Köra Volvo V40 med VVT frånkopplad - dåligt?

Oussama
30 maj 2020 · 37 Inlägg

Hej trevliga vänner!

Bilen (Volvo V40 1999) verkar ha problem med VVT ventilen eller tillhörande mekanik.
Jag tog ut ventilen, öppnade och rengjorde, och testade separat, och den fungerar(https://youtu.be/fGe7pShvF_I) . Dock när den är inkopplad i bilen så låter motorn med ett tickande ljud så fort jag kopplar in den. När jag kopplar bort den försvinner oljudet helt. Alltså finns det fel i VVT funktionen som troligen beror på att jag har haft dålig koll på oljan förra året.

Oljudet tickar i varannan sekund och framförallt på tomgång. Så här låter det:
https://youtu.be/m2TAnabbYcY

Mina frågor:
1- förutom möjlig sämre prestanda och bränsleförbrukning, finns det en annan nackdel med att koppla bort VVT? Slits motorn snabbare tex?

2- en kollega påpekade att det tickande ljudet tyder på en förtidig explosion i cylindern vilket kommer på lång sikt skada ventiler/cylindern, så då är det bättre att ha VVT bortkopplad. Delar ni samma uppfattning av orsaken till oljudet?

3- har någon annan kopplat bort sin VVT och märkt skillnad på bränsleförbrukning? Tror ni att bränsleförbrukning kommer gå ner om jag fixar den? (jag pendlar 15mil dagligen, 8,6 liter/mil är förbrukningen)

Tack på förhand

torsen
31 maj 2020 · 7 238 Inlägg

Intressant fråga som jag hoppas på att någon kunnig/erfaren kan ge svar på.

Har själv en bil vars motor på tomgång "småknackar", men vid bara några hundra varv över tomgång tystnar.
Konstigt nog låter det mera inne i bilen än när man öppnar motorhuven och lyssnar.

Läste i en annan tråd om samma problem med BMW-motorer.

Slim
31 maj 2020 · 340 Inlägg

Nu har jag inte koll på hur VVT regleringen ser ut på den här motorn, men skulle snarare tro att ljudet kommer från själva enheten. Är bilen med eller utan turbo?

Oussama
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Slim skrev:
Nu har jag inte koll på hur VVT regleringen ser ut på den här motorn, men skulle snarare tro att ljudet kommer från själva enheten. Är bilen med eller utan turbo?

Alltså från själva VVT hjulet (eller vad det kallas för)?

Nej bilen har ingen turbo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang