Golf 2013 - automat

UniverseSnus
3 juni 2020 · 2 Inlägg

Hej,

Drygt en månad sedan slutade farthållaren att fungera samt systemet som "stänger av" bilen när man står still.

Frösökt söka mig fram till vad felet kan vara men hittar ej.

Någon som har erfarenhet kring det?


GOLF 2013
Automat

husseman
3 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, Golf 2013 Aut. Inte mkt. att gå på.. motorkod? Låda?- tagit felkoder? Vilka fick du? Osv...
Massor av mer info vore bra.
mvh/husse

Audi_VW
3 juni 2020 · 53 Inlägg

Start/stop lägger gärna av när batteriet är dåligt eller när något i systemet inte är som det ska, att även farthållaren lägger av tyder ofta på att det förekommer störningar i systemet och att bilen går in i så kallat limp home mode. Utöver att kolla batteriet blir svårt om du inte har någon felkodläsare, bor du nära Blekinge eller har vägarna förbi så hjälper jag dig gärna kolla felkoder.

simlar
3 juni 2020 · 5 516 Inlägg

Läs av felkoder! Ingen idé att gissa, finns så gott som alltid felkoder när bilen inte fungerar korrekt.


Väldigt vanligt att radarsensorn får sig en smäll och hamnar i fel vinkel, radarn för distansregleringen måste då kalibreras med verkstadsutrustning innan farthållaren fungerar igen.

Finns tusentals anledningar till att start/stop inaktiveras.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Jag kan också slå ett slag för bromsljuskontakten, även om det är osannolikt på en såpass ny Golf.
Lägger den kontakten av (bromsljus-funktionen i den är separat) så försvinner bl.a farthållare och start-stopp (detta eftersom bilen inte vet om Du har bromsen nedtryckt eller ej).

Men som sagts ovan: Felkoder, felkoder, felkoder.
Börja i den änden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag har p gr av ovanstående faktiskt köpt en rejäl felkodsläsare för nåra lakan och SPARAR därmed varje gång det beloppet  som de dyra mekarverkstäderna tar BARA för att koppla upp sig och kolla eländet..
2 ggr ytterligare, så är den förbenade läsaren betald..smile
Så nu hjälper jag kreti o pleti med avläsningar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang