen, vrid fästet lite åt höger. Spänn. På med kåpan. Såja. Färdig.

Andra punkten idag var att förbereda för montering av de nya dörrstoppen som jag av en händelse hade sett på Instagram. Inköpta för ett bra tag sedan och nu närmar det sig... Ena änden fästs i vecket mellan A-stolpen och hjulhuset medan den andra fästs i dörren. Obviously. Men jag är rädd att dörrplåten kommer att ge med sig ifall vinden tar tag i dörren en vacker men blåsig dag. Så det blir till att skruva dit en liten plåtbricka för att fördela krafterna. Sen är jag inte helt hundra på hur själva remmen ska fästas. Jag har sett två olika sätt nämligen (en lösning: se lånade bilder). Här är ju remmen vikt 180°. Och jag har sett ett annat sätt där den inte viks alls. Hmm. Jag får utvärdera de två olika sätten med tanke på att jag har en burstolpe där och se hur remmen rör sig när jag stänger dörren. Men det ger sig nog av sig självt.

Tredje punkten var att lacka handbromsen mattsvart.

Fjärde och sista punkten för idag var att kränga på fönsterlisten på den andra Lexan-sidorutan. Vid nästa tillfälle ska vi ha skaffat oss ett nylonsnöre för att få på rutorna så att gummilisten lättare glider över karosserikanten.

Jag tror, och hoppas, att det redan efter nästa tillfälle blir läge att flytta bilen till ett garage närmare slutdestinationen. Jag och Andreas lär kika på de sista inkopplingarna av styrbox, bränsletrycksregulator (köpas), vevhusventil (köpas) och högeffektsspole mm. Sen blir det kanske en spontan avfärd mot någon motorkunnig för uppstart och injustering av mc-förgasarna. Kort därefter ska den på mappning. Men mycket kan hända på vägen. Håll tummarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cc5d2520a40c5c5be92837b4f7a36e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7859c4b9bf03263d471ed937431bf08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-875b3cd8c2be3c7c68c1d4da91054a2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00232f493f7ee522f843c9a9ca7d2bac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8a46dd02eef20f3d393cc539a50c440.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-72b392511b19c9944c5e25daed3f19af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f99d5af7c685e62b044432d255b3d4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-076bbfa88abb0445cf44c66e624670fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1130da4b1db691204222603c6cbbe226.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (31 maj )

martinhejdesten
5 juni · 284 Inlägg
#313

Wow! Now we're talkin'! Nu bockas det av grejor från listan minsann! Farsan hade fixat litegrann tidigare i veckan och jag hade lite att göra på jobbet. Så det blev en efterlängtad spontanare - färd till garaget!

Vi hade ju dessvärre fäst kylaren i motorn i ett tidigare skede och eftersom motorn skakar... ja, det var läge att göra nya kylarfästen med andra ord. Placerades på framvagnen istället.

Jag gjorde rent bakluckans list och limmade den på plats. Märkte senare under dagen att den inte tätade ordentligt. Lär få skaffa en ny framöver.

Jag hade ju preppat sidobakrutorna förra veckan så nu var det äntligen dags för montering. Lite glidmedel och nylonsnöre gjorde susen för att lättare montera dem. Det gick snabbt och smidigt och det var inga problem att få listen över karosserikanten och en bit in på innertaket heller. Kort efter det så monterade vi framrutan. Lite svettiga över risken för att spräcka den. Det var väntat att det skulle vara trixigt att få listen över glaskanten, särskilt vid de runda hörnen.

Sprutmunstyckena var en aning stora. Eller var det möjligtvis så att hålen var för små? Nåja, lite nervös var man allt för att lacken skulle släppa när jag slipade större hål. Såg ut som ett tandläkarborr. Fast inte samma ljud dock, haha. Smack, så satt sprutmunstyckena på plats. Så vi gick vidare med att montera vindrutetorkarna. Innan vi är helt klara med fram- och bakrutan så ska vi ha i en svart kärna (Fillet Strip) i listerna. Till detta behövs ett specialverktyg och det har vi… lagt någonstans. Vi tillverkade nämligen ett sådant 1993 när vi renoverade bilen första gången. Dessvärre svek minnet oss så vi satsade på att tillverka ett nytt. Men så insåg vi att det inte lär funka. Vi får hitta en annan lösning inom kort.

Jag gick vidare med att popnita dit de egengjorda extra ”plattorna” på insidan av dörrarna för att fördela kraften ifall dörren blåser upp. Sen sprutade vi Tectyl i dörrarnas skarvar en sista gång. Och, äntligen var det dags att få på dörrpanelerna. Och det gick minsann snabbt. För snabbt visade det sig. Jag hade ju inte förborrat hål i dörrpanelen där handtaget skulle sitta… och de där kniviga clipsen ville jag inte rycka väck och riskera att dra sönder dörrpanelen. Svårt att veta vart handtaget ska sitta med andra ord. Turligt nog hade jag gjort rätt på vänsterdörren för en månad sedan så jag mätte upp vart handtaget skulle sitta. Och… mitt i prick. Nice.

Dörrstoppen i form av förstärkta remmar á la 60-tal blev riktigt bra både i utsträckt läge och när dörren är stängd. Puh! Så skönt att det är klart nu.

Kvar på dagens lista stod att montera Dzus-låsen på flipfronten och att passa in motorhuven. Återigen blev man nervös när man står inför uppgiften att borra i en nylackad bil. Först trodde vi att passningen gentemot sömmen på A-stolpen inte skulle bli bra så vi meckade lite och funderade ett tag på att lyfta allt ca 5 mm, men insåg att det inte skulle bli möjligt att genomföra på ett smidigt och tillfredsställande sätt. Vi provmonterade Dzus-låsen utan att ha borrat/skruvat fast dem. Men… de satt ju bra! Maskerade upp och markerade ut hålen. Borrade. Och så skruvas de fast inom kort.

Motorhuven har alltid varit svår att få rätt på sett till passning. Mycket att tänka på då den måste justeras i alla led. Skruva åt, prova att sänka motorhuven… ajajaj, nä, lossa, justera fästet, testa igen. Tog lite tid men nu sitter den fint. Det är dock en gammal bil som fick en nyproducerad motorhuv så den sitter inte som en smäck då det syns lite glipor. Men det är retro som kombineras ihop med nytt. Så blir det. Och jag måste berömma farsan, igen, för att ha haft tålamodet när jag stod på mig om att rätta till glipan i framkant mellan huven och fronten. Det tog förstås mycket extra tid, men det blev så mycket bättre. Grillen ska jag lämna iväg på pulverlackering (blank svart) då två olika folieringsfirmor ansåg att det var för invecklat att foliera grillen.

Innan avfärd hemåt så fick vi bränsletrycksregulatorn i posten. Ett måste eftersom trycket i nuvarande bränslepumpen var för högt till mc-förgasarkitet. Och när jag kom hem stod det ännu ett paket på uppfarten – side bars. Får se om dessa monteras trots allt. Det får inte bli svårt att ta sig i och ur. Men de lär nog vara räddare i nöden ifall man råkar ut för en kollision.

Så… summerat: Långt komna. Några småsaker fixas inom kort och nästa gång jag åker till garaget så blir det med ett bilsläp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6c59fd7e074061d5db0a61db28f1e9d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33754d0e64567deaab489aa46b5b8c3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-559de415f9be2d0e369dfc5f775689dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb5e7838f3207d098ee5079734ff9a09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c1302d103bceee43db91ee6012e690b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-904cce6da001a22ee7108c9c6de7a041.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b539f31554c8374ee4bd6a02a4e4ab09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97eac2534bb6548ca7d115c3034920e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f7d2ebbd00b794645fe0ad834ac79929.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71383e25c8fe8091838c10a34a9831c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-898eb769ea1df873ca97072c582b413c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2bf0ced919a9f53177eb22b1731f07cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f708903ab1492198483f00c1b4fc610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-faab2c85abf37b26b1cc03d05a68cd1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1e7089d5a936638213217f20ed8fdff7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-66e6f590f564dc04a85c2679863f8a83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76f9e209fbaa8ff98c51b9c31714c116.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8daf0021fd3bb8804dd9f93634b7d63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efe04abc0d248757bb2e0ffc69d0f1df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-992d44c69e36b8e6fafa75932a1139b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-176e7544c6822b25ffb78cf9f88206d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8717f89db6ed21c1adb6836ddbf2a621.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8ff8a3191d8899d1c496c4a60b74e30f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d1aae135cad7ee61f01d5d5f7eb89c9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd2cc4533a348c01a2077b783760a4a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4765aec45131c13f7f94d0425bde04f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2410bf03f3c6aa2babfdb9b9c1abbf11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8273dbb428fd6626b90384aa663d2f52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-abb8f85be30e0af33984c5f873c8076d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22da52622f6a3b7becd5f1e33d896e63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-614407b731369d573232b4fc61ed9ce2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb7024021bf4659358550e66c993dcf5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe02d659948c9a9279afe98153faa6cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90d6b21498a6ad6299fb420c1a35f26c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8bc0dea47565c56d6346705b109b9565.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28cb06c3cccf2503d1758684cb10cbcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aadb54e2f9525cfeb79e1860d6c28559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6eabbccc02ef7420829c873d710a26f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-01c119b068036f23fff20156da229615.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-367984ec6f83cd7206841c864a3bf705.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c1836914fabd931ef14260f88ea1bb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c09be64279d56cc088403500737a8c86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c992a995dd1090d9d9d166c7ff97acf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8105b34e695abf46adadf2a7c7f8f25b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80915d48cd773a054cd235abe2e1b2f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb69ebe71b517b3c14448cd37ad40213.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e334c5d9c920ddecc50f77fa0a514e97.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 juni )

Pininfarina406
5 juni · 367 Inlägg
#314

Hej, jag hoppas att ni kom ihåg att rostskydda i hålen ni slipade upp för spolarmunstyckena. Det rostar fort på såna ställen annars. Mvh T.

martinhejdesten
11 juni · 284 Inlägg
#315

Jag citerar mig själv från förra året... 17 juni: "Idag är det en varm och solig junidag – en dag att minnas." Det var dagen då vi hämtade hem bilen från lackering. Och igår, 51 veckor senare så hämtade vi bilen från garaget. Det var dags att ta den närmare hemtrakterna.

Efter jobbet drog jag och Andreas inom storstan och hämtade ett bilsläp och sen bar det av österut. Det tar ju sin tid att köra med släp. Enligt hastighetsbestämmelserna. Vi insåg snabbt att det skulle bli en sen kväll.

Väl framme kapade farsan av de sista skruvarna som han hade fäst Dzus-låsen med. Sen hade farsan en liten genomgång med Andreas om vad vi pysslat med den senaste tiden. Andreas och jag gör några sista saker innan uppstart och kort därefter är det dags att lämna in för finjustering hos motorverkstad. Huvlåset hade jag lackat hemmavid under förmiddagen men ännu inte skruvat ihop så det blev till att stripsa fast huven innan hemfärd.

Medan farsan och Andreas puttade och vinschade upp den lilla bilen på släpet så sprang jag runt och flög drönare och fotograferade med kamera. Innan detta hade jag förvisso packat Tiguanen fullproppad med diverse kojerelaterade grejor/reservdelar.

Sen spände vi fast den rackaren och det var ju gott om plats på det lilla bilsläpet. Skymningen kom snabbt och vi begav oss hemåt. Stannade på en mack för en korvasluring och uppiggande Cola runt midnatt. Strax efteråt var bilen avlastad och Andreas blev entledigad. Jag fortsatte i dryga timmen med att lasta av alla småprylarna.

Idag hämtade jag en rykande färsk pulverlackerad grill. Och smack så satt den på plats. Och så provmonterade jag även Mini-emblemet. Stylish.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a79a9dc400649f79240533ff4ef6bc3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e9f9e637dab6c300e16e5aab84db30f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-966c036ca2efc5e2c474434888dec7d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8782ecd4ed94314f726d0bd089f2df78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bba0741929a3147575f19c0ad41462f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ccafd97f77b24e30f4d06fe3e64723f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df6f3edf5d26c4497c2cfba923ac408e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a058dd0f6331aa5c4f53b46e791dd7b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ac73fa6ef7b8e7cbf15e70099ebd87e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-013cc17415ce2438ee46e7b25dcc1e6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b24cdc4e4a9353a0716463d409273c6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b7efd833836803afabea75aea03f8c6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df9485f36f8bbf9320859f657b85ddf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b54345d3a0716cd648a8a213e61984a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1673412f4252ddfeb2faf06e622357b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8262087cba049a0b7539e7a0c75347bf.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 juni )

Montecarlo
12 juni · 406 Inlägg
#316

Nästan klar ju, riktigt kul att se den växa fram. När är målet för premiärturen?

martinhejdesten
12 juni · 284 Inlägg
#317

Montecarlo skrev:
Nästan klar ju, riktigt kul att se den växa fram. När är målet för premiärturen?

Inom ett par veckor hoppas jag i alla fall att vi kopplat varvräknare och styrbox och att vi hunnit starta upp den. Sen ska mc-förgasarkitet finjusteras. Och därefter upp på rulldyno. SFRO och Bilprovningen lär vilja ta en titt på den innan man släpper den lös.

martinhejdesten
23 juni · 284 Inlägg
#318

Bränsletrycksregulator stavas Malpassi. Jag och Andreas drog en snabb runda inom nya garaget och justerade in bränsletrycksregulatorn via en mojäng som Andreas hade skruvat ihop på jobbet tidigare under dagen. Såg ut som en makalös manick – och visst gjorde den underverk!

Väl på plats så öppnade vi diverse lådor för att hitta några extra mätinstrument och jösses vilken nostalgi. Mätare och instruktionsmanual från 1 december 1946. Där stod lite tjusiga siffror för bilar från 1930-tal mm. Museiföremål med andra ord, men det var bättre förr och mätinstrumentet visade på stor noggrannhet.

Andreas riggade tank och skapade tryck med luft och så skruvade han 2,25 varv moturs på BTR (engelska FPR Fuel Pressure Regulator) för att minska trycket och finjusterade tillbaka 0,25 varv (egen notering: totalt 2 varv) för att hamna på 2,1 psi dvs cirka 0,15 bar vilket vi tror det blir den bästa inställningen. Bränsletrycket från bränslepumpen ger 0,35 psi men mc-förgasaren kräver max ett tryck i spannet 0,11- 0,16 bar.

Tidigare i veckan hade jag fått en sändning från UK med diverse sista grejor. Insåg att det behövs lite till, men att de grejorna var restade, men är inget som gör att bygget står och faller med. I väntan på dessa grejor kommer jag att se till att fästa bränsletrycksregulatorn på ett lämpligt ställe, koppla/plugga vakuumslangar, koppla in styrbox mm. Diverse lister som ska monteras på flipfronten kom i brevlådan häromdagen. Batteri levereras i veckan.

Spännande tider framöver!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f67c2e123d34fbfdca17ad81582a8b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1b79572d1026e54da4721f7565876a70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4896e592efadfc96d7192a99e692d5e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb00bace61f85fbcdc2b4c18f9247c37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed56daae7190abca7c1fc5ccc7742703.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0e778df22459b5d35e66c1d5691b6c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d15045cff92e82168d64402fdbb0732.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d617578178144b4886ce9998f19c8d9f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (5 juli )

Robb192 Tokig 08a
24 juni · 1 017 Inlägg
#319

Läst igenom hela tråden! lite avis blir man allt! lycka till och håll tempot så ska det nog bli ut och åka i sommar big_smile

martinhejdesten
24 juni · 284 Inlägg
#320

Robb192 skrev:
Läst igenom hela tråden! lite avis blir man allt! lycka till och håll tempot så ska det nog bli ut och åka i sommar big_smile

Tack för peppet! Ja, måste skaffa catchtank tydligen men sen är det inte mycket kvar. Semestertider hos diverse motorverkstäder gör nog att det blir en liten fördröjning. Men i sensommar...!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang