Fordonstips!!

Alice_889
3 juni 2020 · 1 Inlägg

Jo det är så att jag söker en mer bränslesnål bil för under 30k som ändå är snygg och rymlig alltså ingen kärringvagn. Kör just nu en 945 230fb som dricker mer än vad jag ha råd med.
Bensin eller diesel spelar ingen större roll bara den inte har en fet årsskatt.  Så nåra tips på bilmodeller som är billigare i drift uppskattas:)

torsen
4 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Grundtipset är en "japan" - om du söker något driftsäkert.
Honda, Toyota, Mazda, Suzuki och KANSKE Nissan och Subaru.
Gamla jänkare brukar vara skottsäkra - men där faller det på bränsleförbrukningen.
Har ägt några Plymouth.

Part i målet.
Äger själv, bland annat, Honda och Suzuki förnärvarande, men har även ägt Toyota, Mazda och Nissan.

För att inte bli överöst med protester undviker jag att skriva vilka bilar jag avråder från att köpa!
Och vilka bilar jag har dålig erfarenhet av.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vill gärna läsa didära protesterna för att kunna konstatera om du har rätt eller fel..smile
Så lägg gärna ut "missdådarna" som du avråder ifrån , om du vågar..smile
Lite smällar får man ta..

Senast redigerat av axxet (4 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
4 juni 2020 · 2 250 Inlägg

Nån Skoda, bensinare 2 wd.

torsen
4 juni 2020 · 7 198 Inlägg

axxet skrev:
Jag vill gärna läsa didära protesterna för att kunna konstatera om du har rätt eller fel..smile
Så lägg gärna ut "missdådarna" som du avråder ifrån , om du vågar..smile
Lite smällar får man ta..

Törs inte!

Mew
4 juni 2020 · 2 152 Inlägg

Då säger jag det. Undvik VAG generellt som pesten! Speciellt TSI/TFSI-motorerna och DSG-lådorna. De andra alternativen brukar vara lite bättre, om du kan leva med att i princip varje panel rostar inom några år.

torsen
4 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Mew skrev:
Då säger jag det. Undvik VAG generellt som pesten! Speciellt TSI/TFSI-motorerna och DSG-lådorna. De andra alternativen brukar vara lite bättre, om du kan leva med att i princip varje panel rostar inom några år.

Säger inte emot!

Meaganeowner
4 juni 2020 · 2 250 Inlägg

Visst är det svårt med VAG.

Inget att lita på! Kommer aldrig att rulla 100 000 mil.

Ena Passaten gick bara dryga 60 000 mil innan den såldes, fullt fungerande och i trafik. Numera i nåt afrikanskt land.

Den andra typ 59 000 mil, såldes också i rullande i trafik...

05 resp 06...

- Har nu en Skoda Octavia 4 wd diesel kombi lastbilsreggad som väntar på snö.

En Saab 9-3 Sport Sedan, ska fixas som sommarbil. (ombesiktning). Fick f ö bilen gratis.

Åker Megane 06, 11000 mil så länge.

.

Nybergrobin
4 juni 2020 · 2 377 Inlägg

En 230fb behöver inte nödvändigtvis dra mkt bränsle.  Hur ser det ut med luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor/fördelare samt allmän service? Alla bilar drar mkt bränsle om detta inte sköts!
Vid normal körning så ska du ligga på 0,8 om detta är som det skall!

Räknar du med förbrukning, behov av reservdelar, servicekostnad, värdeminskning etc så är en 945 väldigt billig att äga

Utmarks-Loke
4 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Nybergrobin skrev:
En 230fb behöver inte nödvändigtvis dra mkt bränsle.  Hur ser det ut med luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor/fördelare samt allmän service? Alla bilar drar mkt bränsle om detta inte sköts!
Vid normal körning så ska du ligga på 0,8 om detta är som det skall!

Räknar du med förbrukning, behov av reservdelar, servicekostnad, värdeminskning etc så är en 945 väldigt billig att äga

0,8 om man kör riktigt försiktigt kanske, men om man kör lika försiktigt med en samtida golf drar den 0,55.

Men behåller man sin 945 några år till och håller den i ordning kommer värdet att öka och när man säljer den kommer man tjäna en del pengar som delvis kommer täcka förlusterna man gjort på bränsle.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang