Volvo 740 T5

Efter mycket om och men så byggs den nu, en Volvo 740 med T5:a från en 1994 års 850. Det blir motorrenovering, ZF låda, rostlagning m.m, reggning osv osv.

Daevil

Daevil
8 mars · 661 Inlägg
#241

MarcusMace skrev:

Daevil skrev:

gjutarolle skrev:
vet inte riktigt vad jb-weld är eller hur bra det är, men ''funkar det så funkar det'' mja, funkar det så är det ju nice, men funkar det inte så kommer du få en kraftig motorbrand som följd, bara så du tänker på det! ser bra ut för övrigt smile

Sant, lite otydligt av mig. Jag tänkte mer på AN-anslutningen och hur det skulle passa med bryggan osv. Som du säger, man vill inte tumma på bränslesäkerheten. Tack så mycket! smile

Det finns versioner från 850 med en jic koppling org, du får slipa/kapa bort kroken som håller kopplingen i railen och sedan använda bricka och skruv som du har på den typ av rail. Gjorde så på min tills jag tog en v70 rail gen1 som flödar mycket bättre, kapade lite av ändarna för att få bort org lock mm, inner diametern på railen passar perfekt för biltemas an8 svetskoppling.

Åfan, mycket bra tips, tackar tackar:)

Daevil
16 mars · 661 Inlägg
#242

Dags för en uppdatering - Uppstart är gjord (Video längre ner)

Hänt lite kul grejer i alla fall smile Men börjar med lite småpill som gjorts.

Bränsleledningar ordnade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-9cc4e02e16722a64a9477e02340a6a4f.jpg

Använde original returkopplingen. Funka fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-6dc48421fd643126fd545a433ee6e391.jpg

Nya bränslefiltret ”fint” fastspänt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-c7c21cae82e855e951172e26f6adc97a.jpg

Har tyvärr inga bilder på hur det ser ut under bilen färdigkopplat. Men blev helt ok faktiskt.

Sen var det dags för det nervösa steget att provstarta motorn.
Fyllde alla oljor och vätskor. Sen tog jag ur tändstift och koppla bort spridarkontakterna för att gå på starten och bygga upp oljetrycket.
Det gick vägen smile

Sen va det bara att sätta i allt igen och prova starta. Här är en video på hur det gick:



Bluddra och orkade inte hålla tomgång, men jag är bara glad att den gick igång om jag ska va ärlig. Då har man gjort någonting rätt i alla fall wink

Men sen som ett brev på posten så uppstod några läckor..
En liten vid vattenröret, vid min otroligt kassa svetsning.
Sen konstigt nog vid oljefeeden till turbon, från blocket, trots packningsringar.
Egentligen inget allvarligt, men sen såg jag att det droppade ut lite olja under kamkåpan.. kändes ju inge kul. Så det va bara att börja riva. Kåpa, kamrem och tillbehör åkte bort. Såg stänk från veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-1497e19177dd585207aa4bb2148a9bb2.jpg

Sen va det ganska uppenbart. Packboxen i oljepumpen satt inte rätt. (Se bild). Kan inte förstå hur jag kan ha missat det vid montering, är ju helt sjukt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-7270094c6e82b01f096276b4e1ddc68f.jpg

Men men. Ny packbox ska inhandlas i veckan sen åker den på och läckan på vattenröret ska jag prova om lite jb-weld kan lösa det.
Apropå det, så höll det inte 100% vid fuelrailen där jag satt AN adapter. Fuktade lite och luktade bensin så den får ryka hmm
Som Gjutarolle sa, man vill inte riskera en motorbrand!

Återkommer så fort jag gjort något mer. Vad är det man säger, ett steg fram, två tillbaka..

Rikard_Persson NISMO <3
17 mars · 638 Inlägg
#243

Så härligt att den är startad! Små fix är ju standard efter ett sånt bygge big_smile

Kolla gärna projekttråden om min 370z NISMO
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Daevil
18 mars · 661 Inlägg
#244

Rikard_Persson skrev:
Så härligt att den är startad! Små fix är ju standard efter ett sånt bygge big_smile

Ja det känns fan bra ändå big_smile Verkligen, får man kanske räkna med. Sen när det pågått under så lång tid, man har lärt sig en del under tiden, som glad amatör blir det inte 100 alltid.

Lucif3r
18 mars · 278 Inlägg
#245

Vore ju ändå bra tråkigt om allt "bara fungerade". Konstant småpill och småfix, justeringar osv, är ju lite av charmen med att göra större ingrepp såsom motorbyte. smile

Daevil
18 mars · 661 Inlägg
#246

Lucif3r skrev:
Vore ju ändå bra tråkigt om allt "bara fungerade". Konstant småpill och småfix, justeringar osv, är ju lite av charmen med att göra större ingrepp såsom motorbyte. smile

Haha ja det är nog sant wink

Daevil
18 mars · 661 Inlägg
#247

Titta vad jag lyckades få tag i till vrakpris,
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-9a223ef951560f327485a08066cbe78e.jpg

Även köpt ny packbox idag, så imorgon blir det lite fix.
Sen måste jag ta tag i att byta bränslepumpen. Får se hur mycket jag hinner med imorn.

Daevil
21 mars · 661 Inlägg
#248

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-6141ddd4fe5b58859e3ac8ce507f9bb0.jpg

Nu ser det lite bättre ut smile

Hoppas på att få lite mer gjort idag.

Daevil
21 mars · 661 Inlägg
#249

Pumpen bytt.

Gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-4789c779ad03287d592eb431cf07c29d.jpg

Nya. (255l/h)
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-5dc23a9947a9e85eb0c18242a4b48953.jpg

Daevil
8 april · 661 Inlägg
#251

Jobbas på lite smått, fast har inte varit mycket att visa.

Jag har provat starta upp den igen med nya bränslepumpen, och kan konstatera att det gjorde susen som förväntat. Håller tomgången fint.
Jag har dock inte låtit den bli varm än, så det är nästa steg, och sen köra ett oljebyte på det.

Fått hem slang mellan huvud och slavcylinder som specialbeställdes eller va man säger. Var tvungen att byta slav, då den jag köpte för länge sen inte hade gängad ingång för slangen.. Va tydligen en nyare modell, men så fick de bli.

Här är nya slaven och slang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-dc5b08516fd6230889d4bb8165102b5b.jpg

Köpte lite annat med. Avgasbandage och v-bandsflänsar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-90500e50d2f48f90dd182ca393b80f1d.jpg

Nu behöver jag få tag i en främre kardan som passar. Min som satt i är för kort. Så verkar kunna vara så att främre del från M47 som sitter i 740 möjligtvis passar bra med 320d lådan. Hoppas på det. Men har inte fått tag i en, och verkar inte finnas överflöd av dom heller. I alla fall inte häromkring..
Vill ju kunna få ner den på backen och se vad som händer wink

Lucif3r
8 april · 278 Inlägg
#252

Jao, vad jag sett är det M47-kardan man ska ha till 320D.
Men är det verkligen någon skillnad på kardanen mellan en 740 med M47 och en 940 med M47...? Bör väl annars gå att ta hela M47-kardanen från en 940, och inte bara främre delen.

Daevil
8 april · 661 Inlägg
#253

Lucif3r skrev:
Jao, vad jag sett är det M47-kardan man ska ha till 320D.
Men är det verkligen någon skillnad på kardanen mellan en 740 med M47 och en 940 med M47...? Bör väl annars gå att ta hela M47-kardanen från en 940, och inte bara främre delen.

Kul att du säger det, för jag tänkte samma sak i dag och kolla runt lite på bildelsbasen, och tror mig hittat en som verkar stämma i längd. Från en 940 då smile
Håller tummarna!

Daevil
29 maj · 661 Inlägg
#254

Kände att det var dags för en uppdatering

Det står lite still tyvärr. Förutom att det berömda "livet" tar sin tid så har sommarbilen behövts ordnas också, nog om det.

Det som gör att det står still i projektet är kardan. Jag lyckades få tag i en främre m47 kardan som passade rätt bra i längd. Men då, eftersom jag inte mätt ordentligt på hardyskivan och medbringaren på lådan så passa det inte där. Jag har väl tagit för givet att det bara ska passa, dumt som fan big_smile
Så skiljer ett par mm på cc-måttet mellan volvokardanen och lådans medbringares som sagt.

Finns tyvärr ingen hardyadapter heller som passar mina mått. Så vad har jag för alternativ, jo att byta medbringare på lådan till en som passar, eller hitta en 320D-kardan och svetsa om/ihop med volvo-kardan.
Eftersom jag inte hittat en medbringare samt att den sitter med en mutter som behöver en specialhylsa och säkert diverse annat strul så väljer jag att leta upp en 320d-kardan.
Så där står jag nu.. Eftersom en kardan inte är den mest fraktvänliga reservdelen så blir det billigast att hämta en på nån skrot (om den är inom rimligt avstånd såklart). Närmsta till vettigt pris har jag 20 mil bort, kanoners..

Vill få ner den på backen nu!

MarcusMace
29 maj · 4 Inlägg
#255

Daevil skrev:
Kände att det var dags för en uppdatering

Det står lite still tyvärr. Förutom att det berömda "livet" tar sin tid så har sommarbilen behövts ordnas också, nog om det.

Det som gör att det står still i projektet är kardan. Jag lyckades få tag i en främre m47 kardan som passade rätt bra i längd. Men då, eftersom jag inte mätt ordentligt på hardyskivan och medbringaren på lådan så passa det inte där. Jag har väl tagit för givet att det bara ska passa, dumt som fan big_smile
Så skiljer ett par mm på cc-måttet mellan volvokardanen och lådans medbringares som sagt.

Finns tyvärr ingen hardyadapter heller som passar mina mått. Så vad har jag för alternativ, jo att byta medbringare på lådan till en som passar, eller hitta en 320D-kardan och svetsa om/ihop med volvo-kardan.
Eftersom jag inte hittat en medbringare samt att den sitter med en mutter som behöver en specialhylsa och säkert diverse annat strul så väljer jag att leta upp en 320d-kardan.
Så där står jag nu.. Eftersom en kardan inte är den mest fraktvänliga reservdelen så blir det billigast att hämta en på nån skrot (om den är inom rimligt avstånd såklart). Närmsta till vettigt pris har jag 20 mil bort, kanoners..

Vill få ner den på backen nu!

Det ska finnas omvandlings Hardys, jag har för mig att m47 kardan är känt att passa med 6vxl bmw låda.

Daevil
29 maj · 661 Inlägg
#256

MarcusMace skrev:

Daevil skrev:
avstånd såklart). Närmsta till vettigt pris har jag 20 mil bort, kanoners..

Vill få ner den på backen nu!

Det ska finnas omvandlings Hardys, jag har för mig att m47 kardan är känt att passa med 6vxl bmw låda.

Hittar inte till min tyvärr. Googlat som tusan..

Precis, det var så jag tänkte med och har läst, men tydligen finns det en hel del olika storlekar på medbringaren på bmw-lådorna. Har pratat med stället jag köpte lådan på. Dom hade inga passande hardys heller.. hmm

Känns trist som fan när dom flesta bara har kunnat slänga på skiten.

Daevil
9 juni · 661 Inlägg
#257

Hämtat kardan och köpt hem en fläktkåpa.

320D-kardanen är den kortare lite bitigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-c69039e31fce3e0a6086c4c1cba25436.jpg

960 kylfläktskåpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-816fe3c0e91a452cfaed79a59878f307.jpg

Monterad i bil med fläkt. Kapat lite i skyddet och fästet för reläna lite provisoriskt. Snyggar till sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163103/163103-eb098c54bba5d86d2c648d677b59975c.jpg

Beställt hem hardyskiva som borde komma snart. Sen kan jobbet med kardan börjas. Mätas, kapas, svetsas osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang