Ur bilderna: vad läcker på motorn?

Oussama
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Hej trevliga vänner!

Det läcker väldigt lite olja från motorn enligt bilder. Jag ska prova med tätningstillsatser till oljan tänkte jag.

Jag är dock nyfiken och vill förstå vad för delar det läcker ifrån, vad heter de? Topplock kanske på ena bilden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-afb5e72c05f2db7f8890ea4be2b6ba1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-1b0efbba73993e7122912b70d683f6c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-06546cf4016f9c99b07fcd821128a27d.jpg


Tack på förhand för era svar!

Utmarks-Loke
31 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Usch, inga tätningstillsatser i oljan. Byt ventilkåpepackning istället, det ser ut som det är den som läcker en liten aning.

Oussama
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Usch, inga tätningstillsatser i oljan. Byt ventilkåpepackning istället, det ser ut som det är den som läcker en liten aning.

Ja ok, men går det att byta ventilkåpepackning utan att röra kamremmen? Då kommer jag säkert göra det

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2020 · 13 729 Inlägg

det är ingen packning den är limmad..   men det där är inget att bry sig om.. det fuktar olja det läcker inte..

tvätta rent det där så är det rent en bra stund.. motorn ser inte ut att varit ren dom senaste 10åren så det lär knappast göra något annat än att fukta.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rensvinf
31 maj 2020 · 528 Inlägg

Som Growe säger. Det där är inget att bry sig om.  Det skulle vara om du parkerar på en fin parkering och det droppar på marken och DU stör dig på det.  För bilens skull är det *inget* att bry sig om.  Så ser väl nära på alla äldre bilar ut?

Oussama
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Growe skrev:
det är ingen packning den är limmad..   men det där är inget att bry sig om.. det fuktar olja det läcker inte..

tvätta rent det där så är det rent en bra stund.. motorn ser inte ut att varit ren dom senaste 10åren så det lär knappast göra något annat än att fukta.

Ok, är den limmad så hjälper inte heller oljetillsatserna.

Jo så är det, den läcker inte jättemycket, utan jag får fylla på varannan månad typ, och jag kör mycket bil (15mil vardagar)

Oussama
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Rensvinf skrev:
Som Growe säger. Det där är inget att bry sig om.  Det skulle vara om du parkerar på en fin parkering och det droppar på marken och DU stör dig på det.  För bilens skull är det *inget* att bry sig om.  Så ser väl nära på alla äldre bilar ut?

Ok det var lugnande inställning. Ska nog tänka så.

Rensvinf
31 maj 2020 · 528 Inlägg

Oussama skrev:

Growe skrev:
det är ingen packning den är limmad..   men det där är inget att bry sig om.. det fuktar olja det läcker inte..

tvätta rent det där så är det rent en bra stund.. motorn ser inte ut att varit ren dom senaste 10åren så det lär knappast göra något annat än att fukta.

Ok, är den limmad så hjälper inte heller oljetillsatserna.

Jo så är det, den läcker inte jättemycket, utan jag får fylla på varannan månad typ, och jag kör mycket bil (15mil vardagar)

Man ska även ha i åtanke att många bilar bränner en del olja. Dvs, all olja du fyller på beror eventuellt inte på just det "läckaget". Det finns till och med nya bilar där återfärsäljarna hävdar att man ska leva med att få fylla på olja lite då och då.   Det är inte hela världen. smile

Christian S
31 maj 2020 · 4 816 Inlägg

Rensvinf skrev:

Oussama skrev:

Growe skrev:
det är ingen packning den är limmad..   men det där är inget att bry sig om.. det fuktar olja det läcker inte..

tvätta rent det där så är det rent en bra stund.. motorn ser inte ut att varit ren dom senaste 10åren så det lär knappast göra något annat än att fukta.

Ok, är den limmad så hjälper inte heller oljetillsatserna.

Jo så är det, den läcker inte jättemycket, utan jag får fylla på varannan månad typ, och jag kör mycket bil (15mil vardagar)

Man ska även ha i åtanke att många bilar bränner en del olja. Dvs, all olja du fyller på beror eventuellt inte på just det "läckaget". Det finns till och med nya bilar där återfärsäljarna hävdar att man ska leva med att få fylla på olja lite då och då.   Det är inte hela världen. smile

ja det finns ju vissa biltillverkare som hävdar att det är fullt normalt att den drar 1 liter olja på 100mil, dvs när det är dags att tanka så är det dags att fylla på olja big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2020 · 13 729 Inlägg

Christian S skrev:

Rensvinf skrev:

Oussama skrev:

Ok, är den limmad så hjälper inte heller oljetillsatserna.

Jo så är det, den läcker inte jättemycket, utan jag får fylla på varannan månad typ, och jag kör mycket bil (15mil vardagar)

Man ska även ha i åtanke att många bilar bränner en del olja. Dvs, all olja du fyller på beror eventuellt inte på just det "läckaget". Det finns till och med nya bilar där återfärsäljarna hävdar att man ska leva med att få fylla på olja lite då och då.   Det är inte hela världen. smile

ja det finns ju vissa biltillverkare som hävdar att det är fullt normalt att den drar 1 liter olja på 100mil, dvs när det är dags att tanka så är det dags att fylla på olja big_smile

Premium du vet...    smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
31 maj 2020 · 10 275 Inlägg

Rensvinf skrev:

Oussama skrev:

Growe skrev:
det är ingen packning den är limmad..   men det där är inget att bry sig om.. det fuktar olja det läcker inte..

tvätta rent det där så är det rent en bra stund.. motorn ser inte ut att varit ren dom senaste 10åren så det lär knappast göra något annat än att fukta.

Ok, är den limmad så hjälper inte heller oljetillsatserna.

Jo så är det, den läcker inte jättemycket, utan jag får fylla på varannan månad typ, och jag kör mycket bil (15mil vardagar)

Man ska även ha i åtanke att många bilar bränner en del olja. Dvs, all olja du fyller på beror eventuellt inte på just det "läckaget". Det finns till och med nya bilar där återfärsäljarna hävdar att man ska leva med att få fylla på olja lite då och då.   Det är inte hela världen. smile

Hämtade 2014 ut en helt ny mindre skåpbil av ett av dessa märken kända för sin liberala inställning till oljeförbrukning, fick då med en liten fin väska att ha oljeflaskan i... Säger en del...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang