Problem med kamrem på vw touran?

EAB
31 maj 2020 · 1 Inlägg

Hej. Vi funderar på att köpa en volkswagen touran tsi från 2017. Men jag hörde av min (mer motorkunniga) morbror att vissa 7sits med bensinmotor har problem med kamremmen? Jag har även läst på lite och förstått att det även kan vara problem med växellådan (?). Dsg7? Hur vet jag om just denna har en sån växellåda? Behöver jag förtydliga att jag inte vet mycket om bilar...😅

Presidento Of World
31 maj 2020 · 3 328 Inlägg

Köp en 1.6 tdi. Kort och gott.

Senast redigerat av Presidento (31 maj 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
valle22 Smidd i rostigt stål
1 juni 2020 · 933 Inlägg

Håller med föregående "talare" satsa på en TDi istället. Visst är bensinaren bra gång i och väldigt jämna i gången men det tenderar att skapa hål i plånboken och en massa huvudvärk, tro mig.

Har gjort vid en hel del kedjebyten åt folk som andra verkstäder inte vill göra vid. Enkelt när man kan och VET hur man går tillväga när det monteras.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
simlar
2 juni 2020 · 5 525 Inlägg

2017 har nya 1,4TSi med kamrem.
Hat inte ens hört talas om problem med kamremmen på dessa motorer.

Helt klart mer problemfri än eu6 tdi av mina erfarenheter.


Vet tyvärr inte om Touran  med DSG har torrkoppling eller våtkoppling.
Har du regnr går det kolla upp.

Främst tidiga torrkopplingsdsg som hade problem, dom håller mycket bättre nuförtiden.
Fördel med torrkoppling är att växellådsoljan aldrig behöver bytas jämfört med våtkoppling som ska bytas olja var 6000e mil.
En till fördel är att bil med torrkoppling är bränslesnålare.
Nackdel är att kopplingarna håller inte lika länge, speciellt kökörning samt släpvagnskörning slirar ihjäl kopplingarna.

Senast redigerat av simlar (2 juni 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
2 juni 2020 · 2 834 Inlägg

simlar skrev:
2017 har nya 1,4TSi med kamrem.
Hat inte ens hört talas om problem med kamremmen på dessa motorer.

Helt klart mer problemfri än eu6 tdi av mina erfarenheter.


Vet tyvärr inte om Touran  med DSG har torrkoppling eller våtkoppling.
Har du regnr går det kolla upp.

Främst tidiga torrkopplingsdsg som hade problem, dom håller mycket bättre nuförtiden.
Fördel med torrkoppling är att växellådsoljan aldrig behöver bytas jämfört med våtkoppling som ska bytas olja var 6000e mil.
En till fördel är att bil med torrkoppling är bränslesnålare.
Nackdel är att kopplingarna håller inte lika länge, speciellt kökörning samt släpvagnskörning slirar ihjäl kopplingarna.

Ang. Motorn var det väl fram till -16 som det var problem med kamkedjorna. Efter det kom remmen som i det fallet är ett mycket säkrare kort. Har heller inte hört nåt problem om de motorerna.

Ang växellådan låter jag nån annan svara på.

Cuefa Ain't no place like home...
2 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Alla mindre motorer i VAG-familjen (under 1.8l) har DSG med torr-lamell.

Det har gjorts förbättringar av dessa växellådor genom åren, både byte till annan typ av olja för Mechatronic, andra lamellpaket med tuffare material, samt anpassningar av växlingskaraktäristiken för att undvika slir.

Men våt-lamell DSGn är ändå att föredra i mina ögon. Gällande Touran blir det då en 2.0TDI, som alltid har våtlamell. Beroende på hur ny bil man tittar på är den antingen 6- eller 7-växlad.

Min röst ligger på en större motor med DSG eller en mindre med manuell växellåda. Och då väger min röst TUNGT mot det första alternativet.

Touranen är tyngre än man tror och både de mindre TSI- och de mindre TDI-motorerna får kämpa lite för o hålla dem på rull.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
papermaker
3 juni 2020 · 8 Inlägg

KamKEDJEproblem kan uppstå på bilar tillverkade fram till slutet av 2014, sedan bytte de till kamrem som inte krånglat nämnvärt.

Presidento Of World
3 juni 2020 · 3 328 Inlägg

papermaker skrev:
KamKEDJEproblem kan uppstå på bilar tillverkade fram till slutet av 2014, sedan bytte de till kamrem som inte krånglat nämnvärt.

Men dom drar en jäkla massa olja fortfarande. Annars trevlig bil men som sagt hellre en tid spis med manuell låda.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
papermaker
3 juni 2020 · 8 Inlägg

Presidento skrev:

papermaker skrev:
KamKEDJEproblem kan uppstå på bilar tillverkade fram till slutet av 2014, sedan bytte de till kamrem som inte krånglat nämnvärt.

Men dom drar en jäkla massa olja fortfarande. Annars trevlig bil men som sagt hellre en tid spis med manuell låda.

Va, drar olja? Min Touran 1.4 TSI -15 har aldrig behövt fyllas på.

Däremot blir motorljudet otroligt mycket mer påfrestande i TDI. Vi provkörde båda innan köp och det var jätteskillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang