Volvo 940 turbo fråga ang chip och topp

Volvo_turbo_944
30 maj 2020 · 16 Inlägg

det här är säkert sverigest dummaste fråga men ändå.

trode jag hade kört hål i topp packningen på volvon då han drog vatten, tydligen så va det inte så utan va toppen i sig som va körd så bytte då från 530 till 531 och slängde i en kg2t kam i samma veva, mitt problem som blev efter det här är att han inte riktigt vill gå som han ska, svårstartad utan gas, vandrar lite på tomgången, går lite ryckigt när man kör, och ja har kollat nollningen 3 gånger så den står rätt om inte annat typ halv grad fel, så frågan är då chipen jag har är för 530 med t kam, 15g turbo och gröna r, 3" system, så min fundering är att om jag måste byta chip igen för den nya setupen för att han ska börja gå som han ska? så länge man acc på mellan registret går han rätt bra är mera över 4-5k han inte vill acc och börjar bete sig jävligt även på acc.

Volvo_turbo_944
8 juni 2020 · 16 Inlägg

...

Lehto
21 juni 2020 · 75 Inlägg

Har du justerat ventilerna när du bytte till KG2T kam?
När jag monterade i KG2T kam så låg ventilspelet fel med nästan 1mm och bilen gick som skräp samt motorlampa som tändes till å från.
Tror inte det är chippet som gör så bilen går dåligt för att du bytt topp/kam, de ska chippet kunna hantera. Men visst går det att köpa ett nytt chipp som är optimerat för din nya setup och kanske "tjäna" någon hk.
Har du alla grejer i övrigt som chippet är anpassat för? gröna R spridare, 15g, 3" avgas?

Volvo_turbo_944
8 juli 2020 · 16 Inlägg

Lehto skrev:
Har du justerat ventilerna när du bytte till KG2T kam?
När jag monterade i KG2T kam så låg ventilspelet fel med nästan 1mm och bilen gick som skräp samt motorlampa som tändes till å från.
Tror inte det är chippet som gör så bilen går dåligt för att du bytt topp/kam, de ska chippet kunna hantera. Men visst går det att köpa ett nytt chipp som är optimerat för din nya setup och kanske "tjäna" någon hk.
Har du alla grejer i övrigt som chippet är anpassat för? gröna R spridare, 15g, 3" avgas?

Japp enda som är byt är topp och kam från 530 tkam. Börjar va lur på om det är ett tändstift som jävlas

Lehto
9 juli 2020 · 75 Inlägg

Volvo_turbo_944 skrev:

Lehto skrev:
Har du justerat ventilerna när du bytte till KG2T kam?
När jag monterade i KG2T kam så låg ventilspelet fel med nästan 1mm och bilen gick som skräp samt motorlampa som tändes till å från.
Tror inte det är chippet som gör så bilen går dåligt för att du bytt topp/kam, de ska chippet kunna hantera. Men visst går det att köpa ett nytt chipp som är optimerat för din nya setup och kanske "tjäna" någon hk.
Har du alla grejer i övrigt som chippet är anpassat för? gröna R spridare, 15g, 3" avgas?

Japp enda som är byt är topp och kam från 530 tkam. Börjar va lur på om det är ett tändstift som jävlas

Vadå Japp? Vad svarar du på?
Har du justerat ventilerna eller inte och vad har du isf för ventilspel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang